Det er viktig å følge serviceprogrammet til bilen når den er innenfor garantitiden. – Å droppe servicen kan fort koste mer enn det smaker. I verste fall kan du miste muligheten til å bruke garantien på eventuelle feil på bilen, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
I Norge har vi gode forbrukerrettigheter. Nye biler har garanti. For at garantien skal gjelde har du som bileier noen forpliktelser, blant annet til å følge intervallene for service og ettersyn.
– Serviceprogrammet er viktig å følge for å beholde dine rettigheter om det oppstår feil, sier Sødal i en pressemelding.
Det er ikke slik at bilen havarerer om du går over tiden for service. Bilene tåler det, men det kan altså bli verre for dine rettigheter.
– Det er dessverre ikke sikkert at din reklamasjonssak tåler en utsettelse av servicen i en måned eller to, advarer NAF-rådgiveren.
I disse tider med spesielle tilstander er bilverkstedene regnet som en samfunnskritisk funksjon. Så mange har åpent og har innført smitteverntiltak sånn at de kan ta i mot verkstedkunder som normalt.
– Er du frisk og bilen din skal ha service, er vårt råd at du tar bilen på verksted og får gjennomført servicen, avslutter Nils Sødal.
Tekst: Redaksjonen