Kommentar: Minst rabatt til de med dårligst råd

Ikke alle ser eller skjønner forskjellen på ferjetakster og ferjeforskuddet. For andre skaper det store problemer i feriebudsjettet at regjeringen ikke vil gi alle privatreisende like vilkår.

Ferjeforskuddet ødelegger lividiteten i mange feriebudsjett. Foto: Knut Randem.

Bobilverden.no har i flere artikler satt søkelys på den urettferdige ordningen rundt ferjeforskuddet. Men for å gjøre det helt klart først; vi er ikke i mot å betale for oss på ferjene og vi betaler gjerne for den plassen vi opptar på ferjedekket. Det er ikke det det handler om.

Så er det slik at ved å betale inn et forskuddsbeløp så får du halv pris på ferjene på riks- og fylkesvei. For biler under 8 meter har forskuddet vært 3700 kroner, og for biler litt over 8 meter er det hele 14 800 kroner, som må lånes bort for å få beste mulige pris. Forskuddsbeløpet benyttes til å betale for ferjer. Beløpet som ikke er brukt når «AutoPass for ferje» sies opp betales tilbake.

En kollega forteller om en leser som ringer og forteller at han har en gammel bobil litt over 8 meter. Feriebudsjettet er rundt 15 000 kroner, men de vil gjerne gjennomføre en ferie som folk flest. Så da blir løsningen å bruke feriepengene på ferjeforskuddet, ta ferien på krita, si opp ferjeavtalen så raskt som mulig og håpe på at restbeløpet refunderes før kredittkortregningen blir for gammel.

Er det så urimelig at alle privatpersoner betaler det samme ferjeforskuddet? spør redaktør Knut Randem i Bobilverden.no. Foto: Ellen Randem.

At noen har en bobil over 8 meter betyr ikke at de automatisk har masse penger på konto. En eldre bobil over 8 meter kan meget vel være langt billigere enn en nyere bobil på 7 meter.

Vi har all sympati med de som bor slik til at ferje er eneste alternativ når de skal til jobb eller fritidsaktiviteter. For dem betyr prisen mye. I den grad de har biler over 8 meter får de en svært ujevn økonomi når forskuddet skal betales.

Vi antar at det høye ferjeforskuddet for biler 8,01 til 17,5 meter opprinnelig er myntet på profesjonelle aktører. Hva ville vært så galt å gi privatkundene like vilkår eller å likestille alle kjøretøy i kjøretøygruppe M1?

Ble det forhandlet om ferjeforskuddet?
I Stortinget er det flertall for å senke ferjeforskuddet i alle takstklasser. Vi hadde derfor forhåpninger til behandlingen av revidert nasjonalbudsjett.

Det som er sagt og ikke minst det det ikke er svart på i forbindelse med forhandlingene mellom Frp og regjeringen får oss til å tvile på om ferjeforskuddet i det hele tatt ble mer enn nevnt i en bi-setning da de inngikk forlik.

Vi vet at regjeringen ikke har vært interessert i å snakke så mye om ferjeforskuddet. Bobilverden.no har siden i høst ved flere anledninger spurt Samferdselsdepartementets ledelse om ferjeforskuddet. Kan de tenke seg å senke forskuddet for de litt lengre bilene til samme nivå som de litt kortere bilene? Eller kan de tenke seg å gjenta fjorårets koronatiltak med nedsatt ferjeforskudd foran ferien?

Hver gang har vi fått et svar som vris mot prisen på ferjeturen. Men vi spurte ikke om prisen. Vi spurte kun om hvor mye penger de reisende måtte låne bort for å få halv pris.

I Stortinget har det derimot vært stor enighet om å senke ferjeforskuddet. Faktisk er det flertall for både det og en halvering av ferjetakstene i Stortinget. Så hvorfor brukte ikke Frp en smule makt i forhandlingene med regjeringen? Ville det forstyrret den gode tonen i forhandlingene?

Regjeringen vil at de med dårligst råd skal få minst rabatt, og Frp tok ikke kampen. De har ikke engang gjort et forsøk på å beregne hva et redusert ferjeforskudd ville kostet i form av flere rabattavtaler. Eller om det ville medført nevneverdige kostnader i det hele tatt.

Hvor mange som må ta ferien på krita for å få beste pris på fergene, vet vi ikke. Hvor mange som ikke har handlingsrom i egen økonomi til å låne bort et større beløp i ferien, vet vi heller ikke.

Det vi vet, er at regjeringen ikke ser det urimelige i ordningen. Fredag denne uka vedtas etter alt å dømme det reviderte budsjettet med de forlikene vi har sett. Neste mulighet for å ta opp denne saken kommer neppe før om et år.

Knut Randem
ansvarlig redaktør
Bobilverden.no

Del dette med andre:

  13 comments for “Kommentar: Minst rabatt til de med dårligst råd

  1. Det gjelder dessverre ikke bare for bobiler over 8m, men også bobiler som med utslått sykkelstativ eller på annen måte får aktuell lengde over 8m. Da kreves forskuddsbetaling for over 8m for å oppnå 50% reduksjon på fergeprisen. Så flere med bobil under 8m, kan få en uventet ekstrautgift på feriebudsjettet.

  2. Dersom bilens totalvekt er under 3501 kg og under 8 m så skal du betale ferjeforskudd i takstklasse 1. Da får du rabatt (50%) selv om den aktuelle totallengden er over 8 m pga henger eller sykkelstativ.
    Dersom bilen er over 3501kg og under 8,01 m kan du betale forskudd i takstklasse 1, men får da ikke rabatt hvis totallengden pga henger el overstiger 8,01 m. Dersom du med bil over 3501 kg betaler forskudd i takstklasse 2 vil du få rabatt selv om totallengden er over 8,01 m.
    I begge tilfeller er det totallengden som avgjør prisen. i praksis over eller under 10 m.

    Her henger ikke alltid mannskap på ferjene med. Jeg har opplevd å bli fakturert for full pris når jeg skulle ha rabatt, men har fått tilbakebetaling fra autopass etter å ha tatt saken opp i etterkant.

  3. Enda verre for de som er avhengig av ferjene året rundt. Blir ikke så mye av det i en kort ferieperiode sammenlignet med de som reiser daglig. Jeg kjører også bobil.

  4. Det blir vel helt feil å skylde på FrP slik det fremstilles i artikkelen her. Hadde de fått viljen sin hadde mye vært billigere for menigmann.

  5. Jeg viser til uttalelses fra Skyttel som bekrefter at min kommentar fra 17.6.21 er korrekt.

    Hei,

    Vårt kundesenter har nå behandlet din henvendelse med saksnummer 143333.

    Tilbakemelding:

    Ved ferjepasseringer med tilhenger/campingvogn bruker du samme ferjeavtale som du allerede har.

    Så lenge bilen som trekker ligger i ferjeavtalen i riktig takstgruppe ut ifra lengden på kjøretøyet vil taksten på ferjen være slik du viser til under. Altså hvis YN65169 trekker henger/campingvogn så skal den ligge i takstgruppe 1.

    Dette trekkes fra ferjekontoen din som normalt med 50% rabatt.

    Dersom du ønsker å legge til ytterligere kommentarer til henvendelsen din, så kan du svare på denne e-post meldingen ved å trykke Svar-knappen (Reply) i e-postprogrammet ditt. Du må da beholde emnelinjen slik at vi kan knytte kommentaren til den opprinnelige henvendelsen.

    Vennligst ta vare på saksnummeret dersom du henvender deg til oss, slik at vi kan hjelpe deg så raskt som mulig.

    Har du fått ny brikke til bilen? Husk å oppdatere brikkenummer hos AutoPASS for ferje. Dette gjør du enklest på Min Side.

    Med vennlig hilsen,
    AutoPASS for ferje
    v/Skyttel AS

    • Men fortsatt er det slik at vekt ikke har noen betydning – hverken ved beregning av forskuddet eller for prisen på overfarten. I motsetning til sykkelstativ så regnes ikke tilhenger som en del av bobilen når forskuddet beregnes.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.