De har aldri hatt færre brukte bobiler på lager enn de har nå. Ingen overliggere av nye bobiler og det er ikke mange 2020-modeller igjen heller. Slik har denne bobilkjeden opplevd pandemien.
Det var et bra år fram til 13. mars. Etter påske ble det enda bedre. Slik kan modellåret 2020 kort oppsummeres for Bobilkjeden Arve Opsahl (AOAS). Men i mellomtiden var det full stans.
Konsernsjef Bjørn Arve Opsahl tenker ikke i kalenderår, men i modellår. Modellåret strekker seg fra september til august.
Bråstopp
Koronapandemien truet med å stanse den offensive satsningen AOAS var i gang med. Nedstengningen av Norge 12. mars ga full stopp i markedet.
– Fram til mars hadde salget av nye og brukte bobiler en økning på 33 prosent. 13. mars var det bråstopp og vi solgte nesten ingen bobiler før etter påske.
– Som alle andre var vi selvfølgelig bekymret for sykdom. Hvilke konsekvenser ville det ha om vi fikk smitte inn i bedriften? Det var sesong for årlige kontroller og klargjøring, men hva ville skje med disse om verkstedet fikk smitte?

Bjørn Arve Opsahl har satset mye på Challenger i dette modellåret. Her er han fotografert i en Challenger Graphite 260 under et besøk på Caravan salon i Düsseldorf. Arkivfoto: Knut Randem.
– Vi ble bekymret for om vi ville få de bobilene vi hadde bestilt fra fabrikkene. Ville stans i produksjonen forsinke leveranser og ville vi få de vi hadde bestilt? tenkte Opsahl da de så at mediene begynte å snakke om norgesferie.
– Da skjønte vi at bobil ville passe godt inn og være en god løsning for mange. Vi greide å få tak i 30-40 Challenger ekstra. De kom godt med.
Opsahl forteller at mai, juni og juli var ekstremt hektiske måneder. Folk ville ha bobil, og de ville ha den med en gang. Det ble solgt om lag 10 prosent flere brukte bobiler enn nye, men dette varierer mellom avdelingene slik at de som hadde flest brukte på lager også solgte flest av dem.

Opsahl har gitt oss denne oversikten som viser salgsutviklingen i 2020 i en av avdelingene. Svart er årets salg, blå linje er 2019.
Det samlede salget i denne perioden økte med 77 prosent sammenlignet med samme periode i forrige modellår. Modellåret sett under ett har per 31. juli hatt en økning på 43 prosent.
Ekspansjonsplaner
– Vi hadde lagt store planer for Challenger og hadde bestilt mange bobiler til 2020. Nå har vi nesten ingen igjen. Heller ikke Eura Mobil har vi mange av. Kjedens fem avdelinger har kun 18 nye bobiler på lager fra 2020. Og bruktlageret har aldri vært mindre, forteller Opsahl.
– For en uke siden fikk vi de første 2021-modellene av Challenger til lager. I løpet av et par måneder får vi inn ytterligere et hundretalls 2021-modeller. Av Eura Mobil har vi fått et utstillingssett av 2021-modeller, men får ikke ordinære leveranser før mot slutten av året.
Trigano-gruppen, som produserer de to merkene, har presset på for å gjennomføre både Caravanmessen i Norge og Caravan salon i Tyskland. Bare den sistnevnte blir det noe av i år.
AOAS kjører derfor et «roadshow» i høst og flytter 20 enheter mellom egne avdelinger og andre forhandlere slik at de kan vise fram det som kommer i 2021.
Utleie
AOAS driver bobilutleie gjennom Motorhome.no. Der hadde de 120 bestillinger fra utenlandske kunder da pandemien brøt løs. Det bekymret Opsahl, men det norske markedet kompenserte for disse. Basert på tilbakemeldingene fra leiekundene tror Opsahl de i år har fått mange potensielt nye bobilkunder. Han forteller at de fleste har fortalt om gode opplevelser og begeistring for denne ferieformen. Det får han til å se optimistisk på 2021.
Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no