Kun nye Fiat fra Pilote i 2020-utgave

Pilote starter produksjonen av sine 2020-modeller i slutten av juni. Alle får den nye Fiat-motoren. Familiebedriften oppgraderer alle modeller med nye tekstiler og treslag i interiøret, men noen modeller får også andre oppdateringer.

2020-modell Pilote G720FC Sensation. Foto: Knut Randem.

Familiebedriften Groupe Pilote har bygget rullende ferie siden 1962 da brødrene Andre og Phillipe Padiou startet opp med bygging av campingvogner i farens verksted. I 1978 startet de opp produksjonen av bobiler. I 1985 stanset produksjonen av campingvogner samtidig som de første A-modellene kom. Med bobiler ble bedriften også en eksportør og ble raskt et ledende merke, forteller markedsdirektør Antoine Gueret.

Andre Padiou forlot bedriften for å bygge opp en av de største franske bobilforhandlerne i Nantes, ikke så langt fra stedet der broren fortsatte produksjonen av bobiler. Philippe Padiou ledet Groupe Pilote videre.

(artikkel fortsetter under bildene)

Bybobilen V600G2 for to personer regnes også som en nyhet i 2020. Foto: Knut Randem.

Senger i kjøreretningen er komfortabelt i V600G2. Da må man spare på plassen andre steder. Spisebordet er plassert inntil dusjveggen. Her kan to spise. Foto: Knut Randem.

Investerer stort i modernisering
Gruppen investerer i 2018-19 om lag 16 millioner Euro i modernisering av produksjonen. 2020-modellene vil bli produsert i et nytt produksjonsmiljø med en større grad av automatisering i møbel- og veggproduksjonen.

Groupe Pilote omsatte i 2018 totalt for 300 millioner Euro. 1000 ansatte produserte 6000 bobiler. 1100 ansatte skal i år produsere 6400 bobiler og skape en omsetning på 330 millioner Euro. Halvparten av produksjonen går til eksport.

Investeringene i produksjonen har vært nødvendig for å kunne oppfylle målet om å produsere 8000 bobiler i 2022, forteller Gueret. Og de er villige til å investere mer om det blir nødvendig.

(fortsetter under bildene)

Le Voyageur Classic 6.8LF er kun 699 cm lang og har to soveplasser i sengeseng. Fordi senga er uttrekbar sover begge i lengderetningen. Foto: Knut Randem.

I Le Voyageur Classic 6.8LF er kjøkken og toalett plassert bakerst. Foto: Knut Randem.

I denne artikkelen omtaler vi i hovedsak den delen av Group Pilote som Gueret velger å kalle GP. For det norske markedet produserer dette datterselskapet Pilote og Le Voyageur.
De øvrige datterselskapene er Frankia, som også er godt kjent i Norge, Danbury (bobiler til det britiske markedet) og Avis Caraway (utleie av bobiler i Frankrike).

Bygger på ny Fiat
Pilote har et godt forhold til Fiat og velger å satse videre på denne leverandøren. Når de starter produksjonen av 2020-modellene så blir det med Fiats nye motor beregnet for en godkjenning for euro 6d, forteller Gueret.

Fiat har inntil nylig ligget lavt med sin nye motor, som benytter AdBlue for å oppnå den høyere euro-klassen. Etter det Bobilverden.no erfarer er ikke alle formalia rundt godkjenningen for euro 6d på plass, men Pilote har åpenbart stor tro på at dette går i orden.

I 2020 blir det nytt utseende både ute og inne. Pilote 2020 byr på hele 58 modellvarianter. Forhandlerne kan velge om bobilene skal leveres med eller uten tilleggsutstyr slik at de selv kan velge det som passer i sitt marked. De kan også velge blant ulike tekstiler og treslag. Pilote har også åpnet for at de kan få bobiler med et treslag som leveres med Bavaria. Bavaria produseres kun for det fransk markedet.

Pilote G720FC har foldbart spisebord. Det gjør det enkelt å gå forbi, men også mulig å dekke et stort bord. Foto: Knut Randem.

Blant modellene som regnes som nyheter i 2020 er G720FC Sensation. Den er 724 cm lang og registreres for fire personer med senkeseng foran og midtstilt dobbeltseng bak. Modellen har en totalvekt på 3500 kg og en oppgitt lasteevne på 575 kg, men da skal du ha fått med deg ekstrautstyr som veier 163 kg.
Det er face-to-face-sofa, men høyresidens sofa er kort. De to sofaene kan enkelt bygges om til kjørestoler dersom man skal ha med seg mer enn to personer.

Pilote G720FC Sensation har dronningseng bak og senkeseng over førerposisjon. Foto: Knut Randem.

Spisebordet kan foldes på midten slik at det både kan brukes og passeres enklere. Det er godt om plass rundt arbeidsplassen på kjøkkenet, som også har et kjøleskap på 160 liter. Soverommet kan skilles fra kjøkken og salong med toalettdøra. De fleste bildene til artikkelen er fra denne modellen.

Sofaene i Pilote G720FC kan gjøres om til stoler i kjøreposisjon slik at modellen registreres for fire personer. Foto: Knut Randem.

Som de andre modellene er også denne utstyrt med Truma 6EH-varmer som standard. Pilote forteller villig om deres klasse 3-serifisering fra Truma. Den går ut på at bobilen kjøles ned ved minus 15 grader med alle dører åpne. Så lukkes dørene og bobilen varmes opp til pluss 20 grader på maksimum to timer. Pilote hevder at de også har markedets beste isolasjon.

Skal bli større i Norge
Markedsdirektør Antoine Gueret medgir at Pilote har fått en noe langsommere vekst i Norge. Enkelte forhandlere fikk økonomiske problemer på grunn av sterk vekst. Nå har de fått en sunnere økonomisk situasjon og er over sine problemer. Gueret håper også å etablere noen nye forhandlere i det norske nettverket. Han venter derfor ny utvikling for Pilote i Norge.

Tekst og foto: Knut Randem, for Bobilverden.no og BoCM

Bobilverden.no samarbeider med Bobil- og CaravanMagasinet om å dekke presentasjonen av nye modeller hos en rekke produsenter. Dette samarbeidet gjør at vi kan dekke flere nyheter enn vi ellers ville hatt mulighet til.

Les også: Fiat lanserer sin nye miljøvennlige Ducato

Del dette med andre:

  1 comment for “Kun nye Fiat fra Pilote i 2020-utgave

  1. Knut Dahl
    20. juni 2019 at 09:40

    Det blir spenende med “nye” Pilote

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *