Hvorfor stiger prisen på bobiler?

Fjorårets prisøkninger på bobiler forventes å fortsette inn i 2022, og kjøpere må regne med både fortsatt prisvekst og lange leveringstider. Samtidig er etterspørselen etter brukte bobiler større enn noensinne.

Hos flere fabrikanter står det lange rekker bobiler som mangler enkelte komponenter før de kan leveres til kundene. Dette skaper lange leveringstider. Foto: Amp.net.

For mange er drømmen om denne fleksible ferieformen satt på vent. Det skyldes både en kraftig prisvekst fra de mange internasjonale produsentene og sterkt økende leveringstider som følge av delemangel på en rekke områder. Alt dette skyldes forhold som vi kan knytte til den pågående pandemien, og noen umiddelbare løsninger synes ikke å være i sikte.

Råvareknapphet
Knappheten på råvarer og deler på en rekke områder har ført til flere omdreininger på pris-spiralen. For bilprodusentene handler det i første rekke om knappe leveranser av halvledere og databrikker som benyttes til alt fra motorstyring og kontroll av eksosutslippet, til dosering av bremsekraft og stabilisering av bilen i en kritisk situasjon. Uten disse komponentene stopper produksjonen opp.

Et eksempel på dette er Fiat-fabrikken i Val de Sangro i Italia. De måtte stenge i flere uker, og dermed ble Ducato, som er det mest benyttede merket både som halvfabrikkert chassis for påbygg, og som varebil for ferdigstillelse som bybobiler, en verdifull mangelvare.

Bobilprodusentene får ikke levert nok chassiser fra bilfabrikkene – og byggingen stopper opp. Foto: Amp.net.

Økte kostnader
Det hører også med til historien at en lang rekke komponenter som benyttes i produksjonen av bobiler (og campingvogner) produseres i Asia. Økte priser på råstoffer som for eksempel kunststoffgranulat kombinert med fraktrater som har gått til himmels i løpet av de siste to årene, bidrar også til den kraftige prisveksten.

Et kjøleskap for montering i en bobil (eller campingvogn) er økt med over 1000 kroner i innkjøpspris, og koster nå rundt 4500 kroner for bobilprodusenten. Vinduer har fått en prisøkning på nesten tjue prosent og prisen på dekk og lettmetallfelger er økt med femten prosent. Produsenter som henter komponenter fra oversjøiske leverandører har fått doblet fraktkostnadene, og selv innenfor Europa utgjør økte fraktkostnader et behov for høyere utsalgspriser.

De mange delene som skal til for å bygge en bobil har hatt en sterk prisøkning, for eksempel er kjøleskapene økt i pris inn til produsentene med omtrent en tusenlapp. Foto: Amp.net.

Lange leveringstider
Dessverre handler det ikke bare om en uønsket prisvekst, men også lange leveringstider. Bestiller man en ny bobil i dag, vil det i mange tilfeller være snakk om leveringsterminer så langt frem som tidligst mot slutten av 2022. (Denne situasjonen kan oppstå dersom bobilen ikke allerede er på lager hos forhandler. Red. anm.)

Dette gjør både prisfastsettelse og kalkulasjon av utstyrspakker vanskelig. For kontrakter med fastprisavtale – eller med en ramme som tillater et mindre prispåslag – som er inngått i 2021, står nå både forhandlere og produsenter i fare for å gå på store tap.

Frikjøp fra kontrakter
I Tyskland er det eksempler på at bobilprodusenter nå har bedt sine forhandlere om å forsøke å kjøpe seg fri fra inngåtte salgskontrakter for å begrense tapene. Situasjonen er alt annet en rosenrød, og står i grell kontrast til den store omsetningsveksten for bransjen i 2020 og 2021 som følge av pandemiens reiserestriksjoner, da campinglivet og bilferie virkelig fikk en renessanse.

Økende bruktpriser
Økende priser på fabrikknye bobiler fører til gode tider for eiere av nyere brukte bobiler. Sett i lys av pandemien er interessen for bobilferie fortsatt økende. Avstand og trygghet er viktige argumenter. Der folksomme flyplasser og trange fly eller togkupeer er dårlige alternativer for den som søker trygghet.

En inflasjonsvekst på over fem prosent i Norge i 2021 påvirker naturligvis norske husholdninger i negativ retning, men at bobil- og caravanbransjen vil bli møtt med fortsatt stor interesse fra publikum, hersker det neppe tvil om. Utfordringen vil være å få nok produkter til å møte etterspørselen.

Tekst: Sven Furuly, BoCM

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.