På tross av såkalt dyrtid betaler bilistene fakturaen som omfatter passeringer i bomringer. Inntrykket er basert på 165 000 aktive bombrikker de siste månedene.
– Vi har hatt særlig fokus på om høyere levekostnader generelt påvirker også vår bransje. Så langt er konklusjonen at bilistene prioriterer å betale for bompasseringer, sier administrerende direktør Vidar Raa i SkyttelPASS.
Rabatten utgjør store summer
Raa registrerer at de generelle inkassotallene er stigende. Kredinor, eksempelvis, ser økende betalingsproblemer hos sine kunder. For mange fører betalingsproblemene til at kundene blir motløse og likegyldige til regningene som hoper seg opp, opplyser Kredinor.
Økningen i antallet inkasso-saker relatert til bompasseringer beskriver Raa som i tråd med, eller noe under, den generelle inflasjonen. At misligholdet blant brikke-eiere er lavt forklarer Raa med at mislighold etterhvert vil frata brikke-eiere rabatter i bomringer. Bom-brikken gir 20 prosent rabatt ved passeringer, og i flere bomringer utgjør rabatten store summer gjennom en måned.
Normalt med henvendelser
– På Kundeservice har det ikke vært noen økning i forhold til det vi normalt har har av henvendelser fra kunder som ønsker å inngå nedbetalingsplan etter at fakturaer er sendt ut. Vi hadde ventet mer trøkk fra kunder som ønsker en viss fleksibilitet i betalingen ettersom det er mange regninger som konkurrerer med hverandre i tiden vi nå er inne i, fortsetter Raa.
Han setter pris på at kundene prioriterer og betaler regningen, men er også oppmerksom på at dette kan endre seg.
– Vi følger utviklingen nøye, og vil naturligvis forsøke å hjelpe de av kundene som får betalingsproblemer med å være fleksible. Det viktigste er at disse kundene selv tar kontakt om økonomien ikke strekker til slik at ikke tilgangen til rabatter plutselig stenges ned. Vårt utgangspunkt er at det finnes alltid en løsning, sier Raa.
Tekst: Redaksjonen
Les også: Dette bør du vite om bombrikker og avtaler