Det har spredd seg en usikkerhet blant mange som ønsker seg bobil. Bør jeg vente med å kjøpe bobil til de elektriske bobilene kommer på markedet? Får jeg lov til å kjøre med en bobil med diesel om et par år, spør de også.
Biler med dieselmotor er den store stygge ulven i alle klimadiskusjoner. Enda de ikke hører hjemme der. Da den norske debatten dreide seg om klima ble vi anbefalt å kjøpe dieselbiler fordi de slipper ut mindre CO2 enn bensinbilene. Det var bra for det globale klimaet.
Så ble det gjort helomvending og anbefalingen ble motsatt. Hvorfor? Jo fordi det lokale miljøet ble viktigere. Dieselbiler slapp ut mer NOx (partikler) som forurenset lokalt. Dermed ble det viktig å gå over til bensinbiler og etter hvert til elbiler som er utslippsfrie – etter at du har kjøpt dem.
Har skjønt alvoret
Produsentene av dieselmotorer har skjønt alvoret. Om de skal levere slike motorer i framtiden må de følge de kravene EU stiller. Blant merkene som er aktuelle for bobilproduksjon har spesielt Mercedes Benz vært langt framme. De har utviklet motorer med svært lave NOx-utslipp. Kravene som stilles til dem fra 2025 ser ut til å være innfridd.
Fiat kan mistenkes for å ha sovet i timen. De har det nå svært travelt med å få sine nye motorer på markedet, men nå kommer de altså for fullt.
Volkswagen har tidligere uttalt at de skal lansere sin siste dieselmotor i 2026. Den vil da trolig bli brukt i nye biler fram til 2030. Det hadde de ikke gjort om de trodde de skulle bli ulovlige “i morgen”.
Det er også politikk
Så er det den politiske dimensjonen. I det meste av debatten om nullutslippsmål dreier det seg om utslipp der og da. Ikke fra fabrikker og produksjon. Det dreier seg også først og fremst om vanlige personbiler og lokal varetransport.
Bobiler havner et sted mellom lokal varetransport og langtransport i det praktiske liv.
Det er et politisk uttalt mål i Norge at salget av nye biler skal bestå av nullutslippsbiler i 2025. Her vil nok politikerne i 2025 si at de mente vanlige personbiler. Og for dem er det sikkert et godt mål.
For bobiler er ikke de tekniske forutsetningene tilstede for å kunne gjennomføre et slikt skifte – uansett hvor villige vi måtte være til å ta det.
Jeg er absolutt ingen motstander av elbiler. Min neste personbil blir ganske sikkert en elbil. Jeg har nå en 2014-modell med euro 5 motor på bensin. Den kjører lite og jeg er overbevist om at det er mer miljøvennlig å kjøre den mange år til framfor å bytte den ut nå.
Men bobilen vår står foran en utskifting. Skal vi vente på framtidens utslippsfrie bobiler? Eller skal vi handle nå? Tanken har streifet meg, men har like raskt blitt forlatt. Den som venter på det neste nye, får aldri handlet noe som helst.
Å kjøpe en ny bobil nå med den reneste dieselmotoren som noensinne er produsert regner jeg som en klok handling – og riktig i et miljø- og klimaperspektiv. Så får vi se hva som finnes på markedet om fem, seks, syv, åtte år.
Blir de forbudt å bruke?
Noen later til å tro at det blir forbudt å bruke dieselbiler om noen få år. Det blir det neppe, men vi vil oppleve flere restriksjoner på kjøring i byer eller i spesielt forurensede strøk for biler med lav euro-gradering, men de bilene forsvinner ved naturlig utskifting. I 2025 er det neppe mange biler på veiene som ikke har euro 5- eller 6-motor.
Den naturlige utskiftingen av bilparken til biler med ingen eller lave utslipp vil automatisk gjøre den lokale luftforurensningen mindre kritisk.
Utslippsfrie bobiler vil helt sikkert komme. På sett og vis er de på vei, men det er fortsatt langt fram til de har vekt og rekkevidde som egner seg for bobiler. Kanskje kommer det andre teknologier som egner seg bedre for bobilene?
Det er også skapt oppmerksomhet om ulike lastebiltyper som kan egne seg for bobilpåbygg, men det er fortsatt år før de er på markedet.
Inntil de større produsentene kommer på markedet med utslippsfrie bobiler finnes ingen reelle alternativer i butikken.
Her i Bobilverden.no kommer vi fortsatt til å skrive om utviklingen av elektriske bobiler, bobiler med brenselceller eller andre aktuelle teknologier. Men det er fortsatt et stykke vei å gå før utslippsfrie bobiler får den rekkevidde og lasteevne som er nødvendig for å kunne brukes slik en bobil skal kunne brukes.
Så jeg er ikke i tvil.
Til våren står det forhåpentligvis en ny bobil på gårdsplassen. Den kommer til å ha euro 6-motor, og jeg er trygg på at jeg skal kunne bruke den de aller fleste steder fram til 2030. Minst.
Knut Randem
ansvarlig redaktør
Bobilverden.no
PS
Spørsmålet om elbiler virkelig er mest miljøvennlige i et livsperspektiv er en helt annen diskusjon.
Jeg synes redaktøren kommer med en meget bra refleksjon her, og jeg er så ening så enig. Forøvrig utøver vi bobilister en relativt miljøvennlig reise- og ferieform generelt jf. rapporten til Østfoldforskning. Ja, du kan trygt kjøpe deg en bobil med Euro6 nå og være trygg på ditt valg i en årrekke fremover. Ny teknologi ligger langt frem og vil trolig også øke prisene vesentlig. Flott at Bobilverden følger utviklingen tett også i dette spørsmålet.
Det blir lite snakk om ADBlue som tilsettes dieselmotoren for å redusere NOX utslippet?
Brukes jo på lastebiler, gravemaskiner og andre diesel motorer. Hvorfor ikke på diesel bobiler ?
Nå får også Fiat AdBlue. Det var ikke mulig å oppfylle nye miljøkrav uten. Se vår artikkel om Fiat 2020 her: https://bobilverden.no/fiat-lanserer-sin-nye-miljovennlige-ducato/