Luksuslinerens lillebror

Morelo Empire er svært lik sin storebror Morelo Empire Liner. Foto: Knut Randem.

Storebror ble lansert for et år siden. Til våren kommer lillebroren med samme fornavn, men uten ”liner” i navnet. Vi snakker om Empire.

Morelo Empire på 7500 kg ruver også. Foto: Morelo.

Morelo Empire Liner ble lansert på Caravan salon og Caravanmessen i fjor høst. Den kommer også i år til messa på Lillestrøm. I ulike versjoner veier den mellom 11 og 15 tonn. På Caravanmessen øker Morelo utstillingsarealet i år til 350 kvm, forteller Finn Langtved. Han er ny representant for Morelo i Norge. Fra tidligere representerer han Knaus i Norge.

Nyheten i år er en lillebror på 7500 kg, men ellers med mye av det samme utstyret som i storebroren. Morelo Empire (uten ”liner” i navnet). Solid strømforsyning fra litium-batterier på 360Ah, gasstank, flate vinduer i glass i bodelen, elektriske luker og et eksklusivt interiør.

– Våre kunder legger gjerne til en del utstyr når de kjøper en Empire. Vi har derfor valgt å legge mye utstyr inn i standardutgaven, forteller han.

Det er prototypen, som ble vist på messa i Düsseldorf i forrige uke. Salgssjef Andreas Wolfer-Heimann i Morelo visete stolt fram nyheten. Den kommer imidlertid ikke til Lillestrøm.

Både store- og lillebror Empire har flate glassvinduer. Foto: Morelo.

Så kommer det ubehagelige spørsmålet: Hvor stor er lasteevnen når lineren er krympet til 7500 kg på en Iveco Daily?
Wolfer-Heimann forstår at vi reagerer når svaret er 600 kg. Det er lite på en så stor bobil, men han forsikrer om at dette er en prototype og det arbeides videre med å gjøre den lettere. Modellen skal ikke i produksjon før til våren.

I Morelos katalog er de planlagte versjonene av Empire oppgitt med lasteevne på opptil 1500 kg. Ambisjonene om lasteevne er nok derfor høyere enn det de har oppnådd i prototypen. Her kan også forskjeller i spesifikasjonene spille inn.

Den lengste varianten av Morelo Empire er 963 cm lang og den korteste om lag en halv meter kortere. Og den kan altså kjøres på et førerkort klasse C1.

Morelo Empire sett fra førerposisjon. Foto: Morelo.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Les også: Topper serien og fikser på den minste
Les også: Første premiumforhandler for Morelo i Norge

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.