Leserinnlegg: Medaljens bakside

Mange forteller om hvor fantastisk det er med økt salg av bobiler, og at alle må feriere i Norge i år, men det har også en bakside.

Det er sjelden så velordnet som her, skriver artikkelforfatteren. Foto: Yngvar Halvorsen.

Tidligere var det litt «harry» å ha bobil. De fleste var pensjonister og yngre vurderte aldri å kjøpe en bobil, kanskje leie en i en uke mens man besøkte et turistmål eller familien på en annen kant av landet.

Det var tider det, man kunne komme til en populær bobilparkering og finne en ledig plass selv på slutten av dagen. Det var normalt stille etter klokken 2300, selvsagt med noen unntak. Men så sto vi opp klokken 0700 og fikk med oss en stille morgen med kaffekoppen.

I 2020 kom forandringen som vi har sett komme sakte, men sikkert. Coronakrisen forandret alt på kort tid. Nå skal alle ha bobil og det er selvsagt ikke plass til de på bobilparkeringene eller på campingplassene. Dette resulterer i lengre kjøring for å finne et sted å stå og alle de «nye» med bobil har ingen respekt for avstand til hverandres bil for å minske blant annet brannfaren eller ta hensyn til bilen ved siden av deg.

I Kragerø i sommer var det parkert 63 bobiler på denne grussletta uten noe som helst av strøm, tømming eller søppelkasser. Langt de fleste holdt avstand og sluttet med festingen utover kvelden, men to bobiler med unge voksne trengte seg inn mellom to andre slik at de selv fikk fin plass, men det var under en meter til de bobilene som var der fra før. Altså de kunne nesten ikke åpne et vindu, langt mindre gå rundt bilen. Disse to unge familiene med spedbarn hadde det sikkert fint for de brydde seg ikke om andre og brannfaren, men mest om seg selv.

Dette er ikke noe unntak da vi har opplevd slike situasjoner flere ganger i år. På et sted med plass til tre bobiler sto en ung familie på tvers av alle plassene for da hadde de jo fin sol og god plass.

For flere år siden oppsto nesten det samme med båtlivet, det var alt for mange i for små havner og uthavner langs kysten. Det ble bråk og konflikter så mange solgte båten og gikk på land.

Det samme skjer med oss nå. Etter 12 år med aktivt bobilliv har vi solgt bobilen og skal ikke kjøpe en ny.

Yngvar Halvorsen

Del dette med andre:

  8 comments for “Leserinnlegg: Medaljens bakside

    • Det er korrekt. Innsenderen har ikke levert bilder til sitt innlegg. Vi hadde dette bildet i arkivet fra en tidligere anledning og mener det illustrerer den orden innsenderen savner.

  1. Så fint at dere har solgt og ikke skal kjøpe ny, 1 bil mindre…
    Nei fra spøk til alvor: Er til dels enig med deg, men vi har hatt mer «plager» med godt voksne bobilister som hvis en på en fin måte sier noe til bare blir aggresive og siere pass på deg selv vi gjør som vi vil.
    Er nok en hel del godt voksne som både drikker for mye og forsøppler/forstyrrer.
    Yngre folk er etter min erfaring ofte enklere å «si noe» til, ofte tror jeg de ikke vet bedre.
    Men finnes egoister i alle aldre det er helt sikkert.
    Vi har nå kjørt rundt med innredet buss noen år og nå 14 år med bobil etter at vi solgte bussen og vi stortrives fortsatt med bobil livet.
    Lykke til videre uten bobil, er jo alltids mulig å forandre mening og kjøpe bobil igjen senere.

  2. ‘Alle’ visste at dette kom til å skje. Vi reiste til Nord Norge i midten av mai, hadde en fantastisk tur med svært få turister, mange strender og plasser for oss selv, og hjem igjen til sørlandet i slutten av juni, da vi var sikker på at mange ville reise nordover, som skrevet i både denne avisen og andre.
    Det er kun snakk om planlegging (og fleksibilitet)

  3. Dette er milevis unna de erfaringene vi har hatt i sommer.
    Vi har kjørt på kryss og tvers i 4 uker, og vi har aldri opplevd plasser hvor bilene står for tett, og vi har aldri opplevd bråk og festing til langt på natt.
    Tvert i mot har vi møtt mange nye bobil-kjørere som har oppført seg eksemplarisk og vist respekt for oss «drevne». Mange har kommet med spørsmål om avstand eller andre regler man skal følge, og de har uten unntak rettet seg etter svarene de har fått.
    Selv om det sto 63 bobiler på en plass i Kragerø, så nekter jeg å tro at alle var nye bobil-kjørere eller eiere. Hvis situasjonen ble slik innlegget beskriver så forstår jeg ikke at de «drevne» som helt sikkert var i flertall der, ikke sa i fra til de som trengte seg på, og som da tydeligvis irriterte seg over dette. Alle har vi vært nye på veien, men vi har vel alle lært av de «drevne».

  4. Det var da voldsomt til sutring. Har kjørt bobil i snart 20 år og har sett mye rar parkering opp gjennom tidene.Ikke noe nytt i år det.Har selvsagt kjørt på tur i år også.Noen campingplasser har vært fulle,men det er aldri langt til neste.Du skriver at «alle nye»ikke har respekt for regler.Det er selvsagt ikke riktig.Tvert imot er vår erfaring at de fleste følger de reglene som gjelder.Se heller positivt på at flere velger bobil som ferieform.

  5. Det er desverre mange campingplasseiere som IKKE HOLDER OVERSIKT på sine plasser når det gjelder om camperne holder avstand, om ro etter gitt klokkeslett osv osv.
    Selv hadde vi 4 netter på Moskenes Camping i Lofoten bl.a. Der var det numererte plasser, og alle ble anvist sin plass (nr). Når vi dro på dagturer, mange ganger ikke tilbake før rundt kl 21:00 fikk vi et skilt om at plassen var reservert. Om noen prøvde seg passet ansatte på at ikke skilt ble flyttet/tatt vekk.
    Vi hadde tenkt 1 natt, men serviceanlegg, renhold, betjening og beliggenhet gjorde at vi ble 4 netter.

  6. Dette var vel et litt flaut innlegg. Hvorfor gi opp en flott ferieform etter 12 år på grunn av ett års kaos. De fleste av oss hadde vel fått med oss at det iår ville bli ganske kaotisk på de mest populære feriestedene? For oss var det enkelt, vi kjørte i områder vi ikke hadde vært før. Vi har bil som tåler «villkamping» uten strøm mer enn ett døgn. Tømmeplasser finnes i de fleste kommuner og vannfylling finnes på de fleste bensinstasjoner. Og mobilt internett når frem over det meste av landet. Dertil la vi ferieturen utenom de mest hektiske ferieukene. Men vi oppdaget også nye bobilplasser, som for eksempel Kvam i Gudbrandsdalen. Den natten i august vi overnattet der, var vi alene på en stor flott plass.

    Selvfølgelig irriterer man seg over slik oppførsel som ble referert fra Kragerø, men hvorfor ringte dere ikke til brannvesenet og ba dem komme og se på situasjonen?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.