Laika med smartere løsninger og blikk for detaljer

Nye bobiler dukker opp hvert eneste år, og alle produsenter proklamerer stolt sine endinger som viktig skritt i jakten på den optimale bobilen i sin klasse. Små forskjeller som kan gi enda mer bruksglede.

Kosmo 909 og 912 er svært godt isolerte. Vegger er konstruert i en sandwichkonstruksjon og har en ekstra beskyttelse mot hagl-skader.

Jeg er neppe alene om mine tanker. Hvordan er det mulig å skape endringer i planløsninger, justere detaljer og lansere en bobil-modell som ny, år etter år? Ikke bare i form av en modell, men mange modeller fra mange produsenter? Mye handler om ørsmå detaljer og visuelle grep, men i blant dukker det noe helt nytt opp, som den nye Kosmo 909-modellen fra Laika – som også har en tvilling med betegnelsen 912.

For den italienske produsenten, som er en del av den store Hymer-gruppen, handler det om ”la dolce vita”, eller ”det søte liv” som vi sier på norsk. Med den integrerte bobil-modellen Kosmo 909 får vi en smak av dette. Lengden er 741 cm og har sengeplass til fire. Salongen har en klassisk L-formet konfigurasjon, vi finner to brede enkeltsenger akterut, og den lettmanøvrerte senkesengen gir raus plass til to voksne når den er i bruk. Men alt dette har vi da sett tidligere?

De delte sengene akterut kan reguleres i høyden, og dette gir et bagasjerom med en høyde på inntil 120 cm under disse. God plass til sykler.

En familie med erfaring fra bobillivet vil ved en mer inngående studie av detaljene få flere ”aha”-opplevelser, og nettopp dette får Kosmo 909 til å skille seg ut. De to enkeltsengene bak har hver en bredde på 80 cm, men lengden er ulik. Den ene er 200 cm lang, den andre 207 cm. ”So what…” tenker du kanskje. For meg med en lengde på 190 cm er det her mulig å strekke føttene helt ut – uten å bli hindret av skilleveggen mot toalettrommet. Det gir bedre nattesøvn…

Baderommet blir ekstra lyst og luftig når man bestiller Kosmo med et vindu (ekstrautstyr).

Den rause innvendige ståhøyden på 213 cm er også et viktig bidrag til økt komfort og romfølelse. Alle som har levd en ferieuke i en seilbåt vet hva det betyr å kunne strekke seg ut, aldri gå med bøyd hode, og faktisk ha mer oppbevaringsplass. Ja, for når takhøyden øker, utnytter Laika dette til å bygge høyre overskap som rommer mer. Mer plass til blant annet proviant gir større kjøkkenglede, og tre bluss på kokeapparatet åpner for gode arbeidsmuligheter.

For noen år tilbake var det ikke uvanlig å konvertere sittegruppen i salongen til en seng. Med rommelige alkover eller senkeseng i den fremre delen av bilen forsvant dette. Men hva om familien har tre barn? Som tilleggsutstyr kan Laika levere muligheten for å konvertere salongen til en seng på 200 x 115 cm når det er leggetid. Et annet alternativ – mens barna er små – kan være å bestille Kosmo 909 med seng i hele bilens bredde akterut. Her gjelder det å tenke seg godt om før man gjør valget…

Kosmo 909 (bildet) har en klassiske L-formet salong, mens 912 har to langsgående sofaer mot hverandre. Begge modeller kan bestilles med ekstraseng i salongen.

Den andre modellvarianten, Kosmo 912 har en salong-løsning der to langsgående sofaer er vendt mot hverandre. Det åpner for bedre plassforhold og en mer naturlig sitteposisjon ved bordet for inntil 6 personer. I et knipetak er det plass til en ekstra gjest på en løs stol også, men da bør matlagingen være unnagjort. Også denne dinette- (salong) løsningen gir mulighet for å bestille en femte seng på denne plassen.

Kjøkkenet er kompakt, men har tre kokebluss. Standard kjøleskap har et volum på 140 liter.

Det søte liv – eller skal vi kanskje si det gode liv – handler om både fleksibilitet og visshet om at ting er skapt for å vare problemfritt over lang tid. Smidig bagasjerom med plass til sykler (takket være variabel høyde), to store dører for innlasting og gode løsninger for varme, vann og sanitær hører også med. Begge modellene bygger på et velprøvd Ducato-chassis, og for norske kjøpere er det også en ekstra liten godbit i vente.

Kosmo 909.

Kosmo 912.

Den norske Laika-importøren er ikke bare Norges største aktør i caravanbransjen, men er også et av de mest velkjente navnene i bransjen, Kroken Caravan Import. Selskapet har skiftet navn til Solid Import og dette markeres på flere ulike måter. En av disse er en spesielt velutstyrt ”Solid Edition–utgave» av Kosmo 909. Omfanget er i skrivende stund ikke bestemt, men daglig leder Tor Grüner forteller til bladet at dette kommer til å bli en svært konkurransedyktig modell i denne klassen.

Tekst og foto: Sven Furuly for Bobilverden.no og BoCM

Bobilverden.no samarbeider med Bobil- og CaravanMagasinet om å dekke presentasjonene av nye modeller hos en rekke produsenter. Dette samarbeidet gjør at vi kan dekke flere nyheter enn vi ellers ville hatt mulighet til.
Del dette med andre:

  3 comments for “Laika med smartere løsninger og blikk for detaljer

  1. Gunnar J
    2. mai 2019 at 19:14

    Ser ut som en mix av Dethleffs og Carado med flere. Frontpartiet / grillen er til forveksling ganske lik Adria.
    Samme suppa over hele linja…. » ♪♫♪♪ Inni er de like, men det er utenpå…. ♪♫♪♪ «

    • Thor
      3. mai 2019 at 15:40

      Det er noe veldig Knaus-aktig over linjene på bilen.

  2. 3. mai 2019 at 06:07

    Nydelig bil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *