Konflikt og endringer i Sandefjord

Etter at driveren av Sandefjord bobilparkering, Kenneth Slaatten, trakk seg ut som driver av Shell/7-elleven stasjonen ved siden av, har bobilfolket merket en mer negativ holdning fra han som nå driver bensinstasjonen. Slaatten driver marinaen, minigolfen og bobilparkeringen og satser på utvidelse av bobilparkeringen med 15 nye plasser neste år.

Per Baldershage tar i mot betaling for bobilparkeringen i Sandefjord etter at ny driver av bensinstasjonen ikke lenger vil samarbeide. Foto: Per Olav Berg.

Per Baldershage tar i mot betaling for bobilparkeringen i Sandefjord etter at ny driver av bensinstasjonen ikke lenger vil samarbeide. Foto: Per Olav Berg.

– Den nye driveren av Shell-stasjonen har fra første stund hatt piggene ute mot bobilistene. Han forsøker å gjøre livet surt ved å fjerne tilgangen på ferskvann og adgang til toalettet. Som en midlertidig ordning tar jeg i mot penger for parkeringen inntil Kenneth Slaatten får satt opp en kortautomat, opplyser Per Baldershage (56) til Bobilverden.no.
Han overvintrer på bobilparkeringen i sin Euromobil Integra 850 QB.
– Den nye driveren av bensinstasjonen skjønner ikke mye av hva service betyr. Han skyter seg selv i foten, for ingen bobilister vil vel legge igjen penger for diesel eller rekvisita hos en som motarbeider oss. Jeg skjønner ikke at Reitan-gruppen vil ha slike folk ansatt, sier Per Baldershage.

Kommunen bestemmer
Driveren av bensinstasjonen er Tom Hansen.
– Hvorfor har du denne holdningen til bobilfolket?
– Kommunen har bestemt at Kenneth Slaatten skal drive bobilparkeringen videre. Jeg har ikke noe i mot bobilene, men ser det ikke som min oppgave å betjene dem.
– Er det derfor du har fjernet ferskvann-slangen?
– Ja, den er ikke lenger tilgjengelig for bobilistene. Men Slaatten har nå selv sørget for ferskvann, sier Tom Hansen, og legger skylden for situasjonen som har oppstått, på kommunen.

Utviklet seg raskere
– Bobilparkeringen, minigolfen og marinaen driver jeg som eget selskap og gjør avtale på vanlig måte med kommunen for fem år av gangen. Jeg gikk ut av bensinstasjonsdriften. Meningen var at ny driver skulle administrere betaling og service som før, sier Kenneth Slaatten til Bobilverden.no.
– Det er bare tøv at kommunen har bestemt at Tom Hansen ikke kan vise velvilje. Jeg har to år igjen av min kontrakt med kommunen om leie av arealet til bobilparkeringen. Jeg tror ikke kommunen vil inngå en ny avtale med Tom Hansen. Han viser seg ikke som en serviceinnstilt person her i byen, hvor alle kjenner alle, sier Slaatten.
– Du har planene klare for utvidelser?
– Vi mangler et vedtak i formannskapet i Sandefjord kommune før vi kan sette i gang med å utvide bobilparkeringen med 15 nye plasser. Da kommer en kortterminal. Vi har allerede sørget for tilgang på ferskvann, og planen er også å få opp et servicebygg med dusj og toalett. Inntil videre kan alle, som før, benytte fasilitetene i svømmehallen på Park hotell.
Vi har også sørget for internett på bobilparkeringen.
Neste år har jeg ambisjoner om fortsatt å kunne dele ut gratis rundstykker om morgenen og gratis billetter til Colorline i perioden fra 1. mai til ut august, sier Kenneth Slaatten.
– Bobilparkeringen i Sandefjord har utviklet seg mye raskere enn jeg trodde. Her er det ofte fullt og i snitt fire til åtte bobiler hver eneste natt alle årets dager, legger han til.

Tekst: Per Olav Berg for Bobilverden

Onsdag 9. oktober 2013 kl. 15.00: Alle 15 plasser på bobilparkeringen i Sandefjord er opptatt.  Foto: Per Olav Berg.

Onsdag 9. oktober 2013 kl. 15.00: Alle 15 plasser på bobilparkeringen i Sandefjord er opptatt. Foto: Per Olav Berg.

Del dette med andre:

  8 comments for “Konflikt og endringer i Sandefjord

  1. Vanskelig å forstå at den nye driveren av Shell-stasjonen ikke vil utnytte mulighetene til mersalg fra bobilturistene, finnes mange eksempler på at det er det rette å gjøre da bobiler er kommet for å bli og blir nok svært mange flere etter hvert!
    Kansje det finnes bedre og mere servicvennlig plass å handle!
    Slåtten stå på, vi kommer om vi kjører der en gang og finner nok en bedre og mere servicvennlig plass å handle enn Shell din nabo!
    😀

  2. En sak har ofte flere sider; Dette er jo ufin hetsing av naboen. Driveren av bensinstasjonen gjør da intet galt. Kan ikke være slik at driver av parkeringen skal kunne forlange at hans kunders ve og vel skal besørges av nabolaget. Dette må bobilparkeringen selv besørge. Ser ingen grunn til å slutte å handle på 7-eleven / Shell i Sandefjord.

    • Er jaggu ikke sikker på hvor servicevennlig Tom Hansen er, utalelsene hans tyder ikke positivt!: Jeg har ikke noe i mot bobilene, men ser det ikke som min oppgave å betjene dem.
      – Er det derfor du har fjernet ferskvann-slangen?
      – Ja, den er ikke lenger tilgjengelig for bobilistene.

      • Jodda, han fjernet vannslangen. Og mulig han har uttalt seg klønete. Men jeg tar det slik at mannen som driver parkeringen tar inntektene, mens plunderet med slanger og koblinger havner hos naboen. Jeg bruker bare sunn fornuft og evnen til å se at det ikke er bare bare med bobilister heller. Mange av dem er lite flinke til å gjøre de rette ting; Bruker vannslangen uten å rulle den sammen; Stjeler koblinger; Stjeler slanger; Stapper søppelbøttene proppfulle eller legger avfallet utenfor bøttene; Tømmer dassen, men lar guffa og papiret ligge slik at andre må rydde og spyle. Og det rare er at mange av dem ikke vil betale for noe som helst heller. Nei; en sak har ofte flere sider. I fred og fordragelighet blir det nå sikkert at han som tar inntektene for parkeringen har eget utstyr og at bensinstasjonen kan gjøre det de er best på; selge drivstoff, mat og kaffe.

  3. Det kommer ikke fram i artikkelen, men den kommunale tømmestasjonen ligger på bensinstasjonens område. Da er det vel normalt å ha en vannslange eller vannkran tilgjengelig?
    Selv foretrekker jeg å bruke min egen vannslagen – har sett hvordan noen bruker slangene, men det er jo en annen sak…

  4. Vi bednytter oss av dette fine tilbudet i Sandefjord hver gang vi reiser denne veien, enten via Strømstad el. videre oppover, synes vel at denne dialogen som nå går på disse sidene hører hjemme en helt annen plass, håper ikke at dette ødelegger for oss brukerne av tilbudet.
    Håper jo inderlig at tilbudet vil bli utøket som det blir nevnt i denne dialogen.
    Veldig sentral plassering.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *