Kosmo: Ny modellserie fra Laika

Også nye Kosmo har den karakteristiske Laika-bakenden. Foto: Olav Barhaugen.

Laika klinte like godt til med en helt ny modellserie, en innstegsmodell, på årets presentasjon av 2019-modellene utenfor Firenze tidligere i sommer. Laika varslet også om en ny toppmodell.

Italienske Laika har i dag to modellserier, Ecovip og Kreos. Fra 2019 kommer en tredje serie, som skal være en gunstig priset innstegsmodell. Navnet på den nye serien er Kosmo, og det er ikke tilfeldig valgt. Grunnleggeren, Giovambattista Moscardini, var fascinert av menneskets erobring av verdensrommet. Da han grunnla selskapet i 1964 døpte han det Laika, etter den russiske hunden som ble sendt ut i et romfartøy høsten 1957. Selskapets logo er også en hund. Kosmo henspeiler på universet, og er således et navn i grunnleggerens ånd.

Elegant salong i Kosmo. Her med hvitlakkert vegg på kjøkkenet. Foto: Laika.

Fire versjoner
Kosmo lanseres i fire versjoner, to med enkle senger og to med dobbeltseng i lengder på hhv 695 og 741 cm. Alle er delintegrerte. Selv om det skal være en innstegsmodell er det overhodet ikke snakk om noen ribbet lillebror. Dette er biler med samme design og kvalitet som de øvrige modellseriene ifølge produktsjef Ludovica Sanpaolesi. Dette understrekes ved at både treverk og tekstiler er de samme som på Ecovip-serien. Kosmo har også aluminiumvegger, 70 cm bred dør og mye av de samme detaljene vi finner på de andre modellseriene. Kosmo har en moderne stil, men har likevel den klassiske Laika-følelsen.

– Vi legger stor vekt på å bevare våre designverdier, sier Sanpaolesi. Og nettopp design er noe Italienerne er opptatt av, ikke minst hos Laika.

Kjøkkenbenken har benkeplate i brunt steindesign med elegant dekorlist i oksidert metall. Foto: Olav Barhaugen.

Funksjonelt design
Design er ikke bare utseende, men også funksjon. Hos Laika har man funnet en god balanse på dette. Skuffer og skap er lett tilgjengelig og lette å åpne/lukke. Både kjøkken og bad har det man trenger av plass, og alt av kraner og brytere er lett å bruke. Det elegante kontrollpanelet er også lett å forstå og betjene.

Harmonisk
Både treverk og tekstiler er nøye tilpasset hverandre, og materialene holder en høy kvalitet. Det skal ikke bare være pent å se på, men også tåle daglig bruk og være lett å holde rent. Bord og benkeplater i Kosmo er i brunt kunststoff med en tekstur som minner om stein. Den oksiderte metallisten som løper langs kanten er et elegant designelement. Møblene er i en kombinasjon av Italiensk eik og hvit høyglans lakk, og er likt over hele bilen. Bakveggen ved kjøkkenet kan forøvrig valgfritt leveres enten i eik eller hvitlakkert utførelse. Møbelstoff og gardiner var i et lyst stoff som minnet litt om semsket skinn. Håndtak på skap og skuffer i krom og børstet aluminium med Laika-logoen setter prikken over i-en.

Praktisk hylle over førerplass. Foto: Olav Barhaugen.

God plass
Det er god plassutnyttelse i alle modellene. Stort bad, godt kjøkken og god lagringsplass. Alle bilene har også en romslig garasje med plass for en moped. Ellers la vi merke til flere små plasser som var godt egnet til å legge fra seg ting som man trenger å ha lett tilgjengelig. Blant annet på hyllen over førerplassen var det et lite skap som kan vøre greit for kart, samt en hylle med en liten kant på og USB-kontakter for lading av telefon og lignende. Innvendig høyde er 213 cm, så selv de lengste av oss har god plass. De lengste enkeltsengene er 207 cm, mens dobbeltsengen er 180×148 cm.

Den nye Ecovip 680. Foto: Olav Barhaugen.

Ny Ecovip med spesiell planløsning
Vi fikk også se en ny helintegrert bil i Ecovip-serien. Den heter 680 og har en spesiell planløsning. Den har kun senkeseng, og et stort kjøkken og bad bakerst. I tillegg har den en svært romslig sittegruppe med lange sofaer, som gjør at man kan strekke ut beina. (artikkel fortsetter under bildene)

Et meget romslig og velutstyrt kjøkken til bobil å være. Foto: Olav Barhaugen.

Hvordan skal man komme til i disse skapene? Foto: Olav Barhaugen.

Ecovip 680 er nok mest beregnet på det britiske markedet, som etterspør slike løsninger, men er også aktuell å prøve ut i andre markeder. Spesielt sittegruppen virket meget innbydende, men vi setter et spørsmålstegn ved kjøkkenet. Visst var det både stor arbeidsflate og god skapplass, men det var umulig å rekke helt inn i de dype overskapene. Selv for undertegnede som har forholdsvis lange armer var det uråd å strekke seg over kjøkkenbenken og inn i skapene. Her kunne man med fordel trukket hele kjøkkenet en liten halvmeter bakover. Pluss var at kjøkkenet var velutstyrt med både kokebluss, stekeovn og microbølgeovn. Det store badet var også en fryd.

I denne salongen kan man virkelig strekke seg ut, og senkesengen er ikke i veien for den som sitter i sofaen. Foto: Laika.

Ny toppmodell
Vi fikk også en liten forhåndspresentasjon på Laikas nye toppmodell. Kreos 8012 er hele 8,3 meter lang og bygd på Iveco-chassis. Bilen var ikke ferdig ennå, så vi fikk kun se bilder og spesifikasjoner. Dette blir en liten luksus-liner fra Laika som får sin debut i Düsseldorf om et par uker. Kanskje kommer den til Lillestrøm også. Det er bare å glede seg.

Tekst og foto: Olav Barhaugen for Bobilverden.no
og Bobil- og CaravanMagasinet

Bobilverden.no samarbeider med Bobil- og CaravanMagasinet om å dekke presentasjonen av nye modeller hos en rekke produsenter. Dette samarbeidet gjør at vi kan dekke flere nyheter enn vi ellers ville hatt mulighet til.
Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.