Mange bobiler med dårlig kjørekomfort

Innimellom merker du at en bobil er veldig lav i fronten, og antagelig antar du at det er slik det skal være. Men slik skal det ikke være, sier nederlandsk produsent av fjæringssystemer for bobiler. Vår korrespondenten i Nederland gikk på jakt etter mer kjørekomfort for sin Adria bobil 2019 og havnet hos CarSupport.

Tilpasningene starter med veiing av bobilen på en tilpasset løftebukk.

Den nederlandske familiebedriften ble grunnlagt i 1975 av Ger Schmidt, som nå er 82 år og fremdeles aktiv sammen med sønnen Steven. De har spesialiserert seg på fjæringssystemer for en rekke biler, inkludert pansrede biler for VIP-er og raske politibiler. Men CarSupport utvikler også hjelpefjærer for varebiler og personbiler med bakhjulsoppheng og «sagger» for mye når de trekker campingvogn.

Denne bobilen har luftfjæring bak.

Komfort
I det siste har det vært et økende fokus på komforten til bobiler. I 2000 introduserte CarSupport spesielle fjærer for campingvogner, og i 2016 introduserte de sammen med Koni Stability & Comfort-systemet, eller kort sagt: CSC-fjærsystem. Systemet består av skreddersydde fjærer med spesielle Koni FSD støtdempere tilpasset den enkelte bobil eller campingvogn.

Innfestingen av støtdemperne foran er under dashbordet!

Intelligent
FSD står for Frequency Selective Damping: et intelligent patentert dempingssystem som raskt tilpasser seg veibanen og kjørestilen. Høyfrekvente støtdemperbevegelser, for eksempel på en dårlig veibane, blir «glattet ut» som ved luftfjæring, men uten ulempen med ustabilitet. Når du kommer inn på verkstedet, som ligger like ved siden av fabrikken som produserer fjærer, blir bobilen først undersøkt. Dette avslører at kjøretøyet har minimal fjæringsvei. Ved hver ujevnhet er stoppergummiene allerede nådd, noe som resulterer i en ubehagelig, støtende følelse.

Støtdempere og fjærer tas ut nedenfra.

Aksellast
Deretter veies kjøretøyet hjul for hjul for å bestemme hva som er aksellasten foran og bak. Men også for å måle eventuelle store forskjeller mellom venstre og høyre side. Om nødvendig må disse forskjellene kompenseres med fjærer med ulik styrke. Neste trinn er å finne ut hvor mye ekstra vekt som trengs. Noe som absolutt er tilfelle med Adria, til tross for det tunge chassiset. Når de eksisterende støtdemperne og fjærene fjernes, konstaterer Ger Schmidt overrasket: Det er et tungt chassis og likevel er slike lette fjærer brukt. De letteste fjærene våre er allerede tyngre enn denne!

Nye støtdempere og fjærer er klar for montering.

Luftfjæring?
Ifølge Schmidt mener mange feilaktig at luftfjæring på bobil er ideellt: «Luftfjæring er ideelt for lastebiler og varebiler som noen ganger er fullastet og deretter kjører helt tomme. Det er aldri tilfelle med en bobil. Den er alltid tungt lastet.

– Fjærenes lengde og styrke bestemmes på grunnlag av akseltrykket og ønsket høydeøkning. Min Adria bobil vil etter hvert bli hevet med gode fire centimeter foran, og da vil den stå praktisk talt rett på veien. Siden dette kjøretøyet har AL-KO luftfjæring bak, kan høyden varieres der. Bak erstattes de originale stive støtdemperne med nye Koni FSD-dempere. CarSupports erfaring er at de fleste bobileiere med bobil på luftfjærer, bruker et fast lufttrykk og justerer det i praksis ikke i det hele tatt. Hvis luftfjærene er ødelagte, blir de ofte erstattet av hjelpestålfjærer. Noe som gir bedre stabilitet uten tap av komfort.

Dette begynner å ligne noe, det nye fjærbeinet med innebygget støtdemper er montert på plass.

Dekktrykk
– Mange bobileiere kjører med maksimalt tillatt trykk i dekkene. I de fleste tilfeller er det for mye, sier Ger Schmidt, selv en entusiastisk bobileier. Michelindekkene på min Adria kan ha trykk inntil 5 bar, hvilket de også har.
– Men dekktrykket må alltid justeres i forhold til akseltrykket, sier Schmidt. For denne bobilen er dekktrykk på 3,75 bar ideelt for god komfort uten at det går på bekostning av sikkerheten (bremselengde). Etter montering justeres bilens hjulstilling på nytt. Og det er ikke overflødig luksus, for det viser seg at jeg har kjørt med forhjul som tilsynelatende ikke er riktig justert. Hos forhandleren antar de tilsynelatende og praktisk at Fiat leverer et godt justert kjøretøy, noe som viser seg å ikke alltid være tilfelle.

Den bakre luftfjæringen støttes nå også av nye Koni FSD-støtdempere.

Horisontal
Med de nye fjærene, demperne og redusert dekktrykk, kjører jeg av løftebukken og jeg kjenner det allerede: Bobilen fjærer, og på veien virker det som et helt annet kjøretøy. Ujevnheter i veien gir ikke lenger et «smell». Dårlige veistrekninger føles mer komfortabelt, og på motorveien og i svinger føles kjøretøyet spesielt godt. Men fremfor alt: bilen holder seg nå mer stabil i stedet for å sprette. Når jeg kommer til en bobilplass senere den dagen, kan hjulklossene forbli i bilen: Min Adria står nå helt vannrett.

Hvis fjærene «slår gjennom» skal gummistoppere hindre skader på chassis og karosseri. Hos CarSupport finner de regelmessig «mishandlet» gummi under bobiler.

Tekst og foto: Willem Laros, BoCM

Artikkelen er tidligere publisert i Bobil- og Caravanmagasinet

Les også: Stive bein, luft i buken og annet stæsj for bobil
Les også: Mindre risting i bobil

Del dette med andre:

  10 comments for “Mange bobiler med dårlig kjørekomfort

  1. Hei.
    Hva med Mercedes som er blitt ganske vanlig på nyere Hymer bobiler? Er det noe fjærer fra Schmidt som er tilgjengelig for disse?

    • Vi har en Carthago på Mercedes Sprinter. Kjørekomforten er helt fantastisk, så jeg tviler på at det er noe behov for det her.

  2. Kjøpte ny Rapido på Mercedes Sprinter chassis. Da jeg hentet bilen knakk det ene fjærbladet. Jeg undersøkte på Mercedes Sprinter kassevogn, der var det doble fjærblader, mens på Rapido´en var det enkle. Jeg forlangte å få doble fjærblader. Bilen sluttet å «vagge» (stivere), ble mye bedre å kjøre. Fikk gjort dette på et Mercedes verkstedet, de tok ikke reklamasjon på bobiler. Spurte om service avtale, det kunne jeg ikke få på bobil.
    I tillegg løftet de bilen feil, slik at de bøyde mellom akslingen.
    Reparasjonen på en ny bil ble kr. 63.000.

  3. Trenger ikke å gjøre så avansert. Vi skiftet til Goldscmidt fjærer etter 1 år i 2012. Løftet vår Dethleffs opp 4 cm, så når står den stor sett vannrett, når vi parkerer. Meget fornøyd, kostet oss den gang 15000,00.

  4. Jeg kjøpte ny Rapido på Mercedes Sprinter chassis. Da jeg hentet bilen knakk blad fjæra, enkelt blad. Ved undersøkelse viste det seg at Mercedes Sprinter kassevogner hadde doble fjærer blader. Jeg fikk satt inn doble fjærer. Bilen ble stivere og mye bedre å kjøre. Mercedes verksted utførte jobben, men de ga ingen garanti. Jeg spurte også om å få service avtale, det kunne jeg ikke få. Mercedes hadde ikke importert disse bilene og ville ikke ha noe med disse bilene. Da de byttet blad fjærene, løftet de bilen feil, slik at mellomakselen bøyde seg.

  5. Dette var utrolig lesning.Det se ut som om bobilprodusentene kjøper standard chassier fra Mercedes og Fiat, uten å tenke på at chassiene må være optimaliserte og kalibrerte for påbygget som skal monteres på chassiene.Når det oppstår fjærbrudd på en ny bobil , må det være noe som er galt.
    Vi fikk utlevert en Hymer MLT 560 på Sprinter, imai.Bilen er oppgradert til 4100 kg og konfigurert med forsterkede støtdempere framme.I skrivende stund husker jeg ikke om det er doble fjærer bak, men i alle fall er den katastrofalt myk bak, så jeg skal montere luftfjæring på bakakselen.
    Et annet viktig tema som tas opp i kommentarene i det overstående, er ansvarspulveriseringen som oppstår når Mercedes eller Fiat ikke er importert gjennom de offisielle bilimportørene i Norge.Særlig når garantitiden er utløpt , og man går over i den 5 års reklamasjonstiden, da blir man lett en kasteball mellom bilimportøren og bobilimportøren.Ingen av dem ønsker helhjertet å ta ansvar for reklamasjoner.
    Jeg håper at Bobilverden vil følge opp disse viktige temaene i 2022.

    • I redaksjonen er vi av den oppfatning at selger av bobilen må stå ansvarlig for garanti og reklamasjoner- enten det er feil på chassis, kjøleskap eller vinduer.

    • Det er alltid selger som har ansvar ved reklamasjon på mangler etter forbrukerkjøpsloven.

      Når det gjelder hvem som har garantiansvar, så må man forholde seg til det som står i avtalen eller garantibeviset. Noen forhandlere står for garantiansvaret selv, mens andre leverer bilene med garanti fra garantileverandører som Fragus eller Car Protect.

  6. Et sentralt spørsmål:
    Hvem i Norge er importør / forhandler / leverndør/montør av: Koni Stability & Comfort-system?
    Jeg har søkt på nettet vedr dette systemet og jeg finner ingen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.