Lette bobiler øker i første halvår

Lette bobiler øker i volum, tyngre bobiler sliter fortsatt med salget. Utsatt rentenedsettelse og svak krone, som gir prisstigning, er en del av helhetsbildet.

Weinsberg selger godt til utleie og topper statistikken for nye bobiler inntil 3 500 kg. Her modellen CaraLife!. Foto: Knut Randem.

I mai så vi tydelige svingninger i salget av bobiler. Det ble i stor grad utløst av flere store innkjøp til utleieselskaper.

Nå foreligger tallene for første halvår 2024 og tallene jevner seg ut. Leiebiler selges tross alt hvert år før sommersesongen. Brukte bobiler er også populære.

Salget av nye bobiler inntil 3 500 kg økte med 9 prosent i første halvår sammenlignet med tilsvarende periode året før – fra 532 til 580 salg, eller nyregistreringer som er det formelle tallgrunnlaget fra Opplysningsrådet for Veitrafikken. I juni var utviklingen så godt som lik 2023.

Volumene har blitt små etter fem år med fall i salget av nye bobiler. Dermed blir alle prosenttall større med få antall i endring.

Salget av bobiler over 3 500 kg fortsetter å synke fra 486 i fjor til 311 i første halvår i år. Det er en nedgang på 36 prosent. Samlet – uansett vekt – ser vi en nedgang på 12,5 prosent. Et vesentlig bedre tall enn det bransjen har sett i mange måneder de siste årene.

I første halvår ble det solgt 891 nye bobiler i Norge. I toppåret 2018 ble det solgt over 4 000 nye bobiler i løpet av hele året.

Det kan virke som om salget av bobiler til utleie farger de siste månedene i dette halvåret. Dermed må vi trolig se an et par måneder til før vi ser om utflatingen og økningen fra mai og juni er begynnelsen på en ny oppgang.

Adria selger mest både totalt og blant de tyngre bobilene. Her modellen Supersonic. Foto: Knut Randem.

Disse merkene solgte mest
Samlet topper Adria registreringsstatistikken foran Weinsberg, Challenger, Dethleffs, Knaus, Benimar, Carthago/Malibu, Rapido og Pössl.

I den lette vektgruppen topper Weinsberg tabellen, mye på grunn av godt salg til utleie, foran Adria, Challenger, Dethleffs, Benimar, Knaus, Pössl, Carthago/Malibu og LMC.

Vektgruppen over 3 500 kg gir en tydelig topplassering til Adria med Carthgo/Malibu, Rapido, Hymer, Knaus, Eura Mobil, Frankia, Laika, Benimar og Kabe på de neste plassene.

Salget av brukte bobiler
Helt siden pandemien har salget av brukte bobiler holdt seg på et høyt nivå. I første halvår har 6 393 bobiler skiftet eier. Det er en økning på 3,4 prosent sammenlignet med samme periode i 2023.
Norges Caravanbransjeforbund opplyser at om lag 80 prosent ble solgt av profesjonelle aktører.

Per 30. juni var det 65 572 norskregistrerte bobiler på veiene.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *