Kort luksus

Kjøkkenløsning som i de nesten to meter lengre Integra-ene. Foto: Knut Randem.

På bare 715 centimeter har Eura Mobil lansert sine nye utgaver av helintegrerte Integra 700 i to varianter. Bare den ene er oppført i den norske katalogen og vi blir ikke overrasket om det er på grunn av sengene.

Tverrstilt dobbeltseng bak er trolig den minst populære sengeløsningen i Norge. Integra 700 HB kommer nok derfor til å selge dårlig her hjemme. Integra 700 EB med enkeltsenger vil nok gjøre det langt bedre. EB ble lansert i høst mens HB hadde ”weltpremiere” (verdenspremiere) på CMT-messa i Stuttgart i januar.

Forskjellen på de to modellene illustrerer godt hvor mye plass senger tar i lengderetningen. Det er en pris du må betale om du ikke vil klatre over partneren. Integra EB og HB er nemlig like lange – 715 centimeter. Med tverrstilt dobbeltseng får du også en tverrstilt baderomsavdeling med dører på begge sider. Enkeltsengsvarianten gir bare rom for et kombinert baderom på den ene siden.

Salongen i Integra 700 HB har plass til sofaen til høyre. Det er det ikke i 700 EB. Foto: Knut Randem.

Retter seg mot den kresne
Med de nye 700-modellene sier Eura Mobil at de retter oppmerksomheten mot den delen av markedet hvor kundene vil ha komfort og luksus på toppnivå, men samtidig vil ha en bobil som er enklere å håndtere enn større bobiler.

Om vi begynner i bunnen så er Integra 700 EB/HB bygget på en Fiat Dukato Maxi med AL-KO dypramme med to aksler. Den har en motor med 180 hk til å flytte inntil 4500 kg masse framover. Lasteevnen er i den norske katalogen oppgitt til nesten 1000 kg, som må anses å være godkjent. Bobilens bredde er 232 centimeter.

Eura Mobil har kortere og lettere modeller i andre serier, men dette er en tydelig lillebror av de større Integra-ene. Den passer godt for fire personer med to soveplasser bak og to i senkesenga over førerplassen. Senkesenga kan for øvrig byttes ut med flere skap foran i salongen, men da registreres bobilen for kun to personer. Salongen med plass til fire personer i en L-sofa og svingbare stoler samt et bord som kan snus 360 grader og skyves sidelengs gir verken mer eller mindre plass enn forventet, men detaljer i stoffer/skinn og innredning understreker Eura Mobils påstand om at dette er en førsteklasses helintegrert bobil. 700 HB har for øvrig en kort sofa også på høyresiden, men den har ikke 700 EB plass til.

Integra 700 EB har badet på en side. Vasken er praktisk svingbar. Foto: Eura Mobil.

Kjøkkenet er tiltalende og Eura Mobil påpeker i sitt pressemateriell at kjøkkenseksjonen er den samme som i de ni meter lange flaggskipsmodellene i serien, Integra 890 EB og 890 QB. Her er kokeblussene lagt ved siden av hverandre slik at det blir arbeidsplass foran dem. Kjøkkenvifte og stekeovn er standard. Det er også elektrisk heis til kaffemaskinen.

I 700 HB er det en halvvegg mot den tverrstilte senga bak. På denne er vasken plassert med toalettet på den ene siden og dusj på den andre. En fin løsning, men altså bare om du liker tverrstilt dobbeltseng bak. I 700 EB er vasken hengslet mellom toalett og dusj og kan svinges til begge sider avhengig av hva du skal bruke rommet til.

Soverommet har vi kanskje sagt nok om, men under er garasjen ganske romslig med en høyde på 124 centimeter.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.