Hvis du blir tatt for å fikle med mobilen bak rattet risikerer du nå en bot på 10 200 kroner.
– Denne svir skikkelig og mange kommer til å få sjokk når de blir stoppet de neste månedene. På toppen av kronene du må ut med, kommer fortsatt tre prikker på førerkortet ditt, sier fagsjef på motor i Frende Forsikring, Roger Ytre-Hauge.
Det har vært mye vært debatt om den store økningen står i forhold til virkningen det har på bilistene. Det var fjorårets økning på 30 prosent som engasjerte mest. Da økte boten fra 7450 til 9700 kroner. Nå økes den med 500 kroner til. Til sammenligning var boten på 1700 kroner i 2019.
– Jeg skal ikke blande meg i hvor høy boten bør være, men jeg støtter fullt ut at den svir i lommeboka. Hvis du sjekker mobilen, blir du distrahert. Forstyrrelser og uoppmerksomhet er potensielt livsfarlig på veiene. For deg selv, passasjerene dine og de du møter på veien, sier Ytre-Hauge.
Han mener altfor mange blikker bort på mobilen mens de kjører.
– Enten de tar telefonen, svarer på meldinger eller lar seg forstyrre av pushvarslinger, stjeler det fokus. Når du kjører skal du følge med på veien, ikke noe som helst annet, sier fagsjefen i Frende.
I en undersøkelse Norstat har gjort for Frende Forsikring sier hele 95 prosent at de er klar over når de bryter loven med mobilbruk i bil.
– Da har du i hvertfall ingen andre enn deg selv å skylde på hvis du blir tatt, sier Roger Ytre-Hauge. Undersøkelsen viser at vi gladelig bryter reglene selv om vi kan dem. Nesten halvparten av de spurte sier at de kikker på mobilen bak rattet.
– Vi vet tydeligvis at det ikke er riktig, trygt eller ok å bruke mobilen mens vi kjører, men gjør det likevel, sier Ytre-Hauge.
Alle andre forenklede forelegg i trafikken, som for eksempel fartsovertredelser, øker også fra i dag.
Tekst: Redaksjonen
Og dagens moderne biler med sin digre touchskjerm og omtrent ingen fysiske knapper skaper ikke distraksjon? Tesla er helt klart verstingen på dette området, men flere følger etter. Heldigvis er det også noen som har lyttet til alle protestene, og gjeninnfører fysiske knapper/spaker for de vanligste funksjonene.
Man påstår at distraksjon ved bruk av touchskjerm i bilen dekkes av §3, men i så fall går også mobilbruk inn under den samme paragrafen. Dagens mobilforbud har ikke fulgt med i utviklingen, og har gått helt ut på dato. Det er ren idioti at man nå får over 10000 i bot bare man holder mobilen i hånda, samtidig som allverdens trykking på bilens innebygde touchskjerm i over 100km/t fint sklir under radaren så lenge det ikke faktisk oppstår en farlig situasjon.
Når det er sagt: De som fortsatt blir tatt i bruk av håndholdt mobil får bare skylde seg selv og ta imot bota. Den er hva den er, selv om beløpet har sklidd totalt ut av alle proporsjoner.