– Ikke dropp service på bilen – det kan koste dyrt

Det er viktig å følge serviceprogrammet til bilen når den er innenfor garantitiden. – Å droppe servicen kan fort koste mer enn det smaker. I verste fall kan du miste muligheten til å bruke garantien på eventuelle feil på bilen, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Mange verksteder har åpent og har innført smitteverntiltak sånn at de kan ta i mot verkstedkunder som normalt. Foto: NAF.

I Norge har vi gode forbrukerrettigheter. Nye biler har garanti. For at garantien skal gjelde har du som bileier noen forpliktelser, blant annet til å følge intervallene for service og ettersyn.

– Serviceprogrammet er viktig å følge for å beholde dine rettigheter om det oppstår feil, sier Sødal i en pressemelding.

Det er ikke slik at bilen havarerer om du går over tiden for service. Bilene tåler det, men det kan altså bli verre for dine rettigheter.

– Det er dessverre ikke sikkert at din reklamasjonssak tåler en utsettelse av servicen i en måned eller to, advarer NAF-rådgiveren.

I disse tider med spesielle tilstander er bilverkstedene regnet som en samfunnskritisk funksjon. Så mange har åpent og har innført smitteverntiltak sånn at de kan ta i mot verkstedkunder som normalt.

– Er du frisk og bilen din skal ha service, er vårt råd at du tar bilen på verksted og får gjennomført servicen, avslutter Nils Sødal.

Tekst: Redaksjonen

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *