Hymer gjør studie til virkelighet

I 2019 presenterte Hymer en studie av hvordan framtidens bobil kunne se ut. Dagens lansering av Hymer Venture S er overraskende lik studien.

Hymers nye offroader er svært lik studien som ble presentert for tre år siden. Foto: Hymer.

Om du er blant dem som hadde håpet at Hymer skulle lansere en hel- eller delelektrisk bobil slik det amerikanske moderselskapet gjorde tidligere i år, blir du skuffet.

For dem det ikke betyr noe er den produksjonsklare Hymer Venture S full av andre nyvinninger, eller skal vi heller si uvanlig utforming og annen materialbruk.

Solplattingen bak utvider salongen. Foto: Hymer.

Den 646 cm lange offroaderen med en bredde på 216 cm er bygget på en Mercedes-Benz Sprinter 4.1 t – 419 CDI – 140 KW/190 hp – Euro VI-E. Den veies inn med en vekt på 3 880 eller 4 100 kg.

Takteltet med soveplass for to pumpes opp med luft og et knappetrykk. Foto: Hymer.

Med soverommet i takteltet, som åpnes med trykkluft og et tastetrykk, regnes dette som en bobil for to personer. Bordet i salongen kan legges ned slik at det også blir plass til en sovende gjest. Hymer Venture S registreres for to personer.

Ved siden av det spesielle pop-up-taket er det nok plattformen bak som vil vekke mest oppsikt utenfra. Bakveggen er delt i to slik at når den åpnes vil en del bli tak mens den nedre delen brettes ut som en plattform. Denne skal tåle en vekt på 350 kg, opplyser Hymer.

Her kan du ha med deg kontoret. Foto: Hymer.

Om vi begynner forfra så blir Venture S utstyrt som en utbrettbar arbeidsplass når passasjersetet snus. Trappa opp til takteltet er fast og er ingen stige slik vi vanligvis ser. Trappa er bygd slik at det er plassert lagringsplass under den.

Hymer Venture S.

På høyre side er badet plassert. Når du skal dusje, trekkes veggen ut i rommet og interiøret svinges rundt slik at dusjen kommer fram og avgrenses. Brukt kun som toalett med vask er veggen skjøvet inn.

Kjøkkenet ligger flatt langs den ene veggen, men en seksjon kan trekkes ut av veggen slik at det blir en avlastningsbenk i L-form.

En av seksjonene under trappa kan trekkes ut for å utvide kjøkkenbenken. Foto: Hymer.

Helt bakerst er to langsgående sofaer og bordet plassert. Med bakdøra åpen blir det en utvidelse av arealet ut på plattingen. Med bakdøra lukket er det et bredt vindu som sikrer utsikten bakover.

Bambus er et materiale som går igjen både i plattformgulv, salongbord, kontorarbeidsbord og i andre detaljer.

Hymer har inkludert flyttbare Sonos smarthøytalere og trådløs lading av mobiltelefon for å nevne noe av detaljene i interiøret.

Interiøret sett fra plattformen bak og framover. Foto: Hymer.

På den tekniske siden er Venture S utstyrt med fire 80 Ah litiumbatterier, tre solcellepaneler på 115 W plassert på pop-up-taket, vannfilter, 6 kW dieselvarmer og oppvarmet frontrute. For å nevne noen hovedpunkter. Flere funksjoner kan kontrolleres med Hymer Connect.

Og prisen? Den blir høy per centimeter. I Tyskland er den priset til 225 000 euro. Det vil trolig bety en pris på mellom 2,5 og 3 millioner kroner i Norge. Hymer Venture S blir produsert i et begrenset antall hvert år, opplyste Hymer i dagens presentasjon.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

  3 comments for “Hymer gjør studie til virkelighet

  1. All honnør til Hymer for deres visjonære bobilkonsept med mange spennende løsninger.Personlig er jeg ultrakonservativ når det gjelder bobildesign, så dette blir for avavtgardistisk for meg.Dertil tror jeg prisen overstiger det jeg er villig til å spandere for en bobil i dette størrelsessegmentet.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *