Kompakte bobiler vinner nye kjøpere

Som følge av pandemien har interessen for denne ferieformen aldri vært høyere enn nå i hele Europa. Samtidig skaper pandemien en rekke flaskehalser for produksjon av campingvogner og bobiler.

Modellen Lineo C 590 bygger på Ford Transit og de første leveringene vil finne sted i september. Foreløpig er det kun et grunnriss.

ller vanskeligst er situasjonen for bilprodusentene – som i det daglige opplever store utfordringer for å få produksjonen til å løpe normalt. Resultatet er at rullende chassiser, vans og kassevogner som benyttes som utgangspunkt for ulike bobil-kategorier, er mangelvare. Noe som også betyr høyere enhetspriser.

«Norsk» serie
Bürstner er neppe ukjent for våre lesere. Selskapet ble grunnlagt allerede i 1924 og er i dag en viktig del av det store konsernet Erwin Hymer Group.

Elegance-serien representerer det smakfulle og påkostede alternativet for kjøpere av hel- og delintegrerte bobiler, mens de van-baserte seriene Campeo og Eliseo representer det stadig økende salget av de kompakte og smidige bybobilene. Nå får denne bobilkategorien følge av nok en serie: Bürstner Lineo.

Bürstner har med C 590 valgt å satse på Ford som en viktig underleverandør. Under panseret finner vi en dieselmotor på 130 hk som standard.

Ford Transit
I motsetning til de eksisterende linjene, der Bürstner benytter Fiat og Citroën som utgangspunkt, bygger den nye linjen på Ford Transit.

Til å begynne med tilbys det kun et grunnriss med modellen C 590 som har en lengde på 5,98 meter. De første leveransene vil finne sted i september. Grunnmodellene er utstyrt med en to-liters dieselmotor med en effekt på 130 hk.

Førerassistansesystemer som sidevindstabilisering og traction-control er standard. Bodelen følger en tradisjonell planløsning, og når vi åpner skyvedøren på bilens høyre side er kjøkkenseksjonen det første vi møter.

En sittegruppe og et baderom finner vi på motsatt side, og helt bakerst den tverrstilte dobbeltsengen. Et dobbelt gulv sørger for varmekomfort og frostsikre installasjoner. Ytterligere varianter er foreløpig ikke aktuelt.

Eliseo-serien har også fått et helt nytt medlem. Modellen C 644 kan by på en helt annerledes planløsning. Denne kompakte by-bobilen har en rundsitter i bilens hekk. Over denne befinner det seg en nedfellbar seng.

Eliseo C 644 har salong rundsitter bak i bilen.

Også sittegruppen kan omgjøres til to sengeplasser. Badet og kjøkkenet er plassert forover i bilen og en spesiell konstruksjon gjør det mulig å også kunne benytte spisebordet utendørs. Det er mulig å velge mellom fire ulike grunnriss. Lengden på C 644 er 6,4 meter og modellen er basert på kassevognen Fiat Ducato. Det er ikke planlagt noen hevetak-utgave av C 644.

Mer utstyr
Et blikk på prisene i Tyskland kan etterlate et inntrykk av at det er et betydelig prispåslag ved import til Norge. Ser vi nærmere på hva som er standardutstyr på de ulike modellene vil bildet endre seg raskt.

Campeo-serien til Bürstner er velkjent i Norge. En mer uvanlig variant er imidlertid denne C 540 4X4 – skapt for de mer eventyrlystne kjøperne.

Detaljer som markiser, blendingsgardiner i førerhytta, og selv en trapp for å lette atkomsten til bodelen, er ekstrautstyr. Modeller beregnet for det skandinaviske markedet er utstyrt med ulike pakker og utstyrsoppgraderinger som representerer en atskillig mer bruksklar bobil.

Betydningen av å kunne tilby bobiler som kan annonseres til europriser som 49 900 og 54.900 er betydelig viktigere på kontinentet, enn det er i Norge. Men med ønsket utstyr på plass blir de internasjonale prisene atskillig likere de norske.

Flere alternativer
Når vi først flytter blikket med Bürstners aktiviteter i Europa, må vi også kort nevne den store satsningen dette merket har på de mindre og mer kompakte Camper-Vans. Også her utfordres Stellantis-gruppen (Citroën, Peugeot, Fiat) av Ford som leverandør av varebiler for ombygging til bobiler med ulike former for hevetak.

For Bürstner er de kompakte Campers-Vans (på bildet Copa C 530) en viktig del av omsetningen. Dette er imidlertid modeller som ikke godkjennes som campingbil i det norske avgiftsregelverket.

Igjen er forklaringen komponentmangel, mangel på råstoffer og dermed redusert leveringskapasitet fra bilfabrikkene. Dette har fått Bürstner til å vurdere helt andre alternativer – som Nissan NV 200 og Hyundai H1.

Et skifte til nye grunnmodeller er imidlertid krevende. Nye innfestinger for møbler, nye maler og endrede døråpninger representerer både en svært tidkrevende og kostbar prosess, før en ny modell kan bli en realitet.

Tekst: Sven Furuly, BoCM

Artikkelen har tidligere blitt publisert i en lengre utgave i Bobil- og Caravanmagasinet
Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *