Klager på fergeselskapene og bobiler

Både turister og godstransport blir stående fast i fergekø. Selv bestilte plasser må vike når plassen er begrenset. Gratis ferge antas å være noe av årsaken.

Fergekøene kom tidlig denne sommeren og det blir trangt ombord. Foto: Knut Randem.

Nylig ble redaksjonen kontaktet av en fortvilet leser. Hun hadde besøkt Værøy med ferge fra Bodø og skulle i utgangspunktet videre til Mosknes, men ikke samme dag. På avreisedagen møtte hun opp i god tid, var nummer seks i køen, men fikk ikke plass på ferga. Til slutt måtte hun ta ferge tilbake til Bodø.

– Jeg har forståelse for at muligheten for gratis ferge til Lofoten nå blir brukt utenom hensikten og at dette skaper vanskelige situasjoner. Men det er nå en reell mulighet for folk, og da må man enten begrense denne muligheten eller sette inn tilstrekkelig ferger, skriver hun. Redaksjonen kjenner hennes navn, men hun ønsker ikke å framstå med navn i artikkelen.

– Jeg hadde med glede betalt for billetten. Værøy var på planen min helt uavhengig av om fergen var gratis eller ikke. Og jeg skulle gjerne ha kjørt videre til Mosknes, sier vår leser.

Hun forteller at fergemannskapene fortalte at det er mulig å bestille flere billetter enn det er plass til om bord. Det er derfor disse situasjonene oppstår.

Bobilene har skylda
Livsviktig last forsinkes av bobiler, slår Norges Lastebileierforbund (NLF) fast i en pressemelding i dag.

NLF krever at godstransport får forkjørsrett på fergene i Norge. Foto: Frank Lauritz Jensen.

I mange områder er det innført gratis ferger, noe som øker trykket på fergeavgangene. I tillegg fører mannskapsmangel til stadig flere kanselleringer av fergeavgangene. Dette resulterer i at godstransporten sliter med å få plass på fergene, skriver forbundet.

– Mens bobilturistene ruller om bord, blir altså lastebilene stående igjen på kaia. NLF krever derfor at godstransport får forkjørsrett på fergene i Norge.

– Når turistene tar opp så mye plass på fergene, ender godstransporten opp med å bli stående. Dette medfører store forsinkelser både for våre bedrifter og næringslivet ellers, sier administrerende direktør Knut Gravråk i NLF.

– Vi opplever nesten daglig å måtte stå og vente med en eller flere biler på ledig ferge. Det er mye trafikk over Vestfjorden, og kapasiteten er for liten. De turene hvor det er rom for det, må vi planlegge en til to timer ekstra ventetid for å være sikre på å komme med fergen. For ADR-transport kan ventetiden bli veldig lang, forteller Tåmmas Handå, avdelingsleder for Nor-log i Nordland i pressemeldingen.

Vår lesers problemer er også knyttet til trafikken over Vestfjorden. Hun mener fergeselskapet må rydde opp og bedre sine rutiner.

Det var noe overraskende for redaksjonen at flertallet av turistene kjører bobil, så vi ba om informasjon som kunne underbygge dette.

Elisabeth Nodland i NLF svarer at bildet selvsagt er mer nyansert enn at det bare er bobiler, men det er bobiler det pekes på som en ekstra utfordring på fergeavgangene. De er mange, og de tar mer plass enn en vanlig personbil på fergene. De har derfor valgt å spisse budskapet og peke på bobiler.

Bobilverden.no har spurt Samferdselsdepartementet om departementet har vurdert å innføre tiltak for å sikre at lokalbefolkningen og nyttetransporten får forrang i fergekøene.

– Dette har ikke vært en problemstilling så langt på riksveisambandene. Det er fylkeskommunene som er takstmyndighet og som forvalter fylkesveisambandene. Enkelte fylkeskommuner har innført ulike ordninger ut fra trafikale forhold. Ut over det er det forskrift om transport med ferje som følges, svarer pressevakta i Samferdselsdepartementet.

Driftssjef Reidar Waage i Vestfjordfergene, Torghatten Nord, avviser at det er mulig å bestille for mange plasser.

– Fergen kan forhåndsreserveres til 50 prosent av fergens kapasitet fra Værøy og Røst, samt til Værøy og Røst, skriver han i et svar til Bobilverden.no.

– Reiser til Værøy og Røst har økt mye siden det ble gratis å reise dit. Hver eneste kveld har det vært tilnærmet full båt fra Værøy, dette er ikke noe vi har opplevd så tidlig på sommeren før. Av bestillinger av autopassbrikke fra utland kan det tyde på at det blir enda mer trafikk sommeren 2024 mot 2023 på ferjesambandene i Norge.

– Rederiet har de ferger som er tilgjengelig i trafikk, forsikrer Waage.

Dersom problemene er så store i første halvdel av juni, som vår leser og NLF hevder, kan det bli svært trangt på fergene utover sommeren. Bruk gjerne kommentarfeltet og fortell om dine erfaringer på ulike fergestrekninger.

(Svaret fra Torghatten Nord ble lagt til kl 13.09, andelen reservasjoner ble rettet kl 15.40, 18.06.24. Svaret fra Samferdselsdepartementet ble lagt til kl 13.28, 18.06.24)

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Bestill vårt gratis nyhetsbrev og vær oppdatert.

Del dette med andre:

  7 comments for “Klager på fergeselskapene og bobiler

  1. Reiste her i fjor summar og det var ikkje problem .Det var i månedskifte juli/august.

  2. Før kunne du også bestille da hvar det 2 køer en som har bestilt en som ikke hadde bestilt
    Da tok en og en fra køen. Ikke noe problem
    Selfølgelig hvar det noen som ikke hvar enig

  3. Ferge mannskap bør stå inne og «stable» bilene med 30-40cm mellomrom, ikke stå ute på kaien og rampa og peke hvor du skal kjøre. Det hender for ofte at det er store åpninger mellom hver bil og det blir stående mange biler igjenn til neste ferge.

  4. Og bobilene får som vanlig skylden. Hvis regjeringen har bestemt der skal være gratis ferje, så er der gratis ferje uansett hvem der skal med. Regjeringen må ta konsekvensene av dette og sørge for stor nokk fergekapasitet.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *