Hymer Group går for Ford Transit

Erwin Hymer Group (EHG) er enige med Ford om et strategisk partnerskap og en rammeavtale for levering av basiskjøretøy til bobilproduksjonen.

EHG vil levere Ford Transit med flere av sine merker. Pressemeldingen ble ledsaget av dette bildet som viser en bybobil fra Etrusco – et merke som ennå ikke er introdusert i Norge. Foto: EHG.

Allerede fra inneværende år skal Ford levere Ford Transit og Ford Transit Custom til EHGs produksjon av bobiler. Det kan tyde på at det er fra 2023-produksjonen at noen av EHGs modeller vil komme på Transit.

Avtalen mellom de to kjempene inneholder også et strategisk samarbeid om tett koordinering innen produktutvikling. Denne delen inneholder både felles syn på framtidige kundebehov og de juridiske rammene hvilket inneholder temaer som utslippslovgivning elektrisifisering, digitalisering og integrering av førerassistentsystemer. Med dette inkluderes EHG i Fords produktutvikling, melder EHG i en pressemelding.

Avtalen er en konsekvens av den store etterspørselen etter bobiler i Europa og forsinkelsene i leveranser som følge av mangel på halvledere.

Bobiler i flere størrelser
EHG melder at Ford Transit vil bli benyttet som basiskjøretøy både i bybobiler, halvintegrerte bobiler og alkovemodeller hos ulike merker i EHG.

Basiskjøretøyene skal produseres ved Ford-fabrikken i Kocaeli i Tyrkia og skal leveres i 2022, 2023 og 2024. Ford skal i denne sammenhengen øke sin produksjonskapasitet ved fabrikken.

Bürstners Camper Van vist på Transit Custom. Denne modellen får vi neppe se i Norge pga høydekravet på 250 cm. Foto: EHG.

Ford og EHG har samarbeidet tidligere. På begynnelsen av 80-tallet var Ford Transit basiskjøretøy for Hymercar, Senere har samarbeidet vært mer sporadisk.

Martin Brandt, administrerende direktør i EHG, sier i en kommentar at de er overbeviste om at Transit-serien overbeviser som basiskjøretøy.
– Våre kunder vil spesielt sette pris på deres mangfold, innovative assistanseløsninger og attraktive design. Ford har gitt oss en tydelig strategi for deres utvikling av nyttekjøretøy i Europa. Vi ser derfor gode forutsetninger for å utvide med et langsiktig samarbeid.

Det er spesielt de nye versjonene av Transit, Active og Trail, som skal ha overbevist EHG. Det blir ikke opplyst hvor mange kjøretøy avtalen omfatter og hvilke modeller hos de ulike EHG-merkene som vil komme på Transit.

EHG eies av amerikanske Thor Industries, som er verdens største produsent av fritidskjøretøy. Også Ford er et globalt selskap.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

  1 comment for “Hymer Group går for Ford Transit

  1. I følge de tester jeg har lest, er Ford Transit det beste basiskjøretøy man kan velge når det gjelder dynamiske egenskaper.Banetester viser at Tansit har skarpere kjøreegenskaper enn konkurrentene fra Mercedes, Volkswagen og Fiat.
    Detil kommer at Transit etter min mening har et tiltalende design, men det er jo en subjektiv oppfattning.
    Den eneste innvending jeg har mot Ford , er i likhet med de fleste andre chassisprodusenter har de en svak passiv sikkerhet, altså evnen til å absorbere kollisjonsenergi.På dette området er det mitt inntrykk at Merceses Sprinter ligger et hestehode foran.Nå har jeg ikke registrert at det er foretatt sammenlignende tester av de nyeste modellene, men det skulle overraske meg dersom ikke Mercedes med sitt sikkerhets-DNA , fremdeles ligger i teten på dette området.
    Selv om passiv sikkerhet er viktig, er det likevel den aktive sikkerheten som teller mest.Det viktigste er å forsyne en bil med egenskaper som unngår ulykker, det vil si optimale kjøreegenskaper,avanserte kjøre og førerassistentprogram.På disse områdene scorer Transit godt.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.