Kroatia: Mye mer enn sol, strand og hav

Frilansjournalist Willem Laros og kona har vært på bobiltur det siste året. I juni kjørte de langs kysten av Kroatia fra Umag til Split. Her forteller han om inntrykk, historier og opplevelser.

Vakker solnedgang fra plassen.

Her i første del kan du lese og se bilder fra turen vår fra Umag til Zaton. Vi hadde knapt lagt Slovenia bak oss før skiltene til Camping Park Umag dukket opp langs veien. Dette er en av de største campingplassene i Europa.

Tre innsjekkings- og like mange utsjekkingsskranker møtte oss, og her fikk vi vite at i høysesongen har de over ti tusen gjester.

På campingplassen Park Umag fikk vi en luksusplass, som ligger rett ved sjøen.

Kan bli svært varmt
Vi ble møtt av Luka Zdrilić. Han er direktør på Camping Park Umag, og kunne fortelle oss at periodene april til juni, samt månedene september og oktober er de beste månedene å besøke Kroatia. Spesielt dersom man ønsker å unngå overfylte campingplasser, og varmen. For her kan det også bli svært varmt i høysesongen.

– Her gjør vi ingen forskjell når det gjelder campingvogner, telt og bobiler. Alt blir blandet sammen, sier direktøren med et smil. Det samme så vi på de andre campingplassene langs kysten. Om vinteren er Camping Park Umag stengt.

Direktøren kunne fortelle oss at han har observert en økning i antallet campinggjester etter koronapandemien. Noe man hører ofte i flere land.

Dusj er høvelig for å skylle av seg saltvannet på egen plass.

Over 1 100 kroner natta
Selv fikk vi en stor og flott plass til bobilen rett ved Adriaterhavet. Plassen har strøm, vann, grill og til og med egen dusj. Dusjen var deilig å bruke etter en dukkert i havet eller et av de to svømmebassengene i den enorme parken.

I høysesongen koster plassen vi fikk over 1 100 kroner natta omregnet til norske kroner.

Det er fint å sykle i dette området og Kroatia har satset stort på sykkelveier. En elsykkel gjør det dessuten enklere å forsere bakkene opp til byen Umag, som ligger ca. ni kilometer unna campingplassen.

I Umag kan du spise i nærheten av havnefronten.

Eksistert siden 1991
Guiden Nataša Lakota tar oss med gjennom byen neste dag. Kroatia i dagens form har bare eksistert siden 1991. Før dette var landet en del av Jugoslavia, og så sent som 1. januar i år ble euroen innført i Kroatia.

At kroatisk territorium har vært bebodd i svært lang tid viser de 130 000 år gamle restene fra neandertalere, som hovedsakelig er funnet nord i landet.

Neandertalere var en gruppe arkiske mennesker som levde i Sør-Europa, det sentrale Europa, det vestlige Asia og Sibir. Vår guid Nataša forteller også om det store italienske miljøet som bor i Umag, og om albanerne som eier nesten alle turistrestaurantene på kysten.

Den historiske byen Motovun ligger på toppen av en høyde (277 meter) ved elven Mirna.

Minner fra romertiden
– De fleste kroater spiser ikke der, men for turister er det helt greit, får vi vite. Umag har også flere minner fra romertiden. De gamle fasadene viser tydelig den italienske innflytelsen. Nye bygninger på attraktive steder er imidlertid for dyre å kjøpe for kroater flest.

– Det er særlig slovenere som kjøper dem, fortelles vi før vår guid setter oss av på restauranten Konoba Buščina. Her spiser vi en utmerket middag under vinrankene.

Her demonstreres silketrykk til ære for Andrea Antico da Montona (ca. 1500).

David Matković er direktør for Motovun Tourist Board, og er den neste som viser oss rundt i «sin» middelalderlandsby, som bare har rundt 500 innbyggere. Dette er et sted som ikke er tilgjengelig med bil for de som ikke bor her.

I Motovun ble den tidligere F1-føreren Mario Andretti født. Han bor nå i USA, men vender av og til tilbake til hjembyen sin.

Republikken Venezia
Heldigvis finner vi en stor parkeringsplass ved foten av den 277 meter høye åsen, som Motovun ligger på ved elven Mirna. En shuttlebuss tar oss med opp bakken.

I byen – som fortsatt har sitt opprinnelige fortau – får vi oppleve historien om komponisten Andrea Antico da Montona (fra ca.år 1500), som var en av de første som skrev ned musikk. Han ble født i Montona i den daværende republikken Venezia, som nå i våre dager altså er Motovun i Kroatia.

Kjempen Veli Jože fra Motovun. Fra et litterært verk (1908) av den kroatiske forfatteren Vladimir Nazor.

En i dag, og kanskje mer moderne og velkjent tidligere innbygger av Movtun, er den tidligere F1-kjøreren Mario Andretti. Han er i dag forretningsmann innen vin i USA, men har en plakett med navnet sitt i sin gamle hjemby.

De smakfulle skattene
Orgelet i stedets kirke har vært gjennom en 15 år lang restaurering, men vil kunne høres igjen i løpet av neste år, blir vi fortalt.

Motovun er også kjent for sine smakfulle skatter fra skogene her. Det vil si de svarte og hvite trøflene, og i 1999 ble verdens største hvite trøffel funnet nettopp her. Den veide 1,31 kilo.

Trøfler kan du selvsagt nyte over alt her.

Den gang ble verdien på denne trøffelen anslått å ligge på rundt 5 000 dollar. Motovun er også kjent for sin årlige filmfestival. Selv avslutter vi besøket i byen på restauranten Konoba Mondo – selvsagt med trøfler i noen av rettene.

Grožnjan har tradisjonelt vært malernes og musikernes landsby.

Vært del av flere land
I Grožnjan møtte vi Dalibor Petohleb, som minnet oss om landets spesielle historie. For i løpet av noen få generasjoner har hjemlandet hans stadig skiftet navn fra Østerrike, Italia, Jugoslavia og nå Kroatia.

Dette stedet har også tradisjonelt vært malernes og musikernes landsby. Om vinteren bor det mindre enn hundre og femti mennesker i dette lille tettstedet.

Trange gater, og landbyen byr på mye å se.

I Grožnjan er italiensk det mest utbredte språket, og har et tyvetalls kunstgallerier, en sommerfilmskole og stedet har blitt et internasjonalt senter for kroatisk musikkungdom. Grožnjan har også en årlig jazzfestival.

Poreč viser seg å være mer enn bare en hyggelig havneby.

Konjakk og syltetøy
Når vi kommer til det to tusen år gamle stedet Poreč parkerer vi bobilen på en stor parkeringsplass like utenfor sentrum. Da har vi mindre enn ti minutter å gå til sentrum.

På terassen til Restorant Sv. Nikola benyttet vi anledningen til å nyte både fisk og andebryst. Etter middagen tok guiden Adriano Mateš oss med gjennom gamle gater og inn i en Aura-butikk. Her fikk vi oss en liten smaksprøve.

Aura produserer tradisjonelle produkter som konjakk, syltetøy og andre lokale produkter laget av urter og frukt.

Eufrasius-basilikaen ble bygget på 600-tallet.

Den første drikken jeg fikk smake inneholdt 39 prosent alkohol, og den brente seg inn i både munn, hals og bryst. Heldigvis smakte Auras sjokolade, som jeg fikk etterpå, mye vennligere.
Det viktigste monumentet på dette stedet, og kanskje i hele Kroatia fordi det stammer fra det bysantinske riket, er Eufrasius-basilikaen fra 600-tallet.

I byen, som har flere romerske levninger, møtte vi på en gruppe jenter som feiret utdrikningslag. Her tok Adriano fram munnspillet sitt og spilte Mendelssohns bryllupsmarsj, som selvsagt ble en suksess. En finere respons i en slik situasjon har jeg sjelden sett og hørt.

Opatija er et fasjonabelt feriested.

Vanskelig å finne parkering
Feriestedet Opatija har på det meste ti tusen innbyggere om vinteren. Da er det ingen hunder i gatene, og det koster ingenting å parkere. Men om sommeren når 200 000 mennesker oppholder seg i kystbyen er det annerledes. Da er det å finne en parkeringsplass som å lete etter trøfler.

«Jenta med måken» (1956) har blitt et symbol i Opatija.

Opatija er også en by full av hoteller for de mer velstående. En natt til 5 500 kroner overrasker ingen her. Tidligere tilbrakte mange fornemme gjester, deriblant Habsburgerne, sine ferier i denne byen. Byen er også hjemstedet for mange 1800-tallsvillaer og flotte hoteller, blant annet i nyklassisk og barokkarkitektur, men guiden Natalija Renčić ønsker å gi oss et ærlig bilde av situasjonen.

Mange unge reiser vekk
– Mange unge forlater byen fordi det bare finnes arbeid innen turisme og bygg og anlegg, sier hun.

På turen får vi også høre at for å få jobb må du dessuten ha «gode relasjoner», og at korrupsjon skal være et vedvarende problem i Kroatia. Men Natalija har også mange solskinnshistorier.

For eksempel kan du bade hvor som helst langs kysten av «Wien ved havet». For med unntak av i nærheten av Hilton-hotellet er resten av kysten offentlig, og det skal være lite kriminalitet i form av tyver som gjør innbrudd og stjeler. Når vi parkerer bobilen på en parkeringsplass utenfor sentrum legger guiden ubekymret vesken sin i bobilen vår.

Det finnes to campingplasser i nærheten av Opatija.

Krystallklart vann
– Kroatia er et trygt land, sier hun, mens vi spaserer langs strandpromenaden. Vi passerer «jenta med måken», som er et benediktinerkloster fra 1600-tallet. Videre går vi gjennom en vakker park og nyter synet av «Klein Schönbrunn». I marinaen på Bistro Yacht Club spiser vi fisk, mens fisk svømmer under oss i det krystallklare vannet.

Sammen med vår guide Natalija besøker vi deretter to campingplasser i nærheten av Opatija: Autocamp Opatija Camping i Ičići og Campsite & Holiday Resort Medveja. Førstnevnte er terrassert, grønn og skyggefull, mens sistnevnte er flat og ligger nesten rett ved stranden.

Den ene campingplassen er nærmere vannet enn den andre.

Ligger på ei halvøy
Senere på reisen tok guiden oss med til Krk, som er hjemstedet hennes og vårt neste reisemål. Stedet ligger på ei halvøy som er 48 kilometer lang og 35 kilometer bred og har flere campingplasser.

På ettermiddagen parkerer vi på Baška Beach Camping Resort, en campingplass med førsteklasses sanitæranlegg, og som i midten av juni er full av blomstrende oleander i hvitt, rosa og rødt.

Spesielt om kvelden, og bare om sommeren, er det liv og røre i kystbyen Baška.

For kroatene er Baška et av de viktigste stedene på øya. Her finnes nemlig en kopi av Baška-tavlen. Dette er det eldste dokumentet (år 1100) som nevner Kroatia som et land. Originalen befinner seg på et museum i hovedstaden Zagreb.

18 prosent stigning
Det er en halvtimes spasertur til Boneta Bistro & Lounge på naturiststedet Bunculuka Camping Resort. Det inkluderer en veistrekning som stiger 18 prosent. Når vi slår oss ned på terrassen, sitter alle påkledd og spiser. Noen få meter unna oss går folk nakne i vannet, og ingen bryr seg om det.

En motorbåt tar oss til stranden ved Vela luka, som ligger mindre enn en halvtime fra Baška.

Sola har begynt å gå ned når vi begir oss tilbake til campingplassen vi bor på, og Baškas strandpromenade som er full av folk.

Det er fortsatt godt over 30 grader og tidlig på kvelden, og vi finner ut at dette er et fint tidspunkt for en rundtur i den historiske fiskerlandsbyen som Baška også er.

For en vakker strand. Noter ned navnet Vela luka dersom du har tenkt deg til Kroatia.

Kraftige vindkast
I fiskerlandsbyen bor Petar Tomasic, og han vet mye om øya Krks historie. Av ham får vi også høre om bora eller bura, som er en iskald høstvind som om vinteren kan være plagsom med sine kraftige vindkast. På grunn av vindkastene ble Baška havn i fjor utstyrt med en ekstra beskyttende demning for å hindre skader på båtene.

Strandpromenaden er oppkalt etter Emiel Geistlich, en tsjekker som introduserte turismen her for hundre år siden. Rundt omkring i byen står det «statuer» med bokstaver i det glagolitiske alfabetet, som er den eldste skriften som er laget for et slavisk språk.

Bildet er tatt tidlig om morgenen. Noen timer senere var alle stolene på Camping Baška Beach Resort opptatt.

Ingen garantier for delfin
Fra havnen kan du bestille en delfinutflukt, men du får ingen garantier. For du gis bare 20 prosent sjanse for å få se dem. Du kan også ta en «semi-ubåt» for å se undervannsverdenen. Vannet her nede er krystallklart. Så dette er en opplevelse.

Dagen etter tar Petar oss med til byen Krk. Byen som har et slott, voller, en vakker kirke, trange gater og romerske rester, som er synliggjort i en butikk med gjennomsiktig gulv. På en stein her støter vi igjen på den gamle glagolitiske skriften igjen.

Det er også mye å se i byen Krk. Blant annet denne katedralen.

Fiskeriene er viktig
Fiskeriene spiller fortsatt en viktig rolle på Krk. Det er bare en vei til og fra byen Krk, og når vi drar må vi kjøre tilbake til broen i nord, som vi kom over til øya på.

Vi fikk se vakre gater også i Krk.

Herfra tar vi til høyre og følger kysten mot stedet Zadar. Her kjører vi om bord i ei ferge som tar oss over til øya Pag, som er et sted hvor det føles ut som at man er på månen. Her er landskapet karrig, og det er et mirakel at sauene som det finnes 40.000 av klarer å overleve her.

Dette er imidlertid en spesiell rase som med sin spisse snute kan plukke nok gress og urter mellom steinene. Av melken fra denne rasen produseres det en spesiell og velsmakende ost, som vi fikk smake på til lunsj mens vi var i byen Pag.

På veien til Zaton stoppet vi ofte for å nyte landskapet.

Ost, saltlaging og knipling
Denne osten, i tillegg til saltlaging og knipling, er Pags tre viktigste ressurser. Når vi var i byen hadde «kniplingsfestivalen» akkurat startet. Denne festivalen har deltakere fra hele Europa. Knipling på øya Pag har en mer enn 500 år gammel tradisjon, og kniplinger spilte en sentral rolle i europeisk mote på 1500- og 1600-tallet.

Kniplede krager og mansjetter var viktige elementer i både manns- og kvinnedrakter, og som detaljer i duker, gardiner og møbler. Mange folkedrakter inneholder elementer, også i Norge.

I Margaretaklosteret underviste nonner jentene, og her lærte de å lese, skrive og kniple. Blonder produseres uten sjablong. Hver kvinne tar utgangspunkt i morens og bestemorens arbeider, og legger til sin egen kreativitet. Kniplingene fra Pag er beskyttet av UNESCO som immateriell kulturarv.

I Pag er det også satt opp en statue til ære for «saltarbeiderne».

«Det hvite gullet»
Videre får vi bli med Mate Donatić til hans «saltmuseum», som ligger i et tidligere saltlager. Her får vi se hvordan saltutvinning foregikk i tidligere tider.

Det finnes mange ulike typer salt.

Salt kalles også «det hvite gullet» her, og Mate kan fortelle at faren hans jobbet med saltutvinning her, men forbød sønnen å gjøre det samme.

– Han ville skåne meg for mange lidelser. Dette er hardt arbeid, som pågår ti timer i stekende sol og med føttene i saltvann, forteller han.

Det er satt opp et vakkert monument i Pag for å minnes dette arbeidet, som nå, takket være andre teknikker krever langt mindre av langt færre mennesker.

Saltvognene, som er hentet fra gruveindustrien, tjener nå kun som dekorasjon på saltgruveområdet i Nin.

To nasjonale helligdager
I juni har Kroatia to nasjonale helligdager. 22. Juni (kampen mot fascismen) og 25. Juni (proklamasjonen av staten Kroatia i 1991). Ved midnatt den 22. juni fikk vi se et heftig fyrverkeri fra campingplassen vår. Dagen etter er vi på veien igjen.

Vi ankommer Nin, som ligger 14 kilometer fra Zadar, og som er Kroatias eldste kongeby. Fortiden, som forteller at byen har eksistert i 3000 år, er i høyeste grad levende her. Luca Bašić er kunsthistoriker og kan fortelle entusiastisk om Nins rike historie. Her blir vi også forundret når vi får se «verdens minste katedral».

Romersk tempel
I antikvitetsmuseet i Nin ligger to restaurerte båter fra 11. og 1. århundre. Det finnes også fundamenter etter et stort romersk tempel med mosaikker fra 2. århundre og romerske hus.

Nin ligger i en region som har åtte kilometer med sandstrender. Hittil hadde vi bare støtt på rullesteinstrender i Kroatia.

Inne i byen ble vi møtt av hertug Branimir, som med pavens velsignelse førte landet sitt til uavhengighet i det første århundret. I midten står en statue av biskop Gregor av Nin, et kunstverk av den berømte billedhuggeren Ivan Meštrović. Om du også besøker byen Nin må du huske at dersom du holder i biskopens tå (statuen), kan du ønske deg noe.

Zoton holliday resort.

Lokal gourmetrett i Nin
Vi avbrøt vandringen gjennom historiske Nin med en lunsj, og det første vi fikk på bordet var Nin šokol. Dette er en gourmetrett som kun fås her, og som består av svinekjøtt av høy kvalitet, krydder og Nin-salt. Til slutt dyppes kjøttet i kokt rødvin. Denne anbefales!

Nin har imidlertid flere jern i turistilden. Lagunen og saltpannene er rike på fugler. Når vi går rundt blant saltpannene, ser vi stylteløpere, altså fugler som også hadde med unger.

Saltet er selvfølgelig av stor økonomisk betydning for Nin. I tillegg til selve saltet blir det laget en rekke andre produkter av saltet, blant annet kjeks, drikke og såpe.

Mer å oppleve i byen Nin? Ja, du kan ta et sunt gjørmebad her, og for noen år siden ble Nin kåret til det mest romantiske reisemålet i Europa.

Kroatia har brukt flagg i fargekombinasjonen rød-hvit-blå siden 1848. De fem mindre skjoldene symboliserer de fem regionene som utgjør Kroatia. Zagreb og omegn, Dubrovnik og omegn, Dalmatia, Istria og Slavonia. Sjakkbrettmønsteret i det store skjoldet gjenspeiler vipeblomstens utseende.

FICC-rallyet
Vi nærmer oss første del av målet i Kroatia. Byen Zaton, som er vertskap for det årlige FICC-rallyet. FICC ble grunnlagt i 1932 for å bringe campere fra hele verden i kontakt med hverandre. Dette gjør de blant annet ved å arrangere internasjonale stevner.
Flere land er medlemmer av FICC, og jeg tar en titt på paraden der alle deltakerlandene viser seg fram. Noen land er mer sprudlende enn andre, men vi runder av første del av vår reise langs Kroatias kyst her.

Resten av våre inntrykk fra Kroatias kan du lese her.

Tekst og foto: Willem Laros, BoCM

Artikkelen er tidligere publisert i Bobil- og Caravanmagasinet

CAMPINGPLASSENE VI BESØKTE:

Park Umag

Luksusplass rett ved sjøen på Park Umag.

Den største campingplassen i Istria er Park Umag. Denne firestjerners ferieparken ligger på vestkysten, ti kilometer fra grensen til Slovenia. Park Umag har vunnet flere priser de siste årene. Plassen ligger åtte kilometer fra det livlige sentrum av Umag.

Park Umag har plass til mange gjester i romslige og idylliske naturomgivelser. Campingplassen har velholdte strender, delvis med rullestein og stein. Campingplassen har to bassengkomplekser med vannattraksjoner, sklier og sprinklere i et vakkert økologisk landskap. Selvsagt finnes det også barer, restauranter, gatekjøkken og et bredt utvalg av sportsfasiliteter.

Campingplassen Baška Beach Resort (Krk)

Baška Beach Resort.

Camp Baška Beach Resort er en stor, livlig campingplass på øya Krk, som ligger vakkert til ved det krystallklare Adriaterhavet.

En perfekt stranddestinasjon: Den lett skrånende Vela Plaza-stranden ligger for dine føtter, og det finnes aktiviteter for alle aldre. Baškas livlige strandpromenade ligger rett rundt hjørnet.

Camp Baška Beach Resort ligger én kilometer fra Baška, badebyen på den sørligste spissen av øya Krk, som er forbundet med fastlandet via en bro. Den berømte vinregionen Vrbnik ligger 19 kilometer lenger nord. Krks hovedstad med samme navn ligger 25 kilometer nordvest for campingplassen.

Zaton Holiday Resort

Zaton Holiday Resort.

Mer enn 1000 plasser på 80-100 kvm med strøm, vann og avløp, omgitt av en forfriskende duft av frodig middelhavsvegetasjon: Det er Zaton Holiday Resort.

De sanitære fasilitetene er utmerkede: dusjkabinetter, baderom og vaskerom og ulike tilleggstjenester (klesvask, garderober, familiebad osv.). Dusjkabinettene er tilpasset personer med nedsatt funksjonsevne.

I tillegg til den anlagte hagen er det en grillplass og en lekeplass. Hyggelig å høre den europeiske kanarifuglen her!

Tekst og foto: Willem Laros

Les også: Kroatia byr på mye kultur og natur

Del dette med andre:

1 comment for “Kroatia: Mye mer enn sol, strand og hav

1. Tusen takk for en fantastisk artikkel fra Kroatia.På åttitallet besøkte vi landet med campingvogn ved en rekke anledninger.Det var et stabilt klima , krystallklart vann og et hyggelig prisnivå.De sanitære facilitetene var enkle men renholdet var utmerket.
    De senere årene har vi vært tilbake ved et par anledninger, og det har skjedd en utrolig kvalitetsforbedring av sanitæranleggene.Prisnivået er selvfølgelig noe høyere, men ikke avskrekkende.
    Kroatia kan absolutt anbefales.