– Hvorfor kan ikke vi drive bobilplassene?

Det framstilles ofte som et motsetningsforhold mellom campingplasser i distriktet og anlegg av bobilplasser sentralt i byer. Men må det være et motsetningsforhold?

Gode sentrale oppstillingsplasser er alltid mangelvare. Hva kan campingplassene selv gjøre for å ta initiativ? Illustrasjonsfoto: Knut Randem.

Spørsmålene stilles av avdelingsleder Jan-Henrik Larsen i NHO Reiselivs avdeling for camping. Han stiller det på vegne av sine medlemmer, campingplasseierne.

– Men de sutrer jo bare hver gang noen finner på å lage et godt tilbud til bobilene på et sentralt sted?

– Det er nok ikke ment som sutring, men en reaksjon på de urimeligheter og den konkurransevridning de blir utsatt for fra kommuner og andre offentlige etater, svarer Larsen.

– Våre medlemmers problem, og vår generelle holdning, er at slike bobilplasser bør være kommersielt drevet av private aktører og ikke av etater innenfor en kommune. Det største problemet er når kommunene anlegger bobilplasser på etablerte campingbedrifters og innbyggernes skatteinnbetaling, samtidig som de også ser på muligheten til å øke sine inntekter via nye avgifter og skatter.

– Vi mener at campingplassene bør inviteres til å gi anbud på drift av bobilplasser kommunene planlegger. Dette har vi hevdet i flere tilfeller, men opplever at kommunene ønsker å beholde gode inntekter for seg selv, forteller Larsen.

Avdelingsleder Jan-Henrik Larsen i NHO Reiseliv har ikke noe i mot bobilplasser i byene så lenge de drives av kommersielle aktører. Foto: NHO Reiseliv.

– Bør ikke dine medlemmer være litt mer fremoverlente og selv foreslå etablering av bobilplasser på aktuelle plasser framfor å være passive? spør Bobilverden.no med undring.

Larsen forteller at de har snakket mye med medlemmene sine om dette. Slike initiativ tar de, også i samarbeid med NHO Reiseliv, når det er aktuelt. Flere kommuner bør også være mer lydhøre når vi eller medlemmene kommer med innspill i forbindelse med etablering av bobilplasser, mener han.

– Det ligger også konkurransevridning i det når kommunen driver bobilplasser, sier Larsen.
– Kommunen er ikke underlagt de samme tilsyn og regelverk som private aktører. Det er heller ingen krav om rapportering av gjestedøgn til SSB og andre statistikkformål. Det blir også feil når de heller ikke har de samme kravene til avfallshåndtering, brannsikkerhet og det de blir pålagt fra offentlige tilsyn.

Larsen kan også vise til medlemmer som har søkt om utvidelse av egen sentrumsnære campingplass. I mellomtiden bygger kommunen en bobilplass, men medlemmet tør ikke å klage av frykt for å få avvist sin egen ubesvarte søknad. Dette mener han skaper problematiske forhold.

Bobilplassen i Trondheim er et eksempel på en etablering som møtte stor motstand fra campingplasseiere utenfor byen. Foto: Knut Randem.

– Vi har altså ikke noe i mot at det etableres sentrumsnære bobilplasser, men vi er i mot at kommunene skal drive dem, avslutter Larsen.

Om kort tid skal NHO Reiseliv ha sin årlige campingkonferanse. Han regner med at temaet kommer opp også der.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

  3 comments for “– Hvorfor kan ikke vi drive bobilplassene?

  1. En del selvsagte ting må sies. I hele Europa finnes bobilplasser med ulik standard, og de er enten kommunale eller eid av private. Alt fra ingen service til grader av nødvendig service som tømming av gråvann, do, vannfylling og tilbud om el-tilknytning. Så er det endel som har tilbud som på campingplasser som feks toaletter, dusj, vaskemaskiner, oppvask etc., og enkelte har til og med salg av nødvendig rekvisita og kafe o l. Størrelsen på hver plass varierer og noen ganger er det begrenset ståtid der også. Trange plasser er ikke særlig populære, og man drar gjerne derfra så fort som mulig. Nødvendig infrastruktur som parkeringsplasser – også for store biler som bobiler – er det naturlig at kommunene driver når de ligger på offentlig grunn. Ellers er det jo fritt fram for private å etablere slike plasser, men for campingbransjen har bobiler og deres reisemønster vært en torn i siden, og de har stort sett vært tiltaksløse uten selv å komme på banen med tilbud. Der hvor det er bobilplasser og gjerne vel tilrettelagte også, står bobilene en stund og legger, og det blir lagt igjen penger i butikker, severdigheter, opplevelser mm. Det er vel det som er hensikten med turismen også – ikke bare at campingplasseierne skal tjene sine penger.

    • Det første du bør gjøre er å sjekke om reguleringsbestemmelsene er til hinder for å etablere en bobilplass. Deretter er det opp til deg hvor fin du vil gjøre den, men minimum er flate, faste oppstillingsplasser med enkel adkomst. Strøm og mulighet for tømming av toalett er blant fasilitetene du bør prioritere. Når du er klar til å åpne, tipser du oss på http://www.bobilplassen.no så blir du ført opp gratis der.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.