– Vi forsøker å øke produksjonen i takt med etterspørselen. Forhandlerne bestiller fortløpende etter et gitt estimat. Vi tar nå ordre inntil et halvt år i forveien. Noe mer er galskap.
Salgs- og markedssjef Matjaz Grm i Adria er klar i sin tale når vi møter ham på sesongpresentasjonen av nye modeller for 2019.
– Veksten vi ser nå er et resultat av en politisk utvikling som gjør camping til et tryggere feriealternativ.
Grm tror ikke på store økninger i salget framover. Han tror heller det blir stabilt med en lavere vekst.
– Den store veksten de to foregående årene har vært en korreksjon etter 10-15 år med lavere salg, mener han.
Nummer en i Skandinavia
Grm sier at Adria leder markedet i Skandinavia pluss Finland. I Norge endte Adria i fjor på andreplass med campingvogner og tredjeplass med bobilene.
Markedet her skiller seg fra øvrige Europa fordi det ikke er noen innenlandske konkurrenter. I Europa under et har Adria en markedsandel på 5,5 prosent for bobiler og 7 prosent for campingvogner, forteller Grm.
– I fjor produserte vi 14 000 enheter (vogn og bobil), men i år har vi økt produksjonen til 16 000 enheter. Vi prøver å øke kapasiteten i takt med etterspørselen, sier Grm. Å ha mer et halvt års leveringstid mener han er galskap.
Er det plass til alle?
Når Grm har et mer behersket syn på veksten framover er det fordi han ganske enkelt spør om det er plass til alle disse menneskene på campingtur. Er det nok campingplasser til dem?
– Jeg antar det ennå ikke er et problem i Skandinavia – kanskje med unntak av juli.
– Nøkkelspørsmålet for videre vekst er hvordan vi lykkes med å nå de yngre. Særlig i Tyskland ser vi nå at yngre folk dukker opp på messer og i andre sammenhenger for å vokse fra telt og inn i campingvogner og bobiler, sier Grm.
– Men vi ser også en viss metning i markedet for de dyreste bobilene.
Overtatt av Trigano
Trigano er en av de store gruppene som eier flest merker i campingmarkedet. I fjor ble det kjent at de har overtatt slovenske Adria. Hvordan har det gått?
– Det har blitt noe mer samordning i noen markeder. Spesielt skjer det i sør. Mindre i nord hvor vi står sterkt i markedet, sier Grm. Her nøyer de seg med kunnskapsutveksling og noe koordinering av forhandlermarkedet.
Tekst og foto: Knut Randem for Bobilverden.no
og Bobil- og CaravanMagasinet
Bestilte bobil i nov/des 16.
Bilen ble helt sikkert lovet før ferien i 17.
Bilen kom til Norge i slutten august. Da hadde Oslo Karavan bestilt helt feil.
Da alt var rettet opp var det kommet ut til november.
fikk tilbud om 2 % avslag i juli.
Som jeg godtok mot 2 uker utsettelse.
Men forsinkelsen ble på hele 14 uker.
Vær dum nok til å betale
1.5 millioner i juli.
Advarer mot Oslo Karavan!
De er ingen du vil gjøre forretninger med!!.