Kan det bli 200 000 bobiler i Norge?

Svaret på det spørsmålet er det mange som undres på. Ikke minst de som selger bobiler og de som skal legge til rette for positive opplevelser i bobil. Hele 10 prosent vil eie en bobil, viser undersøkelsen.

Anders G. Hovde i Kantar TNS fortalte NCBs medlemmer at det fortsatt er solid interesse for å kjøpe bobil blant nye grupper. Foto: Knut Randem.

I dag finnes det drøyt 50 000 bobiler i Norge. Det har vært mange år med høyt salg av bobiler og rekorder har falt. Men ingen trær vokser vel inn i himmelen? Slik kan det også se ut som om flere aktører har tenkt. Bobilverden.no har snakket med flere aktører som melder om at de har forhåndsbestilt færre nye bobiler i 2019 enn i fjor fordi de er usikre på hvordan markedet vil utvikle seg.

For disse er Kantars nye undersøkelse interessant. Den er bestilt av NCB (Norges Caravanbransjeforbund) og ble presentert av Anders G. Hovde på NCBs fagdag i forrige uke.

Undersøkelsen er gjennomført i et representativt utvalg på 1015 kvinner og menn som avga sine svar i månedsskiftet januar-februar 2019.

4 prosent av befolkningen har vært på bobilferie. Tabell: Kantar TNS.

Bare 4 prosent har vært på bobilferie
Blant de som svarte på undersøkelsen oppga 3 av 100 eller 3 prosent at de eier en bobil. Alle ble spurt om hvilke ferieformer de har benyttet seg av de siste tre årene. Bobilferie havnet nederst blant alternativene med 4 prosent. Både campingferie i telt og ferie i campingvogn endte på 5 prosent. Båtferie utgjorde 7 prosent av svarene og cruise 10 prosent. Deretter stiger det brattere med fjellturer 22 prosent, hytteferie ved sjøen 25 prosent, bilferie i personbil 31 prosent, hytteferie på fjellet 32 prosent, charterreise/badeferie 46 prosent og storbyferie 47 prosent.

Bobilferie utgjør derfor en forsvinnende liten del av det norske folkets ferieopplevelser. Det interessante er å finne ut hvor mange som kan tenke seg å prøve bobilferie.

!0 prosent vil gjerne prøve bobilferie. Tabell: Kantar TNS.

Mange vil prøve bobilferie
Hele 10 prosent av de spurte vil prøve bobilferie. Det er en økning på 150 prosent og blir bare slått prosentvis av cruise med 160 prosent.

I undersøkelsen er det også spurt om hvilke ferieaktiviteter folk er interessert i. Her er det listet opp en rekke alternative aktiviteter. De som vil prøve bobilferie har omtrent de samme interessene som den øvrige befolkningen, men viser litt større interesse for å gå i fjellet, besøke festivaler og fornøyelsesparker samt badeanlegg.

De som vil prøve bobilferie i framtiden bor først og fremst i Hordaland og Østfold. Undersøkelsen viser også andre ting om de som vil prøve bobilferie. De tjener som regel mellom 300 000 og 600 000 kroner og er 45 år eller eldre. Aldersgruppa 45 til 59 år er faktisk like stor som gruppa fra 60 år og oppover. Begge med 36,7 prosent. ”Ungdommen” mellom 30 og 44 år utgjør 21,4 prosent av de som ønsker å prøve bobilferie. Det viser det mange har hevdet en stund at interessen for bobil når stadig yngre grupper.

Blant dagens bobileiere er fagutdannede med høy lønn en vesentlig gruppe. Den nye undersøkelsen viser at det er de med yrkesfaglig bakgrunn eller en bachelor som vil prøve bobilferie i framtiden.

Liten markedsandel
Bobilferiens markedsandel over de tre siste årene er på kun 1,6 prosent. Både bobilistene og de som ønsker å prøve denne ferieformen bruker også flere andre ferieformer. Det er derfor en konkurranse om tid mellom ferietypene.

Hovde forteller at undersøkelsen viser at noen vil bytte ut bilferie, storbyferie og charterferie med mer tid i bobil. I aldersgruppen 45+ er bobilferiens markedsandel 2,1 prosent. Voksne nordmenn ønsker å bruke mindre tid på charter og mer tid i fjellet.

Og hvem finner bobilferie attraktivt? Jo, de som ønsker seg noe folkelig, god mat og drikke og fleksibilitet. Frihetsfølelsen, sosialt samvær og det å kunne nå resten av Europa på kort tid er med på å gjøre bobilferie attraktivt.

10 prosent kan tenke seg å eie en bobil. Klikk for større bilde. Tabell: Kantar TNS.

Stort potensial
Undersøkelsen viser at nesten 10 prosent av befolkningen kan tenke seg å eie en bobil – 97 av 1000 for å være nøyaktig.
De fleste av disse er i aldersgruppa 45-59 år, men aldersgruppa under kommer like bak. Også under 30 år har mange lyst til å eie en bobil. I aldersgruppa 60+ er det faktisk lavest interesse. Kanskje er markedet i denne aldersgruppa mettet?

Forhandlerne i Trøndelag, Nordland, Troms og Finnmark har flest potensielle kunder foran seg.

Av de som ikke vil eie en bobil sier halvparten at det er for dyrt. En fjerdedel oppgir at de ikke har parkering til en slik bil. En del nevner også at de er for gamle til å kjøre bobil.

Unge på Østlandet vil gjerne leie bobil. Klikk for større bilde. Tabell: Kantar TNS.

Utleieselskapene kan også trolig se fram til vekst. Blant de som ikke vil eie kan 75 av 1000 tenke seg å leie bobil i framtiden. De vil bruke leiebobilen til fjellturer (72 prosent), festivaler, fiske, jakt og sportsaktiviteter. Det er de yngste (opptil 44 år) på Østlandet som oftest kan tenke seg å leie en bobil.

Hovde slår fast at de som ønsker bobil ikke ønsker det for bobilens skyld, men fordi den er et verktøy til å gjennomføre opplevelser og aktiviteter. De vil ha det moro.

– Dere risikerer å miste de sure. De som vil ha det moro velger bobil, spissformulerte Hovde da han presenterte undersøkelsen for NCBs medlemmer.
– Det ligger helt klart en del barrierer før interessen for å kjøpe bobil kan omsettes i et kjøp. Det er derfor ikke grunnlag for å si at kun en fjerdedel av bobilmarkedet er dekket. Mange vil falle av før en kjøpsbeslutning.

– Ja, det er et potensial for fortsatt vekst. Å selge dobbelt så mange bobiler som det er i Norge i dag er absolutt mulig, mener Hovde.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.