Kollisjonstestet bobiler

Det svenske Trafikkverket har kollisjonstestet to bobiler og liker ikke resultatene de så i testene. Risikoen for å dø i en frontkollisjon anser trafikverket å være meget stor, men ikke høyere enn i personbiler.

Fra Trafikverkets video av kollisjonstesten. Se videoen lenger ned i artikkelen.

Siden 2014 har antallet bobiler økt med 50 prosent i Sverige. I den samme perioden har seks personer omkommet i kollisjoner. 100 har blitt skadet. Det er på denne bakgrunn Trafikverket har gjennomført disse testene. Video fra testen vises lenger ned.

Trafikverkets kollisjonstest er den samme frontkollisjonstesten som benyttes i Euro NCAP, en europeisk forbrukerorganisasjon som kollisjonstester personbiler. Der tests bilene i hastighet på 64 km/t mot et objekt som skal forestille en bil av samme vekt.

Bobilene hadde ingen ekstra last under testene, men er likevel relativt tunge, opplyser Trafikverket. I dette tilfellet tilsvarer testene en frontkollisjon i 90 km/t mot en gjennomsnitlig personbil.

Kort buffer og høy vekt
Trafikverket opplyser ikke hvilke merker de har testet, men skriver at de er av «vanlig fabrikat».

Matteo Rizzi, trafiksikkerhetsanalytiker i Trafikverket, sier at konstruksjonen i bobilene ikke er tilstrekkelig til å kunne beskytte fører og passasjer ved en kollisjon. Deformasjonssonen er forholdsvis kort i forhold til bilens vekt.

Trafikverket skriver at den halvintegrerte bobilen gir noe bedre beskyttelse enn den helintegrerte modellen i testen, men har likevel langt dårligere beskyttelse enn i en moderne personbil. Dessuten har alle i bobilen en større risiko for å skades av innredning som løsner i kollisjonen.

– Bobilene kan bli sikrere, sier Maria Krafft, direktør for trafikksikkerhet i Trafikverket.
– Med fakta om manglende trafikksikkerhet har vi et godt grunnlag for en dialog.

Trafikverkets anbefalinger til kundene er å velge sikre veier med midtrabatt, å holde fartsgrensene, pass på at det ikke finnes løse gjenstander i bodelen og har du passasjerer bak anbefaler de at du tar bort bordet underveis.

Rådet til produsentene er å forbedre forankringen av innredningen i bodelen, gjøre det lettere å ta bort bordet og på lang sikt sørge for at basiskjøretøyet er kollisjonssikker.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

  7 comments for “Kollisjonstestet bobiler

  1. Er det noen merker/produsenter som jobber med konkrete tiltak for å øke trafikksikkerhet i bobil?

    • Har akkurat kjøpt en 3 år gammel Adria hos forhandler og nevnte da sikkerhet ved f.eks kollisjon. Den informasjonen som ble gitt var mangelfull etter jeg har lest om tester på nett. Jeg kommer ihvertfall ikke til å ta med barnebarn på tur. Nå kjører både mannen og jeg rolig og hensynsfullt så får oss går det nok bra men skulle ønske at forhandlerne hadde informert om sikkerheten og om det er noen som er mer sikker enn andre! Jeg kunne da valgt. Har tenkt å nyte bobilferie, kjøre forsiktig og sikre løse gjenstander. Viktig tema som bør belyses mye mer!!

  2. Dette var skremmende, men ikke overraskende. Det hjelper ikke med aktive sikkerhetssystemer når den passive sikkerheten står til stryk. Godt at en slik test nå er gjennomført. Fabrikkenes brosjyrer og kommunikasjon ut til kunden via forhandlerne fokuserer i svært liten grad på kollisjonssikkerhet. Og for ikke å snakke om alle bobilblader og nettsteder☹️. Er liksom et ikke-tema, fokus er på hvor fint og flott alt skal være å bo i den. Tror dette vil påvirke markedet på sikt om det ikke tas rev i seilene. Det er vel bare Niesmann med sin Flair som har litt mer fokus såvidt jeg har fått med meg. Trygghetsfølelse for oss selv og barnebarn som også hender er med får en alvorlig brist med denne dokumentasjonen fra Sverige. Det vil ta lang tid og bli veldig dyrt før vi ser en bedring. Kanskje campingvogn og en relativt mye tryggere trekkbil blir et alternativ for meg i framtiden. Kjører i dag en helintegrert bobil. Det er liten trøst at motorsykkel kanskje er farligere. Hva tenker andre som leser dette tro?

    • Så fint at dere omtaler denne testen. Godt at noen endelig har gjennomført noe sånt

    • Ja, dette er virkelig betenkelig! Nå sies det riktignok i reportasjen at det kan være variasjoner i konstruksjonene, men sikkert ikke større enn at de fleste kommer i samme klasse som vi ser i testen. -De fleste bobiler, integrert eller halv-integrert, er bygd på chassiset til tilsvarende varebiler og minibusser; hva med fronten i disse? Bobilene skiller seg imidlertid ut med mer eller mindre «hjemmesnekret» overbygg, samt innredning av mer eller mindre bra kvalitet. På kort sikt må de forskjellige produsentene komme på banen og om mulig forklare hvordan deres bil er oppbygd, og slik -om mulig, kanskje berolige noen av oss. For fremtiden må sikkerhet i bobiler prioriteres og etterspørres, og produsenter må dokumentere at de tar dette på alvor.
      Kjør forsiktig og kos dere med bobilen imens! God sommer til alle!

  3. Har i dag campingvogn og har vurdert bobil, men etter disse testresultatene blir jeg virkelig betenkt! Å kjøre en relativt ny bil med campingvogn bak tror jeg er mye tryggere.

  4. Når jeg leste den svenske kollisjonstesten av bobiler ble jeg ikke direkte overrasket, men at den passive sikkerheten er så dårlig ovaretatt hadde jeg ikke trodd på forhånd.
    Denne testen bekreftet det jeg alltid har hevdet, at de helintegrerte er jevnt over dårligere enn de halvintegrerte.Jeg diskuterte dette med Teknisk sjef hos Kabe på messa sist høst og han var langt på vei enig, men han åpnet motorhjelmen på en helintegrert Kabe og viste meg de kraftige stålprofilene de hadde bygget inn i bilen.Så hos Kabe er alt på stell.
    Mitt råd er derfor til alle som tenker på å kjøpe helintegrert: Ta en titt ned i motorrommet og se om bilen er forsynt med kraftige stålprofiler som en integrert del av fronten.
    Den svenske testen var basert på Fiat Ducato. Jeg har selv vært eier av Ducato, men denne testen gav meg bekymringer, så jeg tenkte hva er alternativet?Jo Mercedes Benz og Ford transit.Jeg prøvde å gå på nettet for å finne kollisjonstester V både Fiat , Mercedes og Ford.Det eneste jeg fant dengang var en sammenligningstest av Mercedes og Ford forrige generasjon,der Mercedes var klart den mest kollisjonssikre.
    For oss som har fulgt med i bilbransjen en mannsalder kom ikke dette som noen overrraskelse.Mercedes har i alle år vært ledende på sikkerhet både aktiv og passiv, så det skulle være ulogisk at denne sikkerhetsfilosofien ikke var overført til den nye Sprinteren.
    Konklusjonen blir derfor enten man skal kjøpe nytt eller brukt.Tenker man på kollisjonssikkerhet velg en halvintegrert bil basert på Mercedes.
    Som nevnt over finnes det sikkert helintegrerte som også tilfredstiller krav til sikkerhet, men da må man bedrive nøye research og kreve dokumentasjon.
    Et annet moment er at de store helintegrerte er i en helt annen vektklasse, og det vet man fra personbiler at ytngden er av betydning, altså skyvet bakfra i kollisjonsøyeblikket.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.