I løpet av halve 2024 har skader på kjøretøy kostet 12,8 milliarder kroner. Reparasjonskostnadene har økt voldsomt.
– Det er ikke rart forsikringene blir dyrere med slike tall, sier fagsjef på motor i Frende Forsikring, Roger Ytre-Hauge i en pressemelding. Kostnadsøkningen er på hele 26 prosent fra første halvår i 2023, viser tall fra Finans Norge.
– Jeg må nesten klype meg i armen. Hva er det som skjer? I snitt kostet skadene 70 millioner hver dag i første halvår, sier fagsjefen.
Selve økningen i antall skader i første halvår er ikke mer enn drøyt tre prosent, men verkstedsregningene koster skjorta.
– Hovedårsaken til at bilskader blir dyrere og dyrere er at delene som blir skadet koster veldig mye mer enn før. En hovedlykt på en nyere bil kan gjerne koste 40-50 000 kroner. Moderne biler har også radar/kamera i front, kollisjonsbekyttelse for fotgjengere og parkeringssensorer, sier Roger Ytre-Hauge.
– Så en bil som fikk frontskade for 10 år siden kostet gjerne 10 000 kroner den gang, men i dag kan samme hendelse koste fra 80 000 til 100 000 kroner på grunn av mye dyr elektronikk, sier han.
Det er kaskoskadene som står for nesten halvparten av regninga fra første halvår.
– Kaskoskader er typisk kollisjoner og utforkjøringer. Ting som skjer plutselig, sier Ytre-Hauge.
En typisk kaskoskade som skjer de neste ukene er bilister som kjører på feil dekk. I helga har det vært sendt ut gult farevarsel for snø i deler av fjellet i Sør-Norge, samt store deler av fjellområdene i Nordland. Snøen forventes helt ned til 400-600 meter. Sesongens første frostnatt er også meldt noen steder.
– Høsten er i gang for fullt, og noen steder våkner de plutselig til vinter. Så hvis du skal på fjellet, må du være forberedt på å møte på både hvitt underlag og glatte morgener flere steder. Pass på at du får byttet dekkene dine før det er for sent, sier Ytre-Hauge.
Tyveri fra kjøretøy er skadeposten som øker mest, ifølge tallene fra Finans Norge. Økningen er på hele 79 prosent sammenlignet med første halvår i fjor.
– Her er summene småpenger sett opp mot kaskoskadene, men at antallet øker så markant er verdt å merke seg. Ikke la verdisaker ligge synlig, oppfordrer han.
Tekst: Redaksjonen