Klar for vårpuss av bobilen?

Bortsett fra at enkelte landsdeler har vår nesten hele vinteren, blir det klart for flere og flere at våren er i anmarsj. Riktignok er det mange som ikke ser den for snø, men det skader ikke å begynne tenke på vedlikeholdet av bobilen. Enten du henter bobilen ut av vinteropplag nå eller har brukt den i hele vinter, så har du en jobb å gjøre med vårpuss av bobilen.

Verksmester Rune Morten Aagotsrud hos Oslo Caravan gir råd om vedlikehold av bobil. Foto: Knut Randem.

Verksmester Rune Morten Aagotsrud hos Oslo Caravan gir råd om vedlikehold av bobil. Foto: Knut Randem.

Verksmester Rune Morten Aagotsrud hos Oslo Caravan på Berger nord for Oslo, deler noen råd med Bobilverdens lesere.
– Først og fremst er det viktig å smøre dørlåsene. Det er trangt mellom sylinder og hylse og de vil bli veldig trege uten smøring. Det er også veldig viktig å smøre alle gummilister med silikon før du begynner å bruke bilen for sesongen, sier Aagotsrud.
– Vi ser at noen bruker mye krefter på å åpne vinduer som sitter fast i gummiforningene. Da kan det hende de sprekker fordi de sitter så hardt fast. Bruk en stift eller en klut med silikon på, anbefaler han.
– Silikon på gummilistene bør du ellers passe på gjennom hele sesongen.

Dersom bobilen har stått hele vinteren anbefaler Aagotsrud at du tar motorservice tidlig på sesongen dersom du ikke kjører mer enn at du kun skal ha årlig ettersyn. Her spiller det selvfølgelig inn hva serviceheftet anbefaler av serviceintervaller.

Sjekk vannet
– Det er også viktig å sjekke for lekkasjer når du fyller på vann for første gang etter vinteren. Dersom du ikke greide å blåse ut alt vannet da du parkerte bilen i høst har vannet frosset i løpet av vinteren. Isen utvider seg og kan skyve slangekoblinger av krana, sier Aagotsrud.
Selvfølgelig kan det også hende deler sprekker som følge av frost. Han anbefaler derfor at du følger ekstra nøye med ved første vannfylling og gjerne sjekker slangekoblingene før du begynner å fylle.

Pass på lakken
Før du begynner å kjøre etter en vinter i ro, er det selvfølgelig viktig å sjekke lufttrykket i dekkene. Det er viktig både for sikkerhet og kjørekomfort.
Ellers påpeker Aagotsrud at det utvendige vedlikeholdet ikke bare er viktig for hvordan bilen ser ut til enhver tid, men at det også har betydning for innbytteprisen.
– For vask av bobiler anbefaler vi Globex, sier Aagotsrud. Det er et middel som tar gjenstridig skitt. Du må riktignok gni litt på de gjenstridige rennene, men du får dem bort med dette middelet. Vær ellers nøye med at du bruker midler som er tilpasset campingformål og ikke har løsemidler som skader fuger og overflate.
– Husk også at akrylvinduene kan smuldre opp dersom du utsetter dem for løsemidler.

– Asfaltflekker får du ikke av med vaskemiddelet. Da må du bruke en asfaltfjerner eller rubbing på så lite område som mulig. Skyll godt og vask med en gang slik at du får igjen en del av glansen.
– Globex finnes i en variant med voks, men det er ikke en erstatning for polering av bilen. Den sørger for noe glans mellom poleringene og at skitt renner lettere av, påpeker Aagotsrud.
– Å polere bobilen et par ganger i året beskytter lakken og er en god investering i holdbarhet og bruktpris. Bruk en voks egnet for campingformål.
– Er det greit å benytte maskin til poleringsjobben?
– Det går helt fint.

Aagotsrud under en ny Hymer med fint lite treverk. Bobiler med treverk der denne har metallplater må ettersees regelmessig. Foto: Knut Randem.

Aagotsrud under en Hymer med fint lite treverk. Bobiler med treverk der denne har metallplater må ettersees regelmessig. Foto: Knut Randem.

Understell og tetthet
– Hvor viktig er det at vi understellsbehandler bobilen?
– Bruker du den kun om sommeren, er ikke det så viktig. Du skal uansett ikke understellsbehandle mer enn stål og chassis. De bobilene, som har tre i gulvet, har en spesialbehandling av treverket fra produsent. Det bør vedlikeholdes av bobilforhandleren.
Mange nyere bobiler har nesten ikke (eller ikke noe) treverk i understellet. På slike bobiler har undersiden av bodelen nærmest blitt vedlikeholdsfri.
– Vi gjør dette som en del av tetthetskontrollen. Vi sjekker og behandler endeveden ved behov.
– Vi pleier å ta tetthetskontroll på bobilen om våren. Er det viktig?
– Jeg synes det er best å ta tetthetskontrollen om høsten, men her er du jo avhengig av bestemte kontrollperioder dersom du gjør det som en del av tetthetsgarantien.
Aagotsrud påpeker at det er viktig å følge opp tetthetskontroller også etter garantitiden slik at du kan gripe inn tidlig ved eventuell fukt.

Og til de som har Alde-fyr i bobilen, minner Aagotsrud om at det er viktig å sjekke hvilken temperatur frostvesken i systemet tåler. Dersom det ikke har vært lekkasjer eller har blitt foretatt etterfyllinger, spiller det ingen rolle når på året dette gjøres. Har du derimot hatt en lekkasje er det like greit å sjekke temperaturen før du glemmer det.

Del dette med andre:

  2 comments for “Klar for vårpuss av bobilen?

  1. Skulle til å kjøpe meg en bobil en Rimor P97 2009 modell, kjempe fin bil, men det viste seg at selger aldri hadde hatt denne bilen på tetthetskontroll. og eller fukt test.

    Skal man kjøpe denne hvis det blir tatt fukt test og tetthetskontrol..

    • Det kan ikke vi gi noe entydig svar på. Snakk med de som tar fukttesten og spør om de kan se spor etter eventuelt tidligere lekkasjer. Dette må bli en helhetsvurdering. Det er kanskje like viktig å sjekke at servicen på bildelen er overholdt..?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *