Magic fortsatt med senkeseng

Dethleffs Magic T 7151-4 er den nye modellen med senkeseng. Foto: Knut Randem.

Dethleffs Magic T 7151-4 er den nye modellen med senkeseng. Foto: Knut Randem.

Detleffs Magic Edition 4 har beholdt en liten kul på taket. Den skjuler, eller rettere sagt viser at den halvintegrerte modellen, som nylig ble lansert på CMT-messa i Stuttgart, har beholdt senkesengen både i Black og White utgave. Magic har tidligere vært tilgjengelig med senkeseng, men det var opprinnelig ikke meningen at det skulle videreføres i 2014-modellen.

Her er senkesenga trukket et stykke ned. Foto: Knut Randem.

Her er senkesenga trukket et stykke ned. Foto: Knut Randem.

Kampanjemodellene fra Dethleffs leveres i tre utgaver; Magic T, Magic T 7151-4 og helintegrerte Magic I. Dette er biler som registreres for 3850 kg eller 4250 kg (Magic I) på Fiat Ducato og AL-KO. Motoren er 2,3 liter light eller maxi med 130 hk.
I alle modellene er blant annet markise og sykkelstativ standardutstyr. Du kan også velge mellom Truma eller Alde oppvarming. Kampanjeprisene starter på 740.000 kroner.
De halvintegrerte utgavene er 761 cm lange, 233 cm brede og bare 272 cm høye. Sengeløsningene bak gir valget mellom midtstilt dobbeltseng og enkeltsenger.

Spesialutgaven Dethleffs Globetrotter XL I Edition kommer ikke til Norge. Foto: Knut Randem.

Spesialutgaven Dethleffs Globetrotter XL I Edition kommer ikke til Norge. Foto: Knut Randem.

Det er i hovedsak senkesenga på Magic T 7151-4 som er 2014-nyheten på de halvintegrerte modellene. Opprinnelig var det meningen at den skulle utgå, men den nordiske importøren Caravan Nord ApS ba Dethleffs om å videreføre modellen med senkeseng.

Senkesenga er plassert over salongen, derfor den karakteristiske kulen på taket. I front ser bilene ut som tidligere med blant annet sitt stor fronttakvindu.

Nytt er også at Dethleffs ved hjelp av nye lettvektsteknikker har senket vekten på modellene med opptil 140 kg.

Ikke alt til Norge
Mens Magic-modellene utrustes spesielt med tanke på det nordiske markedet i kampanjeutgaven, viste også Dethleffs på CMT nyheter som neppe kommer til Norge. Den ekslusive Globetrotter XL I Edition med en høyde på bare 293 cm og masse ekstrautstyr er bare laget i et begrenset antall og blir ikke importert til Norge.

Alkovemodellen Dethleffs XXL A 9000-2 K har seks sengeplasser og trenger stor sofa. Foto: Knut Randem.

Alkovemodellen Dethleffs XXL A 9000-2 K har seks sengeplasser og trenger stor sofa. Foto: Knut Randem.

Den nye alkovemodellen Globetrotter XXL A 9000-2 K blir tilgjengelig i Norge, men det er lite håp om at du får se den utstilt hos en norsk forhandler. Dette er en stor bobil med en lengde på 892 cm, som registreres for 6700 kg og skal veie 5150 kg fra fabrikk. Denne har hele seks soveplasser og separat førerhus. Den har også køyeseng og en ekstra salong bak. Kanskje det blir barneværelset? De øvrige sengeplassene ligger i salongene. For bruk til mer enn fire personer må du kjøpe en ekstra sikkerhetspakke for å få den registrert for seks personer.
Med plass til så mange personer kan det komme godt med at det er separat dusj og toalett i bilen.
Globetrotter XXL A 9000-2 K er bygget på en Iveco Daily med 3 liter motor, Euro 5.

Bak i Dethleffs Globetrotter XXL A 9000-2 K er det både køyer og en ekstra salong. Foto: Knut Randem.

Bak i Dethleffs Globetrotter XXL A 9000-2 K er det både køyer og en ekstra salong. Foto: Knut Randem.

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.