Hvordan bør du som selger av bobil håndtere en reklamasjon fra kjøper?

Når man selger bobilen, enten som privatperson eller profesjonell forhandler, kan det etter en tid komme reklamasjoner fra kjøperen. Selv om man har vært aldri så ærlig og ryddig i salgsprosessen kan det oppstå situasjoner der kjøperen er misfornøyd. Etter å ha bistått i mange tvister om bobilkjøp har jeg sett at det kan ha stor betydning hvordan man som selger håndterer reklamasjonen fra kjøper.

Uansett hvor bra salgsprosessen er gjennomført kan det komme reklamasjoner. Bildet er ikke knyttet til en konkret sak. Illustrasjonsfoto: Knut Randem.

Den klassiske situasjonen er at kjøperen ringer etter en stund, mens han står lettere frustrert langs en landevei, midt i ferien og klager høyrøstet over det han har kjøpt. Det er ikke uvanlig at kjøperen kommer med grove beskyldninger mot selgeren og at det oppstår en hissig stemning som ender med at selgeren avviser ethvert ansvar. Denne situasjonen er svært uheldig for begge parter og kan føre til lange rettsprosesser. I verste fall kan selgeren risikere å bli dømt til å betale erstatning for kjøperens ferieutgifter og måtte betale tilbake kjøpesummen i tillegg. Mye av dette kunne vært unngått hvis man hadde håndtert reklamasjonen på en ryddig måte fra start.

Advokat Randi Munkeby.

Så hvordan bør du som selger møte en reklamasjon fra kjøperen? Er det best å avvise ansvaret for mangelen og gi kjøperen beskjed om at han ikke kan kreve noe så man er kvitt problemet? Eller bør du ta bilen inn og undersøke den først? Betyr det at du erkjenner ansvar for feilen om du godtar å undersøke den? Kan du reparere feilene og ta betalt for reparasjonene?

Det første du må gjøre er å undersøke bobilen. Selv om du føler deg aldri så krenket av beskyldningene til kjøperen – du må undersøke bobilen først. Selv om du er helt sikker på at feilen ikke var der da du solgte bilen, må du undersøke. Hvis du ikke har greie på biler selv, kan du be en fagperson om å se på det. Det er ingenting i veien for at kjøperen og selgeren blir enige om et verksted som de skal bruke for å undersøke. Ofte er det lettere å løse tvisten hvis begge parter har tillit til at verkstedet har kompetanse. Hvis man avtaler på forhånd å ta bobilen til et verksted for undersøkelse, får begge parter anledning til å utforme bestillingen og avtale hva verkstedet skal se på. Det er mye bedre enn om du avviser reklamasjonen tvert. Da står kjøperen fritt til å velge hvilken fagmann han skal gå til og hva han skal spørre om. Da kan du gå glipp av en del viktige detaljer.

Hvorfor er det så viktig å undersøke bobilen før du svarer? Jo, fordi hvis du avviser reklamasjonen før du har fått undersøkt bobilen selv, så overlater du til noen andre å vurdere og dokumentere feilen. Det blir opp til kjøperen å velge hvilken fagperson han skal benytte. Kjøperen tar kanskje bobilen med til et verksted i nærheten av der skaden er oppdaget, og da er det, det verkstedet som står for jobben med å dokumentere hva feilen skyldes. De jobber på bestilling for kjøperen og det er ikke sikkert at de undersøker det som du mener er viktig.

En uttalelse fra fagperson blir ofte et viktig bevis når det oppstår tvist om det er mangel på bobilen. I Forbrukerklageutvalget vil uttalelser fra bilverksteder legges til grunn som bevis. Da hjelper det lite om vedkommende på verkstedet er i familie med kjøperen, eller har gjort en dårlig jobb med å undersøke. En uheldig selger jeg snakket med hadde gått med på å heve kjøpet etter at et merkeverksted målte høye fuktverdier på bobilen og hevdet at fukten måtte ha vært der i lang tid. Selgeren ble ganske forskrekket da han fikk bobilen tilbake og oppdaget at den var helt fri for fukt. Heving av kjøpet kunne altså vært unngått om selgeren hadde fått utføre sine egne undersøkelser.

For en tid tilbake hadde jeg en sak der kjøperen reklamerte over at motoren hadde havarert kort tid etter kjøpet. Kjøperen mente at havariet måtte skyldes en svikt i tannreima, en feil på bilen som selgeren burde ha opplyst om. Selgeren på sin side mente havariet måtte skyldes at kjøperen hadde forsømt å vedlikeholde bilen slik som det ble anbefalt ved kjøpet. Dermed avviste han ethvert ansvar for havariet. Kjøperen oppsøkte da det verkstedet som lå nærmest det stedet bilen hadde havarert.

Dette verkstedet var ikke opptatt av å sjekke om bilen hadde blitt vedlikeholdt, om det var skiftet olje eller i det hele tatt hvorfor reima hadde røket. Det de gjorde var å forsøke å reparere motoren. Fordi de ikke fikk tak i stemplene de trengte for å reparere motoren, så bestemte de seg for å skifte motoren på bilen. De valgte å sette inn en helt ny motor. Dette var selvsagt mye dyrere enn det en reparasjon ville ha kostet. Selgeren satt på stempler og kunne ha reparert motoren. I stedet fikk han et krav om erstatning for bytte av motor.

Forbrukerkjøpsloven har en bevisregel som innebærer at det er å anse som en mangel så lenge feilen oppstår innen seks måneder etter kjøpet hvis ikke selgeren beviser det motsatte. Regelen er ment å verne om forbrukerkjøpere. Det gjør at selgeren kan bli ansvarlig for alle feil som oppstår innen seks måneder. Hvis selgeren ikke har undersøkt bobilen selv, kan det bli vanskelig å bevise at feilen skyldes kjøperens bruk.

I denne saken greide selgeren å bevise at det var manglende oljeskift som hadde ført til at reima røk og slapp å erstatte ny motor, men det var først når saken kom til domstolen. Hadde han hatt bilen inne til undersøkelse først, ville han kanskje ha sluppet det. Så mitt råd til selgere som mottar reklamasjon er: Undersøk, undersøk, undersøk. Når du har sjekket ut reklamasjonen og sørget for å dokumentere hva feilen skyldes, kan du ta stilling til kravet. Du kan gjerne tilby å reparere feilen, men hvis kjøperen skal betale for reparasjonen, må det avtales på forhånd.

Av advokat Randi Munkeby

Del dette med andre:

  4 comments for “Hvordan bør du som selger av bobil håndtere en reklamasjon fra kjøper?

    • Reklamasjon er ALLTID 5 år.
      Produsent eller forhandler kan i tillegg gi deg en GARANTI som går ut over denne tiden eller er bedre enn REKLAMASJONEN.
      Garantien kan ALDRI være dårligere enn Reklamasjons vilkårene.

      • Reklamasjonsfristen er ikke alltid fem år.

        Det er ulike regler om man kjøper fra forhandler eller fra privat.

        Det har også betydning om den aktuelle gjenstanden har forventet levetid mer enn to år. Det vil nok være vanskelig å få gjennomslag for fem års reklamasjonsrett for f.eks. vindusviskerblad eller lyspærer.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *