I tide til Benimars 50 års jubileum er det igjen mulig for produsenten å lansere et antall nyheter. Den største nyheten er den kompakte halvintegrerte bobilen fra bare 599 cm på lengden.
Benimar fyller 50 år i 2024 og modellåret får flere nyheter. Vi legger covid-problemene bak oss, og dette blir det første året med mange nyheter. Det forteller Alina Ferrer Cherta i Benimar når Bobilverden.no får en spesialvisning av nyhetene for 2024 ved Benimars anlegg i Tarragona.
Den største nyheten, som er minst i størrelse, er Benimars nye kompakte modell Yrteo. Med en bredde på bare 214 cm blir dette en bobil å komme seg rundt med. Innvendig er det vanskelig å tro at den ikke er bredere.
Yrteo leveres i to lengder hvor den korteste med tverrstilt dobbeltseng bak er bare 599 cm lang. Om du vil ha langsgående enkeltsenger, må du legge på 70 cm på lengden. Fortsatt en kompakt bobil. Yrteo ruver heller ikke i terrenget med en høyde på 276 cm.
Foran sengene er de to modellene identiske.
På kjøkkenet legger vi merke til at kjøleskapet på 70 liter drives med kompressor og ikke er det vanlige absorbsjonskjøleskapet. Kompressorkjøleskap blir raskere kalde og skal holde bedre på temperaturen. Dessuten er de ikke avhengig av at bobilen står noenlunde i vater.
Benimar har utviklet et nytt bad. Det er romslig og med en svingbar vegg endres rommet enkelt fra vask/toalett til dusj. Prinsippet er ikke ukjent, men Benimar har løst det på sin måte med godt resultat.
Salongen er en klassisk løsning med sofa for to, en kort sofa og svingbare stoler foran. Selv om fem personer kan finne et sted å sette seg ned, er både vi og Benimar enige om at det her er fire spiseplasser. Møblene i Yrteo er i Benimars nye møbeldesign Pamplona.
Yrteo registreres for fire personer og det er Isofix i baksetet. Antallet sengeplasser har Benimar beregnet til tre og en halv. Det er tilgang til garasjen fra bodelen. I den korteste modellen kan høyden i garasjen justeres til inntil 120 cm, som også er den faste høyden i garasjen i den lengste utgaven.
Yrteo bygges på en Ford Euro 6d med 130 eller 170 hk. Til Norge leveres den med automatgir. Bodelen er bygget uten bruk av tre. Oppvarmingen skjer med en dieselvarmer og varmtvannet varmes med gass.
Blant standardutstyret fra Ford kan vi nevne LED-hovedlys, elektriske og oppvarmede speil, elektriske sidevinduer, sentrallås, ABS, ESP, bakkeassistent, fartsholder, justerbar høyde på rattet og betjening av radio på rattet.
Fordi Bobilverden.no fikk se prototypene, som skal vises på messene i høst, finnes det ennå ikke detaljerte opplysninger om vekt. Yrteo skal normalt veies inn i laveste vektklasse – 3 500 kg.
Bildene i artikkelen er fra den lengste modellen, Benimar Yrteo Y861.
Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no
Interessant
Trist at Benimar reduserer antall modeller på Ford!
hvor er beanimars fabrikk utsalg i utlandet og kommerde med
4wd?