Kan vindrikkende spanjoler lage gode bobiler?

Perseo er Benimars jubileumsmodell. En særdeles elegant og velutstyrt bil. Foto: Olav Barhaugen.

Vi har kanskje våre fordommer om spanjoler som drikker vin i matpausa og sover et par timer midt på dagen. Men de har laget bobiler i 40 år. Fra å ha vært et marginalt merke med bare én forhandler, øker nå Benimar kraftig i det norske markedet.

Representanter for de norske forhandlerne klar for å bestille 2019-modellene. Foto: Olav Barhaugen.

Det er Abobil på Bryne som har solgt Benimar de siste 10 år, men som vi tidligere har fortalt har antallet forhandlere økt betydelig det siste året. Det blir først for 2019 de får gjøre sine egne bestiller og effekten av det økte forhandlernettet slår ut. Likevel har det vært en pen økning på merket de senere årene. Benimar har nå forhandlere i Bergen, Asker, Trondheim og Brønnøysund foruten Abobil på Bryne.
Vi fikk være med da importører og forhandlere fikk presentert årets modeller ved fabrikken i Spania.

Lang historie
Benimar er ikke noe nytt merke. Caravanas Benimar ble etablert i Benicarlo, omtrent midt mellom Barcelona og Valencia på den Spanske middelhavskysten i 1974. Navnet er sammensatt av Beni som i stedsnavnet og mar som betyr sjø på Spansk. Til å begynne med bygde man campingvogner, men allerede i 1978 bygde Benimar sin første bobil. I 1986 kom nye eiere inn og produksjonen av campingvogner ble stoppet til fordel for mobile hus. Dette ble et kortvarig eventyr, og de siste 30 årene har Benimar vært en ren bobilprodusent. I 1996 ble ny fabrikk bygd i Peniscola, noen km sør for Benicarlo. I 2002 ble Benimar en del av Trigano-gruppen som er Europas største produsent av campingkjøretøy med ca 25 merker i sortimentet. Benimar startet da også produksjon av biler for Chausson og Challenger, to andre merker i Trigano-gruppen.

Et lite utvalg av Benimars modeller. Foto: Olav Barhaugen.

Utvidelse
Fra å være en liten produsent med noen hundre biler i året har de vokst seg gradvis større, og for modellår 2018 vil totalproduksjonen ende på 3174 enheter. Dette er også første året uten produksjon av andre merker. Fra nå er det kun Benimar som skal trille ut fabrikkporten. Med økt produksjon trenger man også større plass, og man er nå i ferd med å utvide fabrikken. En helt ny produksjonslinje etableres for å produsere helintegrerte biler som til nå har vært bygd ved en annen av Trigano-gruppens fabrikker. Det bygges også en avdeling for service og større reparasjoner. Totalt areal blir nå på 130.000 kvm, derav 18.300 kvm bygningsmasse. Fra å være 80 ansatte som produserte tre biler i uka, blir de nå 340 personer med en kapasitet på 20 biler pr dag.

Høy kvalitet
Mange vil nok lure på hvordan kvaliteten er på disse bilene. Vi har kanskje våre fordommer om Spanjoler som drikker vin i matpausa og sover et par timer midt på dagen. Tor Alvern i Abobil forteller at han hadde den samme skepsisen første gang han skulle se på en Benimar. Etter besøk på fabrikken der han fikk studere både produksjonen og bilene var all skepsis feid til side. Kvaliteten er minst like god som på andre og dyrere merker sier Tor. En annen stor fordel med Benimar er at de er meget lydhøre for våre innspill fortsetter han. Som eksempler nevner han tilgang til service på tekniske komponenter. På mange biler må man gjerne demontere deler av interiøret for å komme til, men på en Benimar er det meste lett tilgjengelig.

Takket være Tor Alvern blir nå de fleste bilene levert med varmer i front av bilen med servicevennlig plassering. Foto: Olav Barhaugen.

Norgestilpasset
En annen ting som Tor Alvern er litt stolt for at han har fått gehør for er plasseringen av Truma-varmeren. Benimar hadde i likhet med de fleste andre merker montert denne bak i bilen, gjerne under en seng. Men det er jo foran i bilen man trenger varmen. De fleste sitter i førerdelen og der er det kaldt, spesielt i nordisk klima. Det tok litt tid, men til slutt fikk jeg overbevist spanjolene, og nå har de fleste Benimar varmeren foran sier han.

Biler bygd på Ford kan nå leveres med automatgir. Foto: Olav Barhaugen.

Fiat og Ford
Benimar har i dag seks modellserier. Det er to delintegrerte, Tessoro på Ford-chassis og Mileo på Fiat. Alkovebilene heter Sport, og er bygd på både Fiat og Ford avhengig av modell. Alle bybobilene Benivan er bygd på Fiat. Det er også de helintegrerte bilene som heter Aristeo. I tillegg kommer årets store nyhet fra Benimar, en eksklusiv jubileumsmodell som har fått navnet Perseo Edition 40. Denne er også bygd på Fiat og leveres i to versjoner. Tor Alvern forteller at mange av kundene velger Ford. Det er en mer moderne bil med litt mer personbilkomfort. Hos Abobil er ca 40 prosent av Benimars biler basert på Ford. Nytt av året er at også Ford kan leveres med automatgir. Dette er ”ekte” automatgir, og ikke som på Fiat en manuell kasse med automatisk styring.

Bybobiler står også på programmet. Fem modeller, alle bygd på Fiat. Foto: Olav Barhaugen.

Northautokapp er den mest omfattende utstyrsversjonen, og blir markert med egen logo. Foto: Olav Barhaugen.

Nordisk utstyrspakke
Benimar har valgt å tilby ekstrautstyr som pakker. Vi nordmenn foretrekker gjerne en fullutstyrt bil, derfor har Abobil i noen år valgt å ta inn bilene med alle utstyrspakkene og litt til og kalt det ”Norgespakken” Nå er dette tilgjengelig i alle markeder, og har fått navnet Northautokapp. Vi nevner blant annet ryggekamera, solcelleanlegg, større motor (170 hk Ford/150 hk Fiat) og automatgir, ekstra isolasjon og oppgradert varmeanlegg, lettmetallfelger og Dab+ radio. Bilene blir også utstyrt med et eget Northautokapp merke, som er formet som et norgeskart. Det er tydelig at den godeste Tor Alvern har jobbet litt i kulissene her.

Perseo har innbydende sittegruppe i mørkebrunt skinn og lyse møbelfronter. Foto: Olav Barhaugen.

Jubileumsbil
Som nevnt feirer Benimar 40 år som bobilprodusent i år, og da benytter man selvsagt anledningen til å presentere en jubileumsmodell. Benimar har valgt å ta frem igjen et eldre modellnavn, og har kalt sin jubileumsmodell Perseo Edition 40. Denne har fått et særpreget utseende, og vi ser mange likhetstrekk med Niessmann+Bischoffs delintegrerte Smove (se bilde øverst i artikkel). Førerdelen er lakkert i en mørkegrå metallicfarge som også går igjen i dekoren på bodelen. Fordørene har fått et utbygg, slik at overgangen til bodelen blir mer flytende. Perseo Edition 40 leveres i to varianter, med henholdsvis dobbeltseng eller enkle senger. I tillegg leveres den standard med elektrisk senkeseng. Interiøret er elegant med mørkebrunt og hvit høyglans i møblene. Setene er i mørkt skinn og gir et eksklusivt inntrykk. Vi la merke til flere små detaljer rundt om i bilen som viser at her har man virkelig bygd en bil med omtanke. (artikkel fortsetter under bildene)

Bred dobbeltseng i Perseo med fine detaljer i bakveggen. Foto: Olav Barhaugen.

Kjøkkenbenken i Perseo er elegant avrundet, men du mister litt benkplass. Foto: Olav Barhaugen.

Mange løsninger
Delintegrerte bobiler dominerer, og her finner man de fleste tenkelige planløsninger. Enkle eller doble senger, stort eller lite bad, ulike sittegrupper osv. Ved å dra i skuffer og skap, og kjenne på møblene får man et visst inntrykk av gjennomtenkte løsninger og høy kvalitetsfølelse. Vi la spesielt merke til mange smarte oppbevaringsplasser og lett tilgjengelige stikkontakter og brytere. De fleste bilene hadde et greit kjøkken med gode arbeidsflater og tre gassbluss. Mange hadde også det store kjøleskapet med egen skuff for ni store drikkeflasker nederst. Benimar har store takvinduer som gir en lys og luftig kupé.

Tessoro 481. Kompakt bil med stort kjøkken og stort bad. Foto: Olav Barhaugen.

Stort kjøkken i Tessoro 481, badet til høyre. Foto: Olav Barhaugen.

Med eller uten senkeseng
Det er vanskelig å plukke ut noen favoritter, da det avhenger av den enkeltes behov og ønsker, men vi vil spesielt nevne Tessoro 481. En kompakt bil på bare 594 cm som likevel har både stor salong og romslig kjøkken og bad. Dette er løst ved å ikke ha faste senger, kun senkeseng. Dermed får man en fullverdig bobil som samtidig er lett å manøvrere og ikke minst parkere. Samtidig har du et kjøkken og bad som du må opp i adskillig større biler for å finne maken til. Absolutt et alternativ til bybobil, og forhandlerne kunne fortelle at flere som i utgangspunktet hadde vurdert bybobil ender opp med denne.

Foreløpig har Benimar bare to helintegrerte, men utvalget økes når produksjonen kommer i eget hus. Foto: Olav Barhaugen.

Varianter
Tessoro 483 bygger på samme løsning. Her er det imidlertid ekstra skapplass bakerst i bilen, som enten kan benyttes som en enorm garasje, eller med en sengeplass. Denne er en drøy halvmeter lengre, og måler 659 cm. Vi falt også for storebror Tessoro 497 som er hele 743 cm lang. Denne er ny av året, og har blant annet den populære face-to-face sittegruppen. Bak finner vi en stor dobbeltseng på 150 cm bredde, og en romslig dusj på ene siden og vask/WC på den andre. Alle de delintegrerte leveres med senkeseng som standard, men kan også leveres uten. Da får man litt mer skapplass, og en bedre romfølelse. Nå skal det sies at senkesengene er veldig lite synlig når de ikke er i bruk, og det er full ståhøyde under dem. Men hvor ofte har man bruk for den ekstra senga? De aller fleste vi møter på våre turer er bare to.

Tekst: Olav Barhaugen og Knut Randem.
Foto: Olav Barhaugen for Bobilverden.no
og Bobil- og CaravanMagasinet

Bobilverden.no samarbeider med Bobil- og CaravanMagasinet om å dekke presentasjonen av nye modeller hos en rekke produsenter. Dette samarbeidet gjør at vi kan dekke flere nyheter enn vi ellers ville hatt mulighet til.
Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.