Lover nøytral avgiftsomlegging

Finansministeren forsikrer at den kommende omleggingen av avgiftsberegningen for bobiler vil bli provenynøytral. Det var en av hans partifeller som stilte spørsmål etter at revidert nasjonalbudsjett ble framlagt.

Bobiler får provenynøytral overgang til ny avgiftsberegning. Foto: Knut Randem.

Det vakte oppsikt i bransjen da ordet «provenynøytral» hadde forsvunnet i revidert statsbudsjett i forbindelse med den kommende omleggingen av avgiftsberegningen for bobiler – eller campingbiler som det heter i statlig språk.

Det var stortingsrepresentant Vetle Wang Soleim (H) som stilte spørsmålet: Blir avgiftsomleggingen fra NEDC til WLTP for campingbiler gjort provenynøytralt når regjeringen fremmer sitt forslag for Stortinget i statsbudsjettet for 2021?

Hadde svaret vært nei ville det betydd en avgiftsøkning i engangsavgiften med et sekssifret beløp. Men finansminister Jan Tore Sanner (H) svarte ja.

For andre bilgrupper har omleggingen vært provenynøytral. Det blir den også for bobiler, forsikrer statsråden. Provenynøytral betyr at Statens inntekter er uendret, men det kan bli forskjell på bobiler. Noen kan gå opp i avgift, andre kan gå ned. Den endelige virkningen avgjøres av måleresultatene.

I Sanners svar heter det blant annet at: «Det vises også til at det er noen særlige utfordringer for campingbiler, og at det derfor kan være nødvendig med særlige tilpasninger for denne gruppen. Også for campingbiler er det snakk om en provenynøytral omlegging, og det er ikke lagt opp til noen generell avgiftsøkning for campingbiler til neste år. Det vil være forskjell på hvor mye målt utslipp endres for de enkelte bilmodeller. Ulik utslippsendring vil medføre at avgiftsnivået kan endres, enten opp eller ned, for de enkelte bilmodeller, selv om omleggingen samlet gjennomføres provenynøytralt».

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *