Lang vinterbil fra Kabe

Buet kjøkkenbenk gir god gangplass. Modellen har queenbed. Foto: Knut Randem.

Norgesansvarlig i Kabe Klas-Göran Nilsson hadde med seg prototypen på deres nye, lange Travelmaster i910 QB til Lillestrøm og Caravanmessen. To mindre utgaver, også de i prototyper, har tatt veien til en tilsvarende finsk messe denne uken.

Travelmaster i910 QB er, som betegnelsen sier, 9,1 meter lang. De to øvrige nyhetene er på hhv 7,6 og 7,4 meter.
– Dette er biler bygget for nordiske forhold og de er godt utstyrt i standardutgavene, sier Nilsson.

Norgesansvarlig i Kabe, Klas-Göran Nilsson hadde med en av tre nye prototyper til Lillestrøm. Her foran den største av dem. Foto: Knut Randem.

– Her er det dobbelt bunn med Alde. Varme er det også rundt veggene. I tillegg er den utrustet med Webasto og varmeveksler slik at motorvarmen kan utnyttes.
I grunnprisen på 1.440.000 kroner har i910 markise, ryggekamera, automatkamera og 3 liters motor og elektrisk heve/senkesenk som standard.

– Vi har latt gulvvarmen gå helt fram i førerhuset og det er lagt en varmeslynge opp i dasjbordet for å sende varme opp langs frontruta. Alden går selvfølgelig på både strøm og gass.

To småsøsken
De to mindre nyhetene på 7,6 og 7,4 meter er priset til hhv 1.120.000 kroner og 796.000 kroner. Den minste har tverrstil bad bakerst.
– Bilene blir kanskje leveringsklare mot slutten av året, men uansett tidlig på nyåret når serieproduksjonen startet, avslutter Nilsson.

Salongen i nye, lange Travelmaster. Foto: Knut Randem.

Del dette med andre:

  1 comment for “Lang vinterbil fra Kabe

  1. En flott bil fra vinterspesialisten Kabe. Men hvordan er den å kjøre på vinterføre? Vi har selv en integrert bil bygget på Fiat med 3,0 l motor,vinterpakke m styrofoam isolasjon,oppvarmet avløpsrør/tanker etc.
    Men å kjøre på dårlig brøytede vinterveier er ikke så bra. Forhjulsdrift på en bobil er jo direkte feil.
    Det har jo gått greit så langt,men det skal lite til før det blir full stopp. I oktober blir det montert nye fjører framme på bilen. Da blir fronten løftet ca 5 cm. Håper på mere komfort samt at det blir muligheter for å legge kjettinger på forhjulene uten at hjulhusene blir knust.

    Større biler bygget på Fiat har jo tandemakslinger bak. På den måten får en jo mere vekt på framakslingen noe som skal bedre fremkommligheten på glatt underlag. Men med to akslinger bak vil jeg tro at bilen vil gå rett fram i svingene.
    Noen som VET og har kjørt forhjulsdrevne boggibiler på vinterføre?
    Årsaken til at jeg spør er at det er mulig at vår neste bil blir en slik.

    Mvh Kolbjørn

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.