Lykken er en bobil

Feriehuset på plass foran rekkehuset på Frekhaug.

Elbjørg og Per Føyner vekslet eneboligen inn i rekkehus og bobil. Begge er ganske stae av natur. Derfor lar de ikke alskens helseplager legge en demper på utferdstrangen.

Per får ikke lov å reise med fly, og dermed er både cruise i Karibia og charterferie i realiteten uaktuelt. Bussferie vil også bli altfor slitsomt for dem begge siden Per strever med å gå. Derfor ble bobil løsningen, en Frankia Platin Plus, deres behov. Men innen bilen sto i tunet på Frekhaug, hadde Elbjørgs ønskeliste fremkalt mild fortvilelse hos Frankia-folkene. – Da jeg forlangte å få Mulberry-stoff i gardinene, sa ingeniøren nede i Bayern at hun der dama i Norge kunne ikke være riktig klok, ler Elbjørg som er utdannet interiørarkitekt. Hun brukte fem måneder på å fintegne alle detaljene i den velutstyrte fritidsboligen som bare hun kan kjøre.

Eldbjørg Føyner lager det hjemmekoselig med diger dobbeltseng og sengeteppe av fornem kvalitet.

Langtur
Noen vil kanskje si at det er en altfor krevende øvelse for de to å gi seg ut på en over 2800 kilometer lang kjøretur til en campingplass Alicante. I den personlige bagasjen har ekteparet ganske mange fysiske begrensninger, men dette oppveies med god margin av vinnervilje, eventyrlyst og solide porsjoner stahet. Dessuten er hvert eneste sykehus langs motorveiene lagt inn på GPS og Ipad. – Vi sa til hverandre, vi må ta en sjanse. Det er bedre å dø lykkelige enn bare å sitte i rekkehuset resten av livet-, forteller sjåføren som nyter hver kilometer bak rattet i Spania-boligen. 190 Mercedes-hester gir kraft nok opp brattlendte vestlandsveier og trygge forbikjøringer på kontinentets motorveier.

Inngangspartiet er tilpasset så det går greit å komme seg ut og inn også med nedsatt førlighet.

Tar styring
Arbeidsfordelingen underveis gir seg selv. Elbjørg (66) kjører, Per (69) følger med på veikart, GPS og Ipad. Familiens firbeinte reisekamerat – vesle hvitkrøllede Ninni (7) har fast plass ved matfars føtter i egen kurv når de kjører. Det vil si Ninni kobler ikke helt ut. Når hunden får los på en campingvogn på veien foran dem, gir hun hals så det ljomer i bilen. Sykdommer som inntreffer, vil ofte måtte styre folks veivalg, men disse to som har sine røtter i Tyssedal, valgte i stedet å ta styringen over plunder og plager. Per var en travel sivilingeniør i et hektisk Statoil-miljø inntil det ble oppdaget en diger svulst på hjernen hans. Siden har flere begrensninger kommet til i både i rygg og føtter. Eldbjørg har også ett og annet “helserelatert” å føre opp på familiens lange liste over slikt som kan gjøre hverdagen komplisert. Valget deres er – løs utfordringene etter hvert som de dukker opp, eller bli hjemme.

Gammel drøm
Ekteparet følte at eneboligen deres var unødvendig stor og upraktisk da alle de fire barna hadde flyttet ut og førligheten til Per endret seg dramatisk. – Herregud, skal vi fortsette å bo her, spurte vi hverandre. Vi snakket i mange år om å kjøpe bobil og så på mange modeller fra både Hymer og Frankia, men vi fikk liksom aldri bestemt oss siden vi hadde både hus og hytte å ta hånd om, og slik gikk årene, forteller Eldbjørg. Da den faste eiendommen var gjort om til kontanter, ble det handlet både rekkehus og bobil i rask rekkefølge. Men en bobil på åtte meter krever sine kvadratmeter parkeringsplass, og plass til bobilen et avgjørende kriterium for valg av permanent ny bopel.

Kan stammespråket
Når sjåføren legger ut om alle installasjonene som er pakket inn i en bil til 1,9 millioner kroner, snakker hun campingfolkets stammespråk som en veteran innenfor denne høyteknologiske ferieform. Men faktum er at ekteparet bare har én campingferie bak seg, i en multivan med hevetak før de vel 10 år seinere entret Frankia’en. Den månedslange reisen gikk til vakre Dordogne i det sørvestlige Frankrike. Siden inntraff hendelser som snudde opp ned på både feriemuligheter og dagligliv.

Eldbjørg fikk fjernet en sofa slik at det ble mer gulvplass og vegg til en skikkelig tv.

Energivennlig
Deres utgave av Frankia Platin har soverom med dobbelseng akter. – Jeg skjønner ikke helt hva vi skal med TV her, men den er nå der, forklarer vertinnen som er storfornøyd med ferieboligens bad/dusj og solide keramiske toalett. TV med mer normal skjerm har fått plass i den redesignete salongen. Bilens solcellepanel produserer energi selv på en solfri vestnorsk vinterdag, og om bord er det mikrobølgeovn, fryseboks og digert kjøleskap. Lasterommene har plass til det meste av klær og nødvendig utstyr, og selvsagt er det gassuttak til utegrillen. Når den livgivende spanske sol blir for heftig, folder markisen seg ut med et tastetrykk.

Kort læretid
I tillegg er bilen utrustet med alarmer som gjør at Eldbjørg får beskjed på mobilen og den digitale klokken hvis noe inntreffer med Per mens hun er ute og mosjonerer. De har denne type alarm også i rekkehuset der hun har redesignet en innredning like kompakt og smart som det vi finner i bobilen. Åtte meter bobil er ganske mye kjøretøy både i tonn, lengde og høyde. Spania-fareren stilte hos forhandleren på Voss med førerkort for minibuss, men hun hadde med seg en familievenn som er kjørelærer. Han slapp “lærlingen” løs på Bømoen, en nærliggende og nedlagt militærleir med et nett av lite trafikkerte og krokete veier. Eldbjørg fant seg fort til rette i førersetet med panoramautsikt forover, digre sidespeil og to ryggekameraer.

Per og Elbjørg Føyner ser allerede fram til en vinter der de slipper å pakke seg inn i tykke jakker hver en eneste utedag.

Nyttig Facebook
– Hjemover valgte jeg bevisst å tråkle meg gjennom sentrumsgatene på Voss. Måtte jo se om jeg behersket alt, forklarer hun. Hun besto egentesten og sist sommer styrte hun mann og hund trygt hjem til Frekhaug etter ferieturen til idylliske småbyer i Schleswig-Holstein. De overnattet både på bobilplasser og campingplasser og det tilpassede feriehuset, inklusive Mulberry-gardinene innfridde alle forventninger hos både sivilingeniøren og sjåføren.

Jo da, de gikk tom for gass, men i Facebook-alderen er det lett å hanke inn tips som rydder opp i problemene. – Vi gikk på nettet og spurte, og fikk prompte svar med firmanavn og adresser på flere steder vi kunne få fylt gass, erindrer Eldbjørg.

Nord-Norge neste
Innimellom er det blitt turer både til Hardanger og Hallingdal, men Europa-ekspedisjonen ga både erfaring, selvtillit og mersmak. Da de startet planleggingen av Spania-turen, hentet de tips fra venner på Facebook. Nordmenn som er veteraner på denne type langtidsferie, viste vei til egnede plasser og navn på mennesker de eventuelt kunne ta kontakt med i Alicante. Dessuten har de bekjente som bor i feriebyene der sør. – Vi må finne ut hva som er kjekt for oss, men ikke glemme venner og familie, poengterer Eldbjørg. Når Mercedes-hestene er vel hjemme igjen etter rolige dagsetapper på spanske, franske og tyske motorveier, venter norske riksveier til nord for polarsirkelen. Sånn er det bare, når to stabeiser og en reiseglad krøllete firbeint inntar skinnstolene.

Tekst og foto: Magne Reigstad, Bobil- og caravanmagasinet (BoCM)

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *