Kjøpte bobil i Tyskland. Hvem tar ansvaret for å reparere kjøleskapet?

Kunden hadde kjøpt ny bobil i Tyskland. Noen måneder senere sluttet kjøleskapet å virke. Hvem skulle reparere og hvem skulle betale?

Det var ikke noe problem å få reparert kjøleskapet, men hvem skulle betale reparatøren? Foto: Knut Randem.

Bobilverden.nos advokat Arild Almklov fikk spørsmålet fra en leser gjennom vår advokat-tjeneste.

Bobilen ble kjøpt i Tyskland i 2018. Noen måneder senere sluttet kjøleskapet å virke. Kjøleskapet hadde to års Europagaranti. Dette bekrefter også den norske importøren av kjøleskapet, forteller vår leser.

Han oppsøkte en norsk forhandler. De tok jobben med å reparere kjøleskapet, men de ville ha betalt for jobben av vår leser. Forhandleren ville ikke sende regningen til den norske kjøleskap-importøren og mente kunden selv måtte sørge for å få igjen pengene av dem. Begrunnelsen var at bobilen var kjøpt i Tyskland, forteller leseren.

Det var altså ikke noe problem å få reparert kjøleskapet, men vår leser mente den norske forhandleren kunne sendt regningen direkte til importøren av dette kjøleskapmerket.

Kan en norsk forhandler lage sine egne regler om hvordan de skal håndtere reklamasjoner på produkter? spurte leseren vår advokat.

Forhandleren er ikke kontrakspart
Den norske forhandleren som reparerte kjøleskap er ikke kontraktspart i tvisten, skriver Almklov i sitt svar.
Vår leser har et krav, men ikke mot den norske forhandleren.
– Mitt råd er å rette kravet mot kjøleskapsprodusentens norske virksomhet, anbefaler Almklov.
– I ditt tilfelle så har du ikke et salgsledd i Norge å forholde deg til. Det er dette som skaper problemer, avslutter advokaten.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

PS
Bobilverden.no er kjent med at timeprisen utenlandske produsenter opererer med og refunderer i garantisaker ofte er vesentlig lavere enn norske verkstedpriser. Vi kjenner ikke til hvordan det stiller seg i dette tilfellet.

PS2
Har du en gryende konflikt om kjøp, reparasjon eller annet rundt bobilen? Da kan du spørre vår advokat om du har en god sak. Se her hvordan du spør.

Del dette med andre:

  26 comments for “Kjøpte bobil i Tyskland. Hvem tar ansvaret for å reparere kjøleskapet?

  1. Bobilverdenen har nok en lang vei å gå her i Norge før vi kan ta de alvorlig. Hvorfor skal det være forskjell på en bobil og en personbil sin fabrikkgaranti når de er «privatimportert»?

    • Bobil leverandør f. Eks Adria er ikke garantiansvarlig for kjøleskapet.
      Det er produsenten av kjøleskapet som håndterer garantisaker på deres produkt, f. Eks Dometic

    • Bobil verden er på riktig plass. Det er korrekt som dei skriv, at refusjon fra eks Tyskland er i henhold til tyske priser. Skal du ha garantifeil reparert må du kjøre til forhandler i Tyskland, eller betale mellomlegget. Som i vår sak var 800kr pr time. Vær også obs på at 5 års reklamasjon gjelder kun om du kjøper i Norge. I utlandet får du ikkje slike romslige ordninger.

  2. Enkelte tyske forhandlarar, dekker det det kostar å reparere mangelen i Tyskland, så må kjøpar dekke mellomlegget.

  3. Bare rett og rimelig synes jeg. Har man kjøpt bobil i utlandet for å spare penger, så er det selvsagt dit man må rette reklamasjoner.

    • Kjøpte ny importert bobil i Tyskland for seks år siden, sparte ca. 150 000. Bilen har fungert perfekt i alle år.

  4. Ikke kjøp bobiler i Tyskland,noen av bilene har ikke samme isolasjon som
    de som blir kjøpt i Norge,i tillegg er det vanskeligheter med rep,service,vet dette
    av erfaring.

    • Kan du dokumentere att de har dårligere isolasjon en biler som blir sendt til Norge .Har ikke samme erfaring😊

      • Fikk reparert kjøleskap på importert bobil (USA) hos lokal hvitevare rep i Tønsberg . Var forberedt på å betale selv . Men verkstedet sa at dette dekker Dometic 😀👍

        • Hadde samme problemstilling som deg. Fikk kjøleskap reparert lokalt hos hvitevare rep. i Porsgrunn. Regningen ble sendt direkte til Dometic. 🙂 Veldig fornøyd med servicen. Når man importerer bilen selv, må man ikke forvente at Norsk forhandler vederlagsfritt fikser garanti problemer. Det er en del av de tingene som må vurderes før man tar inn en bil som privat import.

    • Tror ikke du har erfaring med at de spesial lager bobiler med bedre isolasjon til ett bittelite norsk marked. Her blander du nok korta betydelig. Bilene er nok produsert helt likt, men med forskjellig tilleggs utstyr.
      Morten

  5. Svaret her må bli finn en Norsk forhandler av de aktuelle produkt med Europagaranti som skal repareres og som ikke selger Bobil eller Campingvogn. Erfaringsmessig så har ikke slike forhandlere noen som helst slags vegring i mot og videresende kravet til Norsk importør.

  6. Kan du dokumentere at en Cartago eller andre biler som er importert fra Tyskland eller andre land, har dårligere isolering enn de importerte bilene som selges av Norsk forhandler? De kommer fra samme samlebånd tror jeg. Venter i spenning på dokumetasjon.

  7. Hva er forskjellen på at bilen er kjøpt og eies av en nordmann vs det at en tysker er på ferie i Norge med samme bil? Europagaranti betyr vel at produsenten dekker kostnaden med reparasjon uansett hvor man befinner seg i Europa. Den som utfører arbeidet får betalt av produsent så lenge det er garanti. Å si at man ikke er «part i saken er bare smålig grådighet», en slags sutring over å ikke ha fått fortjenesten av bilhandelen. En sånn forhandler fortjener ikke at folk kommer og handler biler, hva med å legge bort grådigheten og få god omtale? Kanskje kjøpes neste bobil lokalt.

    • Europagaranti er et diffust uttrykk som kan tolkes på forskjellige vis. Garantivilkår eller kjøpekontrakt bør gi utfyllende informasjon om hva garantien omfatter og hvordan garantisaker løses.

      Jeg vurderte å kjøpe en brukt BMW i Hamburg for en del år siden. Bilen ble markedsført med to års europagaranti. Jeg tenkte jo at det var fint, for da kunne jeg få utbedret eventuelle feil i Norge…. Når vi kom til detaljene i garantivilkårene, så viste det seg at garantien kun var gjeldende i EU-land. Jeg kjøpte ikke bilen.

  8. Norske caravan kjeder og -importører hadde fått det moro om norske Fiat forhandlere/RSA hadde sagt det samme ved reklamasjon på bilen. Chassi leveres som kjent med 2 års garanti fra fabrikk. Alle Fiat chassi går rett fra fabrikken til påbygger og kan derfor betegnes som parallell importert når de kommer til Norge (importert av caravanimportør). Den norske Fiat importøren tjener ikke noe på salget av disse bilene, men ser muligheten på servicemarkedet. Slik vil kanskje caravan forhandlerne se på saken når salget faller og de i større grad må leve av service og reparasjoner.

  9. Har to ganger kjøpt og importert selv ny bobil direkte fra fabrikk og utlevert fra tysk forhandler. På begge bilene har jeg hatt behov for garantiarbrid. Utført av norsk importør/forhandler. Jeg har betalt og fått refundert fra min tyske forhandler. Har fungert uten problem.

    • Har samme erfaring som deg. Har fått utført flere typer garanti reparasjoner i Norge på egen importert bobil. Ingen problemer. Når det gjelder Dometic så hadde jeg problemer med kjøleskap. Ringte lokal reparatør som fikset feilen og sendte krav direkte til Dometic Norge.
      Det er mye skremsels propaganda om dette med garantier og rep. av egen importerte biler. Det kommer litt an på hvilken tilnærming man har til forhandler også. Kanskje spørre isteden for å kreve. Jeg vil kanskje kjøpe min neste bil hos Norsk forhandler hvis jeg blir ordentlig behandlet.
      Morten

  10. Om en stund er markedet dekket ( ikke lenge ) så vil de som har evne til å overleve ta alle reparasjoner , akkurat som biler generelt . Bobilbrandsjen må rydde opp i importleddet . Masse udokumentert skremsel om dårligere biler ictyskland osv ???. Kjenner man det tyske markedet forstår man at det ikke ville vart lenge . Som sagt , dette vil ordne seg …

  11. Dette går seg til. I 2000 ble jeg nesten jagd ut av lokalene da jeg kom for å kjøpe deler til min bruktimporterte Audi. Det gikk ikke veldig lenge før jeg begynte å få stadige frierbrev fra samme forhandler med tilbud om service og annet. Det samme vil komme med bobil. -Er det forresten noen som innbiller seg at «de norske» bobilene er produsert i andre land enn Tyskland, Frankrike, Polen osv.? Det er samme bilene ut fra samme dørene, alt sammen. -Og var det noen som tror f.eks Tyske forhandlere er mer «kjeltringer» enn Norske? Og Europagaranti gjelder i hele Europa. Les f.eks Fiat sine garantivilkår, noen jeg selv har god erfaring med på min hittil siste bobil kjøpt i Tyskland. På tide noen slutter å sutre pga konkurranse, og heller se etter muligheter.

  12. Så lenge vi er «medlem» i EU via EØS så er det straffbart å drive proteksjonisme slik enkelte forhandlere og importører gjør. EØS forutsetter fritt åpent marked og legger til rette for dette, motarbeide er ikke lov enten det er Norske myndigheter via NAV eller bobilforhandlere/ importører. Enkelt har klart å presset produsentene til å nekte eks forhandlere i Tyskland å selge til normenn og truet de med null garantioppfølging, selvsagt ulovlig, påskudd om at biler solgt i eks tyskland ikke tåler norsk klima blir ofte brukt men eks vinter i østerriket går helt fint .. 🙂 . Marginene er og har vært svært store på bobil, noe som har ført til at mange har bygd seg opp en stor kapital på kort tid, ofte startet som det mange liker å kalle Piratimport. At man da prøver å beholde marginene er ikke rart til tross for at det ikke er lov å legge hindringer i veien for fritt EØS marked. Ja det er 2 år full europa garanti også i Norge, Bobil påbygg har ofte betydelig lenger europa garanti også i Norge, resten er stort sett forsikrings avtaler importør/forhandler har kjøpt noe man også kan gjøre selv v kjøp i eks tyskland. Selvsagt må man sjekke utstyrs nivå osv før kjøp, det er også langt fra alle bobiler som er egnet til vinterbruk, og så må man regne med å gjøre mer av jobbene selv om noe skulle oppstå. Føles det greit bør man ikke være redd for å handle bil i andre land enn Norge.
    Service på bil delen( Fiat/ ford osv) tar man enkelt i Norge, Ford/ Fiat osv forhandlere nekter selvsagt ikke å utføre slike jobber, men på bo delen kan man oppleve at bobilforhandlere nekter å røre bilen…
    Erfaringen er også at ulike ledd frem til og med forhandlere tar ut ulike marginer/påslag ut over hva eks tyske eller dansker tar, dermed er det mer å hente ved utenlands kjøp for enkelte merker enn andre, men stort sett er det betydelig påslag.

    • Det er vel noen her som har tatt litt mye tran?
      Han fikk reparert kjøleskapet av en norsk forhandler. Ikke sant?
      Spørsmålet var vel bare om en tilfeldig forhandler skal ta jobben og risikoen med å få inn pengene fra andre enn det som faktisk er kunden. Flott av forhandler. Urimelig av kunden.

      • Kommentarene er i stor grad til påstander i kommentarfeltet og i liten grad selve artiklene. Likevel er det klart at de som utførte jobben kunne sendt kravet videre og fått oppgjør direkte. Vet om flere som har ordnet garanti saker i tilsvarende saker, og ett stygt eksempel på at utstyrs representanten/importør i første omgang nektet med begrunnelse å støtte opp om norske bobil selgere… Kan derfor forstå at bobil forhandler vegrer seg for å reparere biler de ikke har solgt selv. Likevel er EØS avtalen styrende.

  13. Garantien er en avtale mellom selger og kjøper, eller eventuelt gitt av produsent eller importør. Uansett så bør det være utarbeidet et sett med garantivilkår som blant annet beskriver hvordan garantisaker skal løses. Selv om det er gitt «europagaranti» så betyr ikke dette at du kan gå til hvilket som helst verksted i Europa og få feil utbedret kostnadsfritt.

    Hvis vilkårene ikke oppgir hvilke verksted som kan håndtere garantisaker i Norge, så er nok den beste fremgangsmåten å ta kontakt med selgeren i Tyskland, og så vil han gi instrukser om hvor du kan få reparasjon utført.

  14. Det som er litt interessant når det gjelder håndteringen av kunder som har egen importert bobil, er at Norske forhandlere ikke har fattet at etter markedet kan være viktig å ta seriøst. Det er mange tjenester kunden etterhvert fullt ut må betale selv. Spørsmålet er om man vil bruke ett verksted som har gitt arrogant og dårlig behandling tidligere. Jeg ville for min del ikke vurdert å handlet ny bil hos en forhandler som gav meg dårlig behandling som kunde med egen importert bil. Det er også bemerkelsesverdig at Norske bobil kjøpere som handler bil i Norge tenker at de skal ha full service og god kundebehandling hos utenlandske verksteder hvis det skjer noe med bilen i utlandet? Hva er grunnen til at det er er forskjell på det?
    Det har nå dukket opp flere eksempler på at Norske forhandlere skikkelig markerer seg nå som egen importører ikke kan reise ut av landet til forhandler der bilen er kjøpt. De misbruker forhandler makt og bryter EØS lover over en lav sko. Helt Uetisk framgangs måte. Det er greit å merke seg disse useriøse aktørene og ha det i tankene når det blir dårligere tider. Da er det dem som ryker først.

    Morten

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.