København får omsider en god bobilplass

Når pandemien er under kontroll og du ikke hindres av reiserestriksjoner kan København by på et nytt og godt tilbud til bobilturistene. Om det går bra kan det bli en hel kjede av bobilplasser.

Søren Ejsenhardt har vært konsulent for den nye bobilplassen i København. Det har tatt fem år å komme i mål. Foto: Privat.

Det forteller Søren Ejsenhardt til Bobilverden.no. Hans sønn er direktør for Københavns Autocamper Park ApS, som til påske åpner bobilplassen Copenhagen Harbour. Selv er han konsulent for prosjektet og ivrig bobilist. Han er bosatt i Sveits hvor han også er goodwill ambassadør for København.

– Danmark har en lovgivning som stopper etableringen av mange bobilplasser. Du kan stoppe og raste, men kan ikke ha campinglignende oppførsel. Det blir derfor mange runder med diskusjoner og dispensasjoner før du kan gå i gang, forklarer han. Praksis kan variere mellom kommunene og København har ikke den mest smidige tolkningen av regelverket om vi forstår Ejsenhardt korrekt.
– Regelverket brukes mange steder for å beskytte campingplassene, sier han.

31. mars – onsdag i påskeuka – åpner bobilplassen Copenhagen Harbour sine porter for besøkende. De skal være åpne til 30. september. Senere vil de vurdere om det er mulig å holde plassen åpen i høytider i vinterhalvåret.

Skal være kvalitet
Den nye bobilplassen blir liggende i cruisehavnen nord for København sentrum. Det tar bare 20 minutter å sykle inn til Nyhavn. En hop-on – hop-off buss vil kjøre fra plassen kl 9 og tilbake kl 18. Det går også offentlig buss til Orentkaj hvor du kan ta havnebussen til sentrum. Syklene kan her bringes med gratis og båten går hele dagen. Det er også Metro fra Orientkaj. Det er ikke langt fra bobilplassen i Oceanvej 15 (ekstern lenke) til havnebuss og metro. Neste år anlegges en ny vei som kutter avstanden til båt og metro til 600 meter, forteller Ejsenhardt. Google hevder bobilplassen ligger i Oceanvej 1.

Plassen er merket opp som en vanlig parkeringsplass. Bobilene skal ha et ledig felt mellom seg. Foto: Københavns Autocamper Park ApS.

Ejsenhardt er nøye med å si at de tilstreber at det skal være kvalitet på plassen. Lovverket forhindrer dem i å ha dusj og toalett i et servicebygg, men det blir tømmestasjon, vannfylling, strøm og gratis wi-fi.

– Det er en hårfin grensegang mot campingoppførsel. Derfor kan du ikke ta ut markisen, men møblene dine kan du ta ut og du må gjerne tenne grillen om det ikke er innført akutte forbud mot åpen ild. Alt må imidlertid ryddes bort om natten. Plassen er godkjent for overnatting, men altså ikke for camping.

Ocean grill og turistinformasjon er lokalisert ved innkjøringen. Foto: Københavns Autocamper Park ApS.

Bobilplassen vil være ubetjent, men vil ha kameraovervåking slik at du skal være trygg for bobilen mens du er i byen, forsikrer Ejsenhardt. Det blir også skiltgjenkjenning på bilene som kjører ut og inn som et ekstra sikkerhetstiltak. Plassen er også inngjerdet.

Plassen har til nå vært en vanlig parkeringsplass og har oppmerking for det. Bobilene skal stå på hvert annet felt slik at det blir plass til 74 bobiler på plassen.
Plass kan bestilles på forhånd. Du får da en kode du bruker for å få bommen til å gå opp. All innsjekking enten du gjør det på forhånd eller når du kommer skal gjøres på plassens hjemmeside kbhautocamperpark.dk (ekstern lenke). Prisen blir 255 DKK/døgn med alt inkludert.

Flere tilbud i nærheten
Ved innkjøring er det en grillrestaurant/gatekjøkken som andre driver. Like utenfor plassen er det et utsiktstårn, bussholdeplass og ca 1,5 km unna i Nordhavnen er det både strand, strandpromenade og flere restauranter.

I følge Ejsenhardt er det behov for 500 bobilplasser i København. Selv har de ambisjon om å etablere opp mot 200 av disse plassene dersom denne første plassen blir vellykket.
– Vi tar dette stille og rolig og tar ingen beslutninger før en gang neste år. Om vi går videre til andre byer i Danmark, vet vi ikke, men det kan godt være.

– Sveits har noe av den samme lovgivningen som Danmark med et lovverk som ikke anerkjenner at bobilistene ikke er campister. Det kan derfor være mulig utvidelsen av vårt konsept kommer der før andre byer i Danmark.

Ejsenhardt har i fem år arbeidet med byråkratiske og politiske hindre for å kunne etablere denne bobilplassen. Han sender en takk til Finn som i mange år drev bobilplassen ved Fisketorvet. Hans arbeid har beredt grunnen for andre.

Søren Ejsenhardt har stor tro på bobilturisme som framtidig ferieform. Han har aldri sett så mange bobiler som under pandemien og han tror denne trenden vil holde seg. Mange nye segmenter har nå oppdaget bobil som ferieform.

– Dette er en viktig form for turisme. Den skaper omsetning i lokalsamfunn og det har byråkrater og politikere i Danmark vanskelig for å forstå, avslutter Ejsenhardt.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.