Hymer i en overgangsfase

Denne høsten er en overgangstid for Hymer i Norge. På messa Caravan salon i Düsseldorf er det også et overgangsår, men med noen nyheter.

Hymer ML-T 570 er en ny lillebror til ML-T 580. Foto: Knut Randem.

På messa viser Hymer et bredt utvalg av modeller. En av nyheten er ML-T Experience bygget på Mercedes Sprinter med bakhjulsdrift.

Søren Nedergaard Due i EHG Nord (Erwin Hymer Group) forteller at ML-T blir godt tatt i mot i markedet. ML-T leveres enten med 4×4 eller bakhjulsdrift. ML-T 570 Xperience har en totalvekt på 3 500 kg og en nyttelast på om lag 500 kg.

ML-T 570 er n kompakt bobil. Foto: Knut Randem.

ML-T 570 Xperience er 674 cm lang og har soveplass til tre personer. Den er en ny lillebror til den populære ML-T 580. Med en bredde på 222 cm er dette også en smidig bobil.

ML-T 570 har tatt i bruk teknikken som kalles variobad der veggen svinges over slik at rommet forandres fra baderom til dusj med et enkelt håndgrep. Den plassbesparende løsningen gir plass for langsgående enkeltsenger uten å stjele for mye plass framover i bobilen der salongen har en tradisjonell L-sofa og to svingstoler.

Tradisjonell L-sofa i ML-T 570. Foto: Knut Randm.

Kompressorkjøleskapet er på 154 liter og sammen med diesel varmluftsoppvarming med en effekt på 6 kW minskes forbruket av gass. Standard leveres modellen med et 80 Ah litiumbatteri. Hymer tilbyr en 2 x 90 W solcellepakke som tillegg.

BlackLine-designet leveres til flere grunnriss. Her på T 600. Foto: Knut Randem.

Stjeler fra alle
Den nye Hymer B ModernComfort BlackLine stjeler litt fra ulike modeller i Hymers kolleksjon, forteller Due. Det handler egentlig om design. Det tilbys for alle grunnriss i både halv- og helintegrerte modeller i B-MC-utvalget. Basiskjøretøyet er også her en Sprinter.

T 600 BlackLine. Foto: Knut Randem.

Blant Hymers bybobiler er Grand Canyon S 700 ny av året. Den leveres på Mercedes og kryper et par cm under 7 meter. Langsgående senger og et bad med variovegg utnytter plassen godt mens øvrige innredning er av tradisjonell utforming.

Grand Canyon S 700, en titt inn bakdøra. Foto: Knut Randem.

Også her er det kompressorkjøleskap og dieselvarmer. Det er en løsning vi ser på stadig flere bobiler. Denne modellen registreres for 4 100 kg.

Nye Eriba Car 602. Foto: Knut Randem.

I vinter lanserte Hymer bobiler under navnet Eriba på CMT i Stuttgart. Se vår omtale her. Dette merket er for nordmenn mest kjent som campingvogner, men Due regner med at Eribas bybobiler også kommer til det norske markedet. Her i Düsseldorf vises nyheten Eriba Car 602. Også den på 3 500 kg og 599 cm lang. Den har to soveplasser i langsgående enkeltsenger. Det vil si; om dagen er dette to langsgående sofaer, nesten som en rundsitter bak i bobilen.

To langsgånde sofaer helt bakerst blir til to langsgående senger om natta i Eriba Car 602. Foto: Knut Randem.

Denne høsten er leveringen av bobiler fra Hymer-gruppen i en overgangsfase i Norge. For et år siden ble det kjent at Kroken og deres importselskap Solid mistet sin sentrale posisjon som importør for Norge fra modellåret 2025.

Søren Nedergaard Due forteller at 1. august var den formelle datoen for overgangen fra Solid til EHG Nord. Prosessen fortsetter utover høsten og Kroken blir forhandler for EHG på lik linje med andre forhandlere.

EHG Nord i Danmark hadde fra tidligere ansvaret for Dethleffs og Sunlight i Norge. Alle øvrige merker fra Hymer-gruppen er dermed berørt av denne overgangen.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *