Kommentar: Vi har blitt veldig mange

Det har blitt rekordmange bobiler i Norge. Noen vil mene det har blitt for mange av oss. Uansett er det klart at et høyere antall bobiler gir noen utfordringer.

Det er en grunn til at slike skilt dukker opp. Foto: Knut Randem.

Det var 61 851 registrerte bobiler i Norge pr 8. august. Det er langt over tallene få år tilbake. I tillegg kommer alle hjemmesnekrede biler for overnatting og varebiler innredet med campingutstyr. Mange av disse blir også oppfattet som og omtalt som bobiler av folk flest.

Dagsavisene har under pandemien fått øynene opp for at bobil er «redningen» for nordmenns ferie og frihet. Og det er nettopp friheten til å stanse der du vil som framheves.

Vi som har hatt bobil i noen år vet at det ikke er så enkelt. Vi kan ikke stå hvor vi vil eller så lenge vi vil. Vi må ta hensyn til lovverket og ikke minst til sunn fornuft og andre mennesker. Der det kanskje er helt ok at det står en eller to bobiler, blir det kaos om 20 bobiler parkerer og blokkerer andres bruk av plassen.

Noen ganger passer det best med campingplasser, andre ganger med en enklere bobilplass og noen ganger er fricamping det som passer der du kommer.
Fricamping er ikke å stå i store grupper. Fricamping er å finne den spesielle plassen som passer med de opplevelsene du ønsker å ha.

Vi ser konsekvensene
At vi har blitt mange har fått flere konsekvenser. Campingplassene har satt nye rekorder i besøk i sommer, og mange nye bobilplasser har blitt etablert. Det er flott.

Noen aktører har dessverre utnyttet situasjonen. Enkelte campingaktører har gått over til dynamisk prising. Det vil si at etterspørselen avgjør prisen, og du vet ikke hva det koster før du bestiller plassen eller står i resepsjonen.

Vi ser bobilplasser som skrur opp prisen så mye at vi undres over at noen vil bo der. Vel har vi bobiler som var dyre da de var nye, men vi kan vel likevel ha vettet i behold og betale det en tjeneste er verd?
Er det virkelig greit å betale kr 400 for å stå på en asfaltert plass med 3 meter mellom bobilene? Prisen kan selvfølgelig variere med beliggenhet og hvilke fasiliteter som tilbys, men en bobilplass bør ikke koste over kr 300 og ofte mye mindre. Mange campingplasser gir deg bedre plass og har bedre fasiliteter til en gunstigere pris enn noen bobilplasser. Da er noe galt. Det er slett ikke feil å være prisbevisst.

Vi har selv mye av ansvaret for utviklingen, mener redaktør Knut Randem i Bobilverden.no. Foto: Ellen Randem.

Fordi vi har blitt så mange får vi også uheldige episoder. Pendlerparkeringer, rasteplasser, parkeringsplasser ved badestrender og turområder fylles noen steder med bobiler som står i flere dager. Det fører til at den tiltenkte bruken av plassen blir umuliggjort eller begrenset. Da kommer kravet om forbud mot overnatting.

Slike forbud får mange former. Enkelte har tatt i bruk høydebegrensning ved innkjøring til parkeringsplasser. Det betyr at godt utstyrte bobiler ikke slipper inn, mens lavere biler med en madrass baki, men uten toalett får tilgang til overnatting.

Totalforbud mot bobiler hindrer bobilers tilgang og fratar oss muligheten til å bruke for eksempel et turområde på linje med andre før vi kjører videre.
Et ikke-diskriminerende parkeringsforbud i en gitt periode om natta er en løsning, men legitime behov for hvile må heller ikke hindres.
En maksimal parkeringstid – for alle – er det eneste rettferdige virkemiddelet som ikke gir uønskede bivirkninger.

Det er opp til oss i bobil å definere en del av denne utviklingen. Dersom mange nok oppfører seg hensynsløst så gir de argumenter til de som vil sperre oss helt ute.

Knut Randem
ansvarlig redaktør
Bobilverden.no

Del dette med andre:

  6 comments for “Kommentar: Vi har blitt veldig mange

  1. Det er blitt en uting blandt norske bobilparkerings etablerere å ta døgnpriser som ligner på hotelrom døgnpris m/frokost.
    Det selv om fasiliteter og tilbud er så godt som totalt fraværende.
    Dette selv om en bobil innehar bad, toalett, vann, strøm etc. og kun trenger en plass å stå parkert lovlig for natten.
    ….. ja, ja, sånn går nå dagene 😉 latterlig spør du meg! Derfor ferierer jeg heller ikke i Norge med bobil.

  2. veldig bra artikkel👍, som tar opp mye av det vi som bruker bilen mye tenker på og også diskuterer oss veifarende oss mellom. Synes det er kjekkest og stå lovlig selv om vi fricamper mye, men ser også stadig nye «camping forbudt» skilt… Det og ta opp en diskusjon rundt priser i de fleste Facebook grupper blir det bare styr ut av… og kommentarer som «har du råd til bobil så har du råd…og usaklige kommentarer popper fortere enn man klarer å skrive innlegget.. Vi kan fint klare og betale for oss, men «varene» man får igjen må også stå i forhold til pris og behov.. er ikke store behov vi har for «stopp sent og kjør tideligt» da handler det kun om at det er enkelt og lovlig.. og 3-400.- kjennes noe bortkastet. Men 3-400.- er også innenfor vis vi kommer tideligt, fin plass eventuelt vi skal stå der noen døgn.

  3. Godt skrevet. Når det blir kamp om bobilplassene, så skrur eierne prisen opp. Det ser vi flere steder. Dette vil de tape kunder på til neste år. Noen bobilplasser skal ha ROS for å ikke hoppe på denne karusellen. Kan nevne bobilplassen i Rosendal, kr, 250,00 per døgn og kr. 600,00 for 3 netter. Bobilplassen i Haugesund, som har utvidet enormt med bobilplasser, 68? . De har heller ikke hoppet på priskarusellen. Til neste år blir det nok utland igjen, her i Norge skal jo prisene på bensin og diesel opp i 20 kroner literen. Dyrest i Europa!

    • Kom fra ferie nå etter å ha kjørt gjennom 90% av nord Europa. Prisene på diesel er det samme som i Norge om ikke dyrere. I Danmark litt billigere.

      • Og da med tanke på lønnsnivået i Norge, så betyr det i praksis at vi er bland de billigste i Europa på drivstoff.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.