Har du egentlig reflektert over hvor ulike produksjonsmetodene er for de forskjellige bobilkategoriene? Med lanseringen av Kabe Van har fabrikken satt opp en helt ny produksjonslinje for denne typen bybobiler i Sverige.
Et tilbakeblikk på utviklingen av bobiler fører oss raskt tilbake til campingvognene når det gjelder produksjonsprosesser og materialvalg. For svenske KABE startet eventyret i 1957, og det beste av skandinaviske tradisjoner ble et viktig fokus.
Solid håndverk, kloke materialvalg, skandinavisk design og et lyttende øre til kundens behov ble starten på en viktig aktør i caravanbransjen.
Da de første bobilene begynte å rulle på veien, fulgte gründere og fagfolk i Tenhult i Småland nøye med. Var dette noe å begynne med for Kabe? Et blikk på en bobil – enten den er delintegrert eller integrert – avslører at det meste av kunnskapen man har om campingvogner lett kan overføres til bobiler. Om produktet bygges på en passiv plattform som skal trekkes av en bil, eller er et selvgående chassis med førerområde, spiller egentlig liten rolle.
Byggemetoder
Moderne produksjon av campingvogner og bobiler foregår i praksis «innenfra og utover». Kort forklart kan alle innredningselementer og teknisk utstyr ferdigproduseres utenfor bilen og produksjonslinjen, for deretter å monteres etter et samlebåndprinsipp. Det er mange manuelle operasjoner, og tenk deg at helt til slutt blir ytterveggene satt på, og som den aller siste operasjonen lukkes hele byggverket med et tak.
Alt låses sammen med millimeterpresisjon for å skape en tett konstruksjon der vridninger og vibrasjoner er redusert til et minimum. Innenfor dette konstruksjonsprinsippet har de ulike caravan- og bobilprodusentene utviklet sine egne tekniske løsninger for isolasjon, varmekanaler, kabelfremføring, vannrør, tanker og fuktbestandighet – for å nevne noe av det som skiller mellom de ulike leverandørene. Materialvalg, tekstiler og overflatebehandling skaper deretter store individuelle forskjeller mellom de ulike merkene.
Bygges utenfra
Introduksjonen av bybobiler skapte et behov for at bransjen måtte tenke på en helt ny måte ved oppbyggingen av bobilen. Med levering av ferdige «kassevogner» fra bilprodusentene var det ikke lenger snakk om å bygge bobiler på velkjent måte. For disse bobilene blir produksjonen omvendt.
Produsenten må bygge «utenfra og innover» i en allerede fastlagt bilkonstruksjon. Ulike lengder og høyder gir rom for kreativitet og løsninger, men selve serieproduksjonen av bobilen får et helt annet forløp.
Dette forklarer hvorfor noen få fabrikker sør i Europa ganske raskt ble produsenter av bybobiler med utgangspunkt i kassevogner fra Fiat Ducato, Citroën og Peugeot for en rekke ulike bobilmerket. I de senere år har imidlertid dette bildet endret seg, og i dag foregår det egenproduksjon av bybobiler hos en rekke produsenter. Samtidig er også Mercedes, Renault og Volkswagen blitt leverandører av kassevogner til bransjen.
Mercedes chassis
Da Kabe lanserte sin første bybobil i 2020 bestemte de seg for å benytte Mercedes Sprinter som utgangspunkt. Fabrikken hadde allerede tatt i bruk Mercedes i den delintegrerte serien Royal og de helintegrerte seriene Crown og Imperial.
Kabe Van bygger på en Sprinter med hevet tak og en lengde på 690 cm. Et ønske om å gi de samme gode bruksegenskapene som i de øvrige bobilene ga en rekke utfordringer, og for å få dette til måtte det settes opp en helt ny produksjonslinje i Tenhult.
Vannbåren gulvvarme helt frem til førerplassen i kombinasjon med en innvendig ståhøyde på bekvemme 196 cm, var bare en av de mange utfordringene. Løsninger for varme og ventilasjon er helt annerledes i en bybobil, samtidig som også vanntanker og vannrør må plasseres i et dobbeltisolert rom mellom karosseriets gulv og det synlige innvendige gulvet i bodelen. Også bjelker og forsterkninger i skrogsider og tak må kles inn og isoleres. For hver millimeter man bygger på, krymper den innvendige plassen tilsvarende. Derfor er det viktig at isolasjonen kan sprøytes inn i hulrom i tak, vegger og gulv for å gi tilstrekkelig varmeisolasjon om vinteren – og kunne holde bobilen sval om sommeren.
Nyutviklet produksjonslinje
Innredningen og de mange detaljene i dette puslespillet som til slutt skaper en komplett Kabe Van, blir produsert ved selskapets egen snekkerbedrift, mens hele produksjonslinjen er nyutviklet.
Et 30-talls nye medarbeidere er ansatt for å håndtere denne spesialiserte tilveksten. Her snakker vi om en stor grad av håndarbeid, og produksjonsmålet er 160 bybobiler årlig. Dette bidrar til en årlig samlet produksjon på rundt 730 bobiler fordelt på fire ulike serier på chassis fra Fiat Ducato og Mercedes-Benz, samt bybobilen. Når vi tenker på hvor mange manuelle arbeidsoppgaver som må gjøres gjennom å krype ut og inn av dørene i en bybobil i løpet av produksjonsprosessen, er det lettere å forstå hvorfor en slik bil koster omtrent det samme som en delintegrert bobil.
Rent umiddelbart tenker man kanskje at det er gunstig for en fabrikk å starte med en «hel bil», og bygge en rimelig bobil. Sannheten er det motsatte – men resultatet blir til slutt en kompakt, sikker og lettmanøvrert bobil.
Tekst: Sven Furuly, BoCM