Fører og passasjer i forsetene er til en viss grad sikret av bilprodusentens sikkerhetstiltak, men hvordan kommer bobilprodusentene fra en test av inventaret?
Om du har en bybobil, en halv- eller helintegrert bobil har mye å si for hvordan fører og passasjer i forsetene er sikret ved et sammenstøt. Men hva med de som sitter bak i påbygget? Kabe tidligere i år testet sikkerheten i passasjersofaen bak.
I januar gjennomførte Kabe en kollisjonssikkerhetstest av passasjersofaen til en Kabe Novum i samarbeid med bilseteprodusenten Aguti. I steden for å vrake en hel bobil, ble salongen testet for å se hvordan den oppførte seg i et sammenstøt.
Testen ble utført av et tysk institutt for bilsikkerhet etter den europeiske standarden ECE-R17 Anh.7, som er en høyere standard enn det som er lovpålagt for bobiler, forteller Kabe i en pressemelding.
– Som en del av Kabes utviklingsarbeid er det viktig for oss å hele tiden ivareta sikkerheten til våre kjøretøy. Testen var helt frivillig og fokuserte på kollisjonssikkerheten til passasjerene i de to beltede setene i bilens salongsofa, forklarer Mikael Blomqvist, som er administrerende direktør i Kabe AB.
Kollisjonssikkerhetstesten ble utført med full vanntank på 90 kilo og to testdukker på 80 kilo hver. Hastigheten var 37,5 km/t, noe som tilsvarer en akselerasjonskraft nær 27 ganger kroppsvekten ved en kollisjon. For eksempel om du kjører inn i kjøretøyet foran i en brå oppbremsing.
Høyere sikkerhet
Testen ble filmet med fem høyhastighetskameraer som viste at sofastrukturen tåler belastningen. Testdukkene holdes tilbake ved en eventuell kollisjon. Metallrammen er lett bøyd og den bærende trekonstruksjonen motstår kraften slik at testdukkene ikke sklir under beltene.
– En annen viktig erfaring er at den fylte vanntanken holdt seg på plass. Testen ble dermed bestått med godt resultat og vi kan konstatere at passasjersetene i en Kabe holder en høyere sikkerhetsstandard enn det markedet krever, sier Mikael Blomqvist.
Maksimal sikkerhet på veien
– Vårt sikkerhetskosept gjennomsyrer hele Kabes sortiment og omfatter både bobiler og campingvogner.
Og slik beskriver Kabe hvordan det er tatt hensyn til sikkerheten i oppbyggingen:
– Bobilens bildel og påbygg er sammenføyd med en stålkonstruksjon. Karosseriveggene og fronten er bygget i henhold til sandwich-prinsippet for å maksimere vridningsstivheten. A-stolpen er laget i en helstøpt solid konstruksjon.
– Salongsofaen med to beltede seter er utstyrt med en konstruksjon som hindrer puten i å skli av ved en eventuell krasj. Inne i sofaen er det en forsterket metallramme som hindrer sofaen i å falle sammen ved en kollisjon. Metallrammen holder også vanntanken på plass og hele sofaen er integrert med vanntankens stativ som er godt forankret til gulvet.
Det er få dødsulykker med bobil, men god sikkerhet er viktig. Ikke bare i bildelen, men også i påbygget. Får vi snart se flere bobilprodusenter dokumentere sikkerheten i baksetet i sine modeller?
Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no
Det er prisverdig at Kabe utvikler konstruksjoner som reduserer skader på fører og passasjerer ved kollisjoner. Det er med noen få inntak den eneste fabrikken jeg har sett er opptatt av dette. Historisk har svenskene alltid vært langt fremme på bilsikkerhet, med Volvo og tidligere Saab som gode eksempler. Jeg ønsker mer journalistisk graving rundt dette hos andre bobilprodusenter. Filmsnutten fra Statens trafikksäkerhetsverk om hvor galt det kan gå bør være i friskt minne.
Såvidt jeg har registrert er det nesten bare Kabe og Niesmann Bischoff, som seriøst arbeider med passiv sikkerhet.Sistnevnte fabrikk har gjennomført crashtest av en av sine helintegrerte modeller, med godt resultat.Jevnt over har de helintegrerte modellene dårligere passiv sikkerhet enn de halvintegrerte, men teknisk sjef hos Kabe viste meg på en av deres helintegrerte modeller, hvordan de hadde bygget inn deformasjonssoner og beskyttende stålbjelker i fronten på kjøretøyet.
Det er på høy tid at dette temaet kommer på agendaen, trøsten er at bobiler vektet mot deres andel av kjøretøyparken, sjelden er involvert i trafikkulykker med alvorlig personskade tilfølge.
Det er veldig bra at Kabe jobber med kollisjonssikkerhet, men jeg står igjen med noen spørmål etter å ha lest artikkelen.
1. Testen ble utført med hastighet 37,5 km/t. Hvordan ville resultatet vært ved 70 Km/t eller 100 km/t?
2. Greit nok at bakesetet tåler kollisjonen, men hva med resten av innredningen? Risikerer man å få hele kjøkkeninnredningen, kopper, glass og gryter i bakhodet ved en kollisjon?
Det er korrekt at inventar og løsøre rammer personene i forsete ved en frontalkollisjon.Derfor er det viktig å unngå å plassere tunge gjenstander i overskap.Noen modeller har feks et barskap i overskap ved inngangsdøra, men det er neppe lurt å plassere en magnumflaske med whiskey her. Vekten av denne kan potensiellt være dødbringende ved frontalkollisjon.
Den optimale løsningen finner man i noen av tyske «Bimobil» sine modeller.Her er det en vegg med tilhørende skyvedør mellom førerdel og bodel.Ulempen ved denne løsningen er at man mister muligheten til å rotere stolene i førerkabinen.
En link til selve esten og video hadde vært lurt.. dette ned referanse og kilde
Vanskelig å dele linker hit. Ligger på YouTube
Det er jo viktig og teste ut hva som skjer under en trafikkulykke det er jo litt trygghet og vite att det jo bra sikkert og vite det
Men saken kjerne så er det mest utsatte bilene er jo helintrigerte bobilen ,for sitter jo selv og kjøre buss og da vet man jo litt om hvor sikker man er.
https://youtu.be/JuNOarORALM
Det er sjokkerende dårlig sikkerhet i bobil.
Se vedlagte link til Trygg Trafikk, som viser kollisjonstester av bobiler utført av det svenske Trafikkverket.