Innredet varebil: God, varm og plass til mye utstyr

Noen investerer hundretusener når drømmen om ferietid langs landeveien skal realiseres. Elias Sundsfjord (22) fra Mosjøen har et litt mer nøkternt budsjett. Men drømmene er de samme.

Elias Sundsfjord (22) restaurerer en Ford Transit 4×4 2007-modell til bobil.

Elias Sundsfjord viser gjerne fram doningen som står parkert i oppkjørslen i Drevja i Vefsn. Her bor 22-åringen i friukene når han ikke er på jobb som prosessoperatør i Nordsjøen. Men som oftest er han på farta i friperiodene og hva passer vel bedre da enn å ha sin egen bolig på hjul.

– Jeg er opptatt av friluftsliv og driver blant annet med paragliding og fjellturer om sommeren og toppturer om vinteren. Da er det veldig fint å ha en bil som jeg kan sove i og som har plass til alt utstyret, sier han. Bilen som han innreder er en Ford Transit 4×4 2007-modell.

Alt i bilen er hjemmesnekret. Elias har vært på en ukes tur med broren sin og da ble det soveplass til begge takket være ei hengekøye. Nå er det Elias som camperer i senga.

Plass for to
Det var broren hans som først fikk ideen om å innrede varebilen til bobil. Broren startet prosjektet før Elias kjøpte doningen av ham. De har vært på tur i lag og har testet at bilen har plass til to.

– Med ei hengekøye i tillegg til senga blir det plass til to stykker. Vi var borte en uke og turen gikk til Senja og Narvik blant annet, forteller Elias som har gjort noen forbedringer siden han overtok bilen. Komforten er nøktern, men så er det heller ikke så stor plass å boltre seg på. Med gode planløsninger er det imidlertid mulig å få til veldig mye selv om plassen er begrenset.

Arbeidet fortsetter
En benk med vask, vanntank og plass til nødvendig kjøkkenutstyr er klar til montering. Det skal også monteres dieseldrevet webasto-varmer og kjøleboks. Over senga skal det komme skap. Det er lagt isopor i tak og vegger og glava i dørene som skal isolere mot kulde. To solcellepanel på taket forsyner bilen med nok strøm. Strømmen blir brukt til lys, vannpumpe, 12v uttak, webasto-varmer og kjøleboks. Solcellesytemet har består av to 120W fleksible solcellepanel som ble limt på taket, disse lader opp batteriene hans ved hjelp av en MPPT laderegulator.

Elias har kjøpt to solcellepaneler som gir 240 watt.

Rimelig prosjekt
Elias har alltid likt å skru og mekke. Nå må motorsykler og snøscootere vente mens varebilen blir oppgradert. Blir det et kostbart prosjekt?

– Jeg regner med å bruke 80 000 – 85 000 kroner inkludert pengene som jeg betalte til broren min for bilen. Motivasjonen for å bruke mye tid på å sette i stand bilen er friheten som jeg får når jeg kan dra omkring hvor jeg vil og overnatte der det passer meg best. Bilen er såpass liten at den kan ta seg fram på smale veier. Det er også en grei bil å bruke i byer, sier Elias.

Alt i bobilen er mekket og snekret av Elias på hjemmebane.

– Du har hørt om trefotssyken hos båtfolket? Ser vi deg med en bobil i millionklassen om noen år?
– Det har jeg ikke tenkt på i det hele tatt. Det får tida vise. Jeg trives i hvert fall veldig godt med den bilen jeg har i dag. Jeg ser for meg mange fine turer de neste årene, sier den entusiastiske bobilbyggeren i Mosjøen.

Lagringsplassen er foreløpig tilgjengelig både bakfra og innenfra.

Tekst og foto: Marit Almendingen, BoCM

Artikkelen er tidligere trykket i Bobil og CaravanMagasinet
Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.