Knaus Vansation på MAN

Knaus ser seg aktivt om etter nye basiskjøretøy etter at de opplevde sviktende levering fra Fiat. Både Mercedes, Ford og MAN er aktuelle, og i nye Knaus Van Wave blir det heretter MAN under gulvet.

Interiøret sett bakover fra framsetene. Foto: Knaus.

Det er Knaus Van Wave 640 MEG Vansation som nå kommer på MAN TGE. Denne og Van TI Plus betegnes av Knaus som bestselgere. Det er denne suksessen Van Wave 640 MEG Vansation skal bygge på.

Den nye modellen byr på de nyeste assistentsystemene fra MAN TGE i tillegg til Vansation-funksjoner. Den har blitt dynamisk og sporty, mener Knaus. Som standard er den utstyrt med tokanals luftfjæring med kompressor på bakakselen, multifunksjonsratt, startsperre, ABS, start-stopp-system, ESP og fartsholder for å nevne noe. Sikkerhetspakkene kan utvides ytterligere.

Salongen har en klassisk L-sofa og en ekstra sitteplass i tillegg til de vendbare framstolene. Over salongen er det en senkeseng for to som ligger på tverrs. Under denne er takhøyden 190 cm. Bak er det to langsgående senger.

Interiøret sett fra soverommet. Foto: Knaus.

Kjøkkenet er plassert like bak bodelsdøra og benken har en ekstra lem som kan brettes ut foran døra ved behov. Badet befinner seg bak L-sofaen. Det er utformet slik at veggen med vasken kan dreies til side over toalettet for å gjøre det om til et dusjrom.

Denne plassbesparende løsningen gjør om badet til en dusj. Foto: Knaus.

Modellen har Knaus BluuWater vannfiltersystem, oppvarmet spillvannstank, Truma CP-Plus, men med mulighet for å velge Alde oppvarming.

Som standard leveres Knaus Van Wave 640 MEG Vansation med 140 hk og 6-trinns manuell girkasse, men kan også leveres med 177 hk og 8-trinns automatgir. Bobilen registreres normalt for 3500 kg, men den kan også økes til 3850 eller 4000 kg. Egenvekten er så langt ikke oppgitt fra produsenten.

Knaus Van Wave 640 MEG Vansation skulle etter planen blitt presentert på CMT-messa i Stuttgart i midten av januar. CMT ble som kjent avlyst på grunn av smittetrykket i regionen. Redaksjonen har derfor ikke hatt mulighet til å se den nye modellen i praksis.

Senkesenga i senket posisjon. Bodelsdøra er fortsatt tilgjengelig – med bøyd nakke. Foto: Knaus.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Les også: Chassis-utfordringer gir flere stjerner i grillen

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *