Kan miljøsoner avskaffes eller må de utvides?

Tyskland var tidlig ute med et forutsigelig system med miljøsoner og gradvis strengere regler. Nå vil en delstat oppheve miljøsonene i åtte byer. I andre byer utvides dieselforbud.

Det er kun grønne miljømerker som gjelder i tyske miljøsoner. Noen soner har også forbud mot diesel. Foto: Knut Randem.

Det tyske systemet med miljøsoner startet opp med tre farger; grønt, gult og rødt. Ulike kjøretøytyper fikk tildelt miljømerke etter bestemte utslippskrav.

Biler med rødt miljømerke ble tidlig bannlyst fra miljøsonene, senere forsvant adgangen til miljøsonene for kjøretøy med gult merke. De senere årene har kun kjøretøy med grønt miljømerke kunnet kjøre inn i miljøsonene.

Det grønne miljømerket har blitt utstedt til dieselbiler med euro 3 eller 4-motor eller bedre under forutsetning av at de har partikkelfilter. Et blått miljømerke har blitt diskutert, men delstatene ble ikke enige og det har så langt ikke blitt innført.

Når tiden går forsvinner de eldste og mest forurensende kjøretøyene naturlig ut av trafikken. Lufta blir renere og bare 1 til 2 prosent av bilene omfattes av forbudet mot å kjøre inn i miljøsonene. Det ønsker delstatregjeringen i Baden-Würtenberg å ta konsekvensen av.

Det er 14 år siden miljøsonene bli innført. Nivået av svevestøv og nitrogen i lufta har blitt mye bedre og har vært under de tillatte grensene i flere år.

Baden-Würtenberg ønsker nå å oppheve miljøsonene i blant annet Karlsruhe, Heidelberg og Schwäbisch Gmünd, skriver miljømerkeforhandleren Green-Zones på sine hjemmesider. Delstatregjeringen møter imidlertid motstand fra lokalpolitikere, innbyggere og miljøorganisasjoner, som synes det er for tidlig å oppheve miljøsonene.

I andre byer der det ikke har vært miljøsoner, vurderer delstatsregjeringen å innfører andre ordninger som for eksempel datokjøring hver annen dag.
I delstatens hovedstad, Stuttgart, har det siden juli 2020 vært forbud mot dieselbiler med euroklasse 5 eller dårligere i byens sentrum. Det er ventet at forbudssonen kan bli utvidet.

Selvstyrte delstater
De tyske delstatene har stor grad av uavhengighet i slike spørsmål. I Bayern ønsker man å gå inn for strengere regler og vil innføre nye kjøreforbud for diesel i München fra 2023 ved å utvide den etablerte forbudssonen.
Dieselbiler i euroklassene 1-4 vil fra 1. februar neste år ikke lenger kunne kjøre inn i miljøsonen innenfor Mittlerer ring i München. Dersom forurensningsnivået ikke bedres i løpet av få måneder vil også dieselbiler i euroklasse 5 bli forbudt i miljøsonen fra oktober 2023, skriver Green-Zones.

I Nordrhein-Westfalen ble det intet dieselforbud da temaet var oppe til diskusjon i fjor. En tiltakspakke forventes i stedet å gi mindre trafikk og forurensning.

Som vi ser er det bevegelse i de tyske miljøsonene. Noen kan bli avskaffet og andre kan bli strengere. De lokale virkemidlene vil avgjøre hva som skjer. Det har også vært flere tilfeller der myndighetene blir saksøkt av miljøgrupper for å tillate for høye forurensningsnivåer.

Det er altså ingen dramatiske endringer, men en dynamisk utvikling der reglene kan gå i ulike retninger. For reisende i bobil er det sjelden nødvendig å kjøre inn i de tyske miljøsonene. Likevel gir det en rimelig fleksibilitet å skaffe seg det grønne miljømerket. Du kjøper det enklest hos Decra i Flensburg på hverdager. Der koster det 5 euro. Du kan også kjøpe det på nett av en forhandler, som for eksempel Green-Zones, og få det levert hjem i postkassa.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Les ogsåHar jeg rett miljømerke for denne byen?

Del dette med andre:

  2 comments for “Kan miljøsoner avskaffes eller må de utvides?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *