Stadig flere bobiler får litiumbatterier. De hylles av tilhengerne, men som alt annet som har med batterier å gjøre er det ulike meninger. En ting synes alle å være enige om; At det er vanskelig, kanskje umulig å slukke en brann i et slikt batteri. Så fikk vi en pressemelding.
Pressemeldingen kom fra Housegard, som har hatt nordisk premiere for en EN3-sertifisert AVD-slokker. I følge selskapet er dette den første EN-3 sertifiserte AVD-slokkeren som klarer å slokke branner i litium-ion batterier.
– Branner i litium-ion batterier er et voksende problem, og derfor er vi meget fornøyde med å kunne tilby en løsning som er godkjent i henhold til europeisk standard, sier Melker Lang, produktsjef i Housegard. Slokkeren er på 6 liter og den eneste som også klarer uavhengige tredjepartstester, heter det i pressemeldingen. Housegard LithEx slokkespray finnes i en mindre størrelse og skal kunne benyttes om batteribanken ikke er for stor.
For cirka to år siden ble den første spesialbrannslokkeren for branner i litium-ion batterier lansert. Det virksomme slokkemiddelet AVD har en unik egenskap til å kunne slokke denne typen branner.
– AVD legger seg som et belegg over flammene, noe som innebærer at det hindrer syretilførselen (syre er svensk for oksygen. red. arm.) og kveler brannen, sier Lang.
Nå kommer en oppgradert versjon, Housegard LithEx-6, som er testet og godkjent i henhold til EN3.
Kan den brukes i bobiler?
Er slike slokkere egnet for bobiler, trenger vi dem og kan de erstatte pulverapparatet? Bobilverden.no spurte Norsk brannvernforening om råd.
Administrerende direktør Rolf Søtorp i Brannvernforeningen minner om at kravet til bobiler er at de skal ha minst en håndslokker med minimum 2 kg pulver.
– Den nye litiumslokkeren kan ikke erstatte kravet som er satt i forskriften, men kan være et tillegg. Pulver klarer ned mot -30 grader. Den nye slokkeren har funksjonstemperatur fra +5 grader. Det vil si at den ikke egner seg som eneste slukkemiddel i bil dersom det forventes kuldegrader, påpeker Søtorp.
– Selv med en begrenset funksjon med hensyn til kulde anser vi at denne type slukkemiddel er både velkomment og fornuftig å ha tilgjengelig, skriver han i et svar til Bobilverden.no.
Konklusjonen er altså at forskriften krever pulverapparat, som også fungerer bedre ved lave temperaturer. En litiumslokker kan være et fornuftig supplement.
Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no
Et 2 kilos pulver er en falsk trygghet vi bør ha et A 55 og et B 233 da gir størelsen seg sjølv. når det gjelder litium må info om lagring å bruk bli del av innholdet i camping tidsskrift og fag littratur
Vi ser ikke bort fra at dette tidsskriftet kommer til å skrive mer om temaet… 🙂
«AVD legger seg som et belegg over flammene, noe som innebærer at det hindrer syretilførselen og kveler brannen, sier Lang.» Her er det vel snakk om at oksygentilførselen hindres, ikke syretilførsel. ( syrgas er svensk for oksygen).
Takk. Det har du helt rett i. Vi legger inn en liten oversettelse i teksten.
Denne slukketen er beregnet på Lithium Ion batterier som er brandfarlige. Men det er LiF04 batterier som er nesten utelukkende brukt i bobiler. Dette er en helt annen kjemi enn Lithium Ion, og er omtrent helt brannsikre. Greit å holde denne forskjellen fra hverandre. Mange vet ikke forskjellen og er skremt bort fra å bruke denne batterikvaliteten med alle sin fordeler.