Krever aktiv påvirkning av EU om førerkort

Nye biler med batteridrift eller hybrid, har fått en betydelig vektøkning i forhold til biler med forbrenningsmotor. Flere bilfabrikanter er nå bekymret for at dagens førerkortdirektiv kan utestenge mange fra å kunne kjøre fremtidens biler.

Berit Seljeseth Osa i NBCC krever at norsk myndigheter kommer på banen overfor EU om førerkort. Foto: Privat.

Berit Seljeseth Osa, president i Norsk Bobil og Caravan Club (NBCC) rykker i en pressemelding ut og krever at norske myndigheter kommer på banen overfor EU-kommisjonen slik at tyngre bobiler kan kjøres med vanlig førerkort.

EUs førerkortdirektiv angir 3500 kg pluss tilhenger på 750 kg for klasse B. Det gir en samlet tillatt totalvekt på 4250 kg. I november 2016 sendte NBCC forslag til EU-Kommisjonen (EC) om en teknisk justering av direktivet, slik at hele vekten på 4250 kg kunne plasseres på kjøretøyet alene for førerkort kl. B.

I 2020 åpnet EC for at battridrevne varebiler på opptil 4250 kg kunne kjøres på klasse B. EC besluttet i 2021 å revidere førerkortdirektivet. NBCC, Norsk Bobilforening, og Norges Caravanbransjeforbund, sendte fornyet forslag til EC om at justeringen, foreslått i 2016, tas inn i et revidert førerkortdirektiv.

Utspillet fra bilfabrikantene viser at folk flest med «vanlig» førerkort snart risikerer å bli utestengt fra å kjøre bobil eller campingvogn, sier Osa. Hun krever nå at norske myndigheter snarest kommer på banen overfor EC, med krav om at den generelle vektgrensen for førerkort klasse B settes til 4250 kg.
– Det sikrer at folk flest kan kjøre bobil og campingvogn i fremtiden, sier hun.

Tekst: Redaksjonen

Les også: Ber om nye førerkortregler for å lage bobiler uten utslipp
Les også: Førerkort: Tror på 4250 kg, men det vil ta tid

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.