Jo-jo-tendenser i bobilsalget

Det skjer store endringer i registreringsstatistikken for nye bobiler i år. Vi har fått nye toppselgere, men skyldes det godt salg eller er det noen som rammes av gamle synder? Det kan være begge deler.

Challenger eksperimenterer ofte med nye og spennende innredninger. Det er uvisst om det er årsaken til tetposisjonen de får etter fire måneder i 2019. Arkivfoto: Challenger.

Innledningsvis må vi igjen minne om at det i begynnelsen av 2018 ble satt gigantiske rekorder i antallet registreringer av nye bobiler. Årsaken var bobiler på lager med euro-5-motor og en siste frist for å registrere disse. De ble dermed registrert og avskiltet. Når de så etter hvert ble solgt dukker de ikke opp i denne statistikken, men i bruktstatistikken. Fordi de allerede hadde vært registrert tidligere.

Tallene fra begynnelsen av 2018 vil derfor påvirke en hver sammenligning med årets tall. Det finnes imidlertid et par merker som ganske sikkert har en reell økning. En av disse er Benimar, som er på full fart oppover og tar en tredjeplass inntil 3500 kg hittil i år. Challenger er et annet merke som helt klart er i reell økning. De hadde nedgang både over og under 3500 kg på denne tiden i fjor, men opplever nå en vanvittig økning på nesten 96 prosent inntil 3500 kg og tar tetposisjonen i denne vektklassen.

De fem største merkene inntil 3500 kg er:
1. Challenger (+95,8 prosent = 47 bobiler)
2. Adria (-21,8 prosent = 43 bobiler)
3. Benimar (+75 prosent = 42 bobiler)
4. Pössl (+14,7 prosent = 39 bobiler)
5. Hymer (-20,5 prosent = 31 bobiler)
Adria ligger på andreplass som i fjor og har i år solgt fire bobiler mer enn i 2017 – selv om de har gått ned med 21,8 prosent. Året før økte de med 41 prosent. Pössl tar tar et trinn oppover.

Hymer-gruppens Capron-fabrikk ligger egentlig øverst med 103 ny-registreringer, men de produserer flere merker som for eksempel Solifer, Sunlight og Carado.

Litt lenger ned på tabellen ser vi at Karmann Mobil har hatt en økning fra 1 til 12 ny-registreringer. Kan dette bli en ny ”runner-up”?

Karmann viser muskler, men er foreløpig et stykke unna teten. Foto: Knut Randem.

De fem største merkene over 3500 kg er:
1. Hymer (-44,1 prosent = 66 bobiler)
2. Rapido (-9,1 prosent = 40 bobiler)
3. Eura Mobil (+24,1 prosent = 36 bobiler)
4. Adria (+68,8 prosent = 27 bobiler)
5. Dethleffs (+36,8 prosent = 26 bobiler)
På de neste plassen legger vi merke til at Carthago halverer salget og mister pallplassen de hadde i fjor, men da hadde de til gjengjeld en økning på over 96 prosent fra 2017. Challenger gjør det derimot sterkt med en økning på 120 prosent. Prosenttallene kan se store ut, men i Challengers tilfelle er det en økning fra 10 til 22 ny-registrerte enheter hittil i år.

Markedsleder Hymer hadde store økninger i antallet registreringer i fjor og går tilsvarende ned i år. Hymer over 3500 kg ligger nå fire enheter bak 2017 så en nedgang er det uansett. De beholder tetposisjonen, men forspranget har krympet betraktelig. Et annet merke fra EHG-gruppen, Bürstner, økte over 3500 kg med 287 prosent fra 2017 til 2018. Nå faller merket med over 61 prosent, men ligger fire enheter foran 2017. Bürstner var et av få merker som kunne vise til mange euro-5-registreringer i fjor.
Dethleffs har løftet seg fra en niendeplass i fjor til en femteplass i år.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *