Iveco i samarbeid om brenselcelleteknologi

Iveco, FPT Industrial og Nikola samarbeider om brencellelleteknologi for å elektrifisere større lastebiler. Om noen år kan teknologien muligens være aktuell i større bobiler.

Dette skisseprosjektet av Nikola TRE kan om noen år resultere i store bobiler med brenselcelleteknologi. Foto: Iveco/Nikola.

De tre partnerne har nylig presentert skissemodellen av Nikola TRE. Kjøretøyet er basert på den tunge lastebilen Iveco S-Way. I den integreres Nikolas elektriske teknologi. Integrasjonen av Nikola-designen i Iveco S-Way har vært utført i fellesskap, heter det i en pressemelding fra selskapene.

Kjøretøyet som nylig ble vist, er en skissemodell av Nikola TRE 4×2 trekkvogn. Den er ment for regional transport med en rekkevidde inntil 400 km.
Kjøretøyet vil ha et modulært batterisystem med total kapasitet på 720 kWh, og kjøretøyet kan skreddersys for en rekke forskjellige bruksområder. Den elektriske drivlinjen vil gi 480kW kontinuerlig effekt med et dreiemoment på 1.800 Nm.

På vei mot brenselceller
Det interessante ved samarbeidet er hvordan det videre samarbeidet skal utvikle rekkevidden.

Nikolas brenselceller kommer til å være utgangspunktet for designen på det elektriske batteriet, slik at den batterielektriske Nikola TRE (Battery Electric Vehicle – BEV) kan konverteres til brenselcelle-teknologi. Med denne tilnærmingen tar partnerne flere skritt for å bringe begge teknologiene (BEV og FuelCell Electric Vehicle – FCEV) inn i sitt tilbud for de neste årene.

Partnerne sikter mot å lansere elektriske Nikola TRE på nyttekjøretøyutstillingen IAA 2020 og Nikola World 2020. Leveransen av de første elektriske enhetene til kunder starter i 2021 (BEV), mens FCEV vil være tilgjengelig i 2023, beskrives det i pressemeldingen fra Iveco.

Det er altså tre til fire år før dette samarbeidet vil resultere i en teknologi som gir disse lastebilene en rekkevidde utover 400 km. Når Bobilverden.no gjengir denne informasjonen er det fordi det mellom linjene antydes at Iveco Daily på sikt vil kunne få denne teknologien.
Alt avhenger imidlertid av hvordan bobilprodusentene vurderer produktet når det foreligger. Et enkelt regnestykke viser at om bobilprodusenter går for denne løsningen vil større bobiler (3500 til 7200 kg) kunne få en slik løsning tidligst i 2024-modellene.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *