Kommentar: Engangsavgift til himmels?

I går ble revidert nasjonalbudsjett lagt fram. Ganske umiddelbart kom det oppslag i dagsaviser om at vi får et avgiftshopp på nye bobiler i 2021. Det kan være riktig, men det kan også være helt feil.

Skal bobiler bli inntil 170 000 kroner dyrere? Det haster med en avklaring. Foto: Knut Randem.

Det står nemlig ikke noe i revidert budsjett om at avgiften skal opp. Litt forenklet står det at det er vanskelig å beregne engangsavgiften for bobiler. Derfor vil regjeringen komme tilbake med et forslag i budsjettet for 2021.

Det høres jo bra ut? Eller kanskje ikke! Ingen vet nemlig hvor denne avgiftsharen hopper. Den kan hoppe høyt eller lavt. Hoppe skal den.

Først en liten repetisjon av hvorfor dette skjer. Målemetoden for utslipp av CO2 endres fra NEDC til WLTP. Forskjellen på de to målemetodene er at WLTP gir vesentlig høyere utslippstall enn NEDC. I andre land i Europa har dette foreløpig kun interesse i forhold til å beregne utslippene fra bilparken. I Norge skal tallet også benyttes til å beregne den særnorske engangsavgiften. Og da kan det fort gå galt. Veldig galt.

For personbiler og varebiler er overgangen allerede gjennomført med en justering av avgiften per måleenhet slik at avgiften er provenynøytral. Det betyr at Statens samlede inntekter fra avgiften ikke endres, men kan gi ulike utslag fra bil til bil.

Pessimistene blant oss har lagt merke til at ordet provenynøytral ikke er benyttet når regjeringen skriver i revidert budsjett at den skal vurdere om det må gjøres tilpasninger for bobiler i avgiftsberegningen i 2021. Det kan i tilfelle gi mange slags utslag på engangsavgiften.

Vi var i tilnærmet den samme situasjonen i fjor. Da greide bransjen i siste øyeblikk å overbevise den politiske ledelsen i Finansdepartementet om at en dramatisk økning av engangsavgiften ville kunne drepe store deler av bransjen. Det ble derfor i all hast snekret sammen en midlertidig løsning som ga en økning i engangsavgiften på om lag 10 000 kroner i snitt (vårt anslag).

Det haster med et klart løfte om provenynøytral engangsavgift, mener redaktør Knut Randem. Foto: Ellen Randem.

Handlekraft og forståelse for problematikken er avgjørende for hvordan engangsavgiften blir seende ut i budsjettet for 2021. Det er neppe lurt å ta sjansen på å beholde nødløsningen i flere år.

En tidlig avklaring er viktig, spesielt for de som skal bestille bobiler for levering neste år. For forhandlere kan feil resultat bety sviktende salg, konkurs og arbeidsløshet for de ansatte. Det er ingen liten bransje som i tilfelle rammes.

Det er tragisk om engangsavgiften øker med 100 000 til 170 000 kroner i en tid der vi oppfordres til kortreiste fritidsreiser. I tillegg vet vi at bobilferie er mer miljøvennlig enn både charterturer, storbyferier og cruise – for å nevne noen alternativer.

Knut Randem
ansvarlig redaktør
Bobilverden.no

Del dette med andre:
Anbefalt innhold:
Kommentar: I år må det bli norgesferie

I år blir det Norgesferie. Trolig. Slik det ser ut nå, er det ingen selvfølge at vi skal kunne reise Read more

Kommentar: Norge i svart-hvitt

Inntil departementet kan klargjøre vil vi for egen del holde oss hjemme. Fritidsreiser skal unngås – med unntak til hytter Read more

  1 kommentarer til “Kommentar: Engangsavgift til himmels?

  1. B-T
    14. mai 2020 at 09:54

    Det vil bli et avgiftshopp uansett pga overgangen til wltp og de nye reglene i EU med at vær enkelt bil nå skal veies.

    Tidligere kunne og har produsenter brukt coc og data fra tomme biler og chassi. Denne tiden er forbi.

    Men Kansje bra for kjøperne som vil oppleve en litt mer korrekt vekt i vognkort..

    • Redaksjonen
      14. mai 2020 at 20:13

      Det må ikke bli et hopp. Det er myndighetene som fastsetter nivået på engangsavgiften – uansett målemetode.

      Knut

  2. Trond Torp
    14. mai 2020 at 11:16

    En avgiftsøkning fra 120 – 170.000,- kan bli dramatisk for salget av nye bobiler. De blir uforholdsmessig dyre i forhold til tiden de blir brukt i løpet av et år. Dette er tross alt et kjøretøy for fritid og rekreasjon, og de fleste er på veien en brøkdel av de fleste andre type kjøretøyer. Ferieformen er også blant de mest miljøvennlige. Viktig at bransjen, journalister og alle som er i posisjon til å påvirke myndighetene begynner nå.

    • 14. mai 2020 at 18:15

      Med FRP i regjering ble bil og bobil tenk på, og nå som V. MDG . SV. RØTT. AP. Vil ha grønt skifte drepes biler med utslipp . Virker som alle biler på 20 år skal i pressa. Tragiske tankeganger settes i praksis .

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *