En bobil med solid rekkevidde lover skaperen av dette nye konseptet. Det er basert på Teslas semi-konsept, men det er noen skjær i sjøen.
Et nytt gründerselskap, Vanlifer, som designer bobiler for spesielle klienter over hele verden har tegnet det som kan bli en bobil basert på Teslas semitrailer-konsept. Altså en helelektrisk bobil med solid rekkevidde.
Tesla planlegger offisielt å selge sin elektrisk drevne trekkvogn for semitrailere fra 2021. Det er på denne trekkvogna Vanlife ser for seg å bygge en bobil.
Teslas trekkvogn skal etter forhåndsomtalen kunne trekke en semitrailer på 36 tonn. Den bør derfor ha tilstrekkelig kraft til å bære et bobilpåbygg istedenfor å trekke en semi. Men tungt blir det – og slett ingen 3,5 tonner.
Jason Hablous, grunnlegger av Vanlifer, forteller at de har designet en konseptbobil som kan bygges på Teslas klasse 8 helelektriske trekkvogn. Det kan bli den første langtrekkende helelektriske bobilen.
– Det er kun nødvendig med mindre endringer på chassiset på Tesla semi for å tilpasse fester til et påbygget.
– Vårt konsept er tegnet for seks personer med fullt kjøkken, oppholdsrom, toalett og all annen luksus kvalitetsbobilene har.
Han forteller videre at bilen vil få en rekkevidde på 500 miles som tilsvarer 805 kilometer. Den vil på 30 minutter kunne lades opp til 80 prosent kapasitet. Da begynner det å smake, men vekten på batteriene blir alt for høy for de fleste av oss. I følge en artikkel på Wikipedia vil batteripakken på en Tesla semi alene veie 11 800 kg. Dette kan trolig reduseres når den ikke skal trekke en semitrailer.
Prisen blir et annet problem for det brede markedet. Vanlifer anslår at deres konseptbobil vil koste 180 000 dollar. Da er vi neppe langt unna 2,5 millioner kroner her i Norge. Men så lover de en luksusbobil.
Det er ikke gitt ytterligere informasjon om størrelser og mål. Alle bildene i artikkelen er tegnede illustrasjoner. Vanlifers Tesla-baserte bobil er fortsatt på tegnebordet, men er et interessant innspill i problematikken rundt framtidig drivstoff i bobiler.
Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no
Les også: Elektrisk bobil klar for lansering