Folk i bobil er selvfølgelig like forskjellige som andre folk. Vi har forskjellige ønsker, forskjellig økonomi og har ulike behov. Da er det bra at det finnes noe for alle.
For oss selv har vi delt inn bobilfolket i fire hovedgrupper; de som alltid bor på en bobilplass, de som alltid bor på en campingplass, de som alltid fricamper og de som gjør litt av hvert etter som det passer med reiseplanene.
Uten å ha tall å støtte oss på, tror vi ganske sikkert at den siste gruppa er den aller største. Denne gruppa velger overnattingsplasser som harmonerer med reisemål og ønsket opplevelse enten det er handletur i byen, en topptur i fjellet eller et sosialt treff med venner.
De siste par årene har det vokst fram en femte gruppe bobilister. Gratis-camperne, som står nesten hvor som helst bare det er gratis. Det har nok alltid vært en del av dem, men når gruppa blir større legges den lettere merke til. At høyere renter og levekostnader er en årsak til denne veksten, er vi overbevist om.
Det var den grove inndelingen. Innenfor hver av disse gruppene finner vi en stor variasjon av mennesker, økonomi og ønsker. Vi har barnefamiliene, familiene med tenåringer, det voksne paret, pensjonistparet og de som reiser alene i ulike faser av livet.
Vi har alle ulik økonomi og ulike ønsker for overnattingsstedene vi velger. Da er det fint at vi har mye å velge blant.
Noen vil ha en velutstyrt campingplass der alt er på stell når det gjelder dusj, toalett, oppholdsrom, aktiviteter for barn og tenåringer, restaurant og andre fasiliteter. I den andre enden av skalaen finner vi de som bare trenger tømming og tilgang til vann.
Det er klart prisen for de to tilbudene bør være himmelvidt forskjellige. Det koster å drive installasjoner og det er lov å tjene penger. Det må være et greit utgangspunkt for en hver prisdiskusjon. Likevel ser vi i mange diskusjoner i sosiale medier at mange har et urealistisk forhold til hva det koster å anlegge og drive fasiliteter.
Om vi selv skulle åpnet en bobilplass, ville tømming, vann og strøm blitt de eneste fasilitetene. Det ville krevd lavere investeringer, og vedlikeholdet ville vært rimeligere. Og vi ville gjort den selvbetjent. Da kunne vi holdt prisen nede på et greit nivå.
Vi vet likevel at det straks ville kommet klager over manglende toalett- og dusjfasiliteter – uten tanke for at det vil øke overnattingsprisen betydelig.
Vi er nok bekymret over investorer som vil inn i campingbransjen. De vil som regel ha høyest mulig avkastning. Det vil si at de tar den prisen de får oss til å betale. Da er det opp til oss hva vi velger. Vi må ganske enkelt velge de plassene som har de fasilitetene og den beliggenheten vi ønsker, og betale det det koster. Så lenge de er priset fornuftig. Et pluss er at investorene bidrar til profesjonalisering av bransjen.
I sosiale medier blir det ofte i prisdiskusjoner uttrykt at har du råd til en bobil til en million så får du ha råd til å betale det det koster å overnatte. Det er en kortslutning. Å ha råd til å kjøpe en bobil kan bety så mye, men uansett så gjelder det å være en prisbevisst realist. Det er ingen skam, men dumskap å la være.
Vi lever i et kapitalistisk system der tilbud og etterspørsel avgjør pris på mange varer og tjenester. Selv foretrekker vi å forholde oss til faste prislister. Priser som endrer seg i forhold til hvor full plassen er, unngår vi. Om vi må sjekke ut før kl 11 er det ganske sikkert en grunn til å kjøre videre. Det er vårt valg.
Selv klarer vi oss lenge med tømmemuligheter om sommeren og kanskje strøm om vinteren. Likevel ligger vi ofte på dyrere plasser med et større utvalg av fasiliteter enn vi trenger. Kanskje fordi beliggenheten er riktig eller vi vil ha gress under føttene. Da må vi betale for plassen som er disponibel og fasilitetene – enten vi bruker dem eller ei. Det er ikke mange som greier å prise adgang til servicebygget separat. Det står jo der og skal betales.
Det finnes også utrolig mange campingplasser med så lave priser at vi slett ikke forstår at det går rundt økonomisk for driverne. De bør vi absolutt benytte og støtte. Kanskje får de råd til å holde åpent litt lenger utover høsten?
Knut Randem
ansvarlig redaktør
Bobilverden.no
Helt enig, Knut ! Meget godt du tar dette opp.
Tror NHO reiseliv, Norsk Bobilforrening og Bobil Caravan Club Norge har noe å arbeide med ?
Mener tiden er moden om dette med pris.
Veldig enig i refleksjonene. Prisnivå avhengig av belegg mener jeg er en uting. Da er det profitt for enhver pris – og kunden står i hvert fall ikke i fokus. Skulle gjerne sett mange flere enkle fasiliteter med vann og tømmemuligheter og som er selvbejent til en rimelig pris.
En god oppsummering og refleksjon. Nyttig å diskutere pris/fasilitetsnivå. Det er mange nok som lager på de som “klager” på priser. Nå har jeg vel nesten ikke sett noen som egentlig klager på priser, men kommenterer at dette er ikke hva de ønsker. Slike innlegg er til ytte for de som skal drive og etablere plasser. De tar pulsen på markedet og tilpasser tilbudet til etterspørselen.
Enig i mange av ytringene her. Vi reiser mye om vinteren i fjellene og må bare nevne og skryte av Saelen i Sverige der vi betalte 80skr pr døgn for flott bobilplass inkl.strøm og flott toalett/dusj anlegg med tømming og fylle muligheter tett innpå langrennsløyper og alpinanleggene med topp fasiliteter. Kjørte videre til Trysil, 1 time unna, der skulle de ha 800nkr!!!.
Dette var uka før påske.
Godt skrevet Knut. Helt enig i din beskrivelse.
Nå som alt blir dyrere og prisene på campingplassene øker vil nok flere og flere utstyre bilene med utstyr som gjør at de kan fricampe lenger. Det gjorde i alle fall jeg, og for hvert døgn med fricamp sparer jeg lommeboka for 350-400 kroner og kanskje mer. Dog, om man er to på tur og betaler 400 kroner for en overnatting med toalett, dusj og tømmemuligheter blir det 8 kroner og 33 øre i timen pr. person. Det er jo egentlig ikke så mye. Koster jo å parkere bilen andre steder også, og da har man ingen fasiliteter.